Postat 9 timmar sedan9 tim Bara en tanke här. Magnesiumsulfat (badsalt/epsomsalt) går att köpa i ganska stora mängder hyfsat billigt. Eftersom magnesium är ganska ofarligt att höja (om man inte ökar jättemycket) så är det kanske en lösning?
Postat 5 timmar sedan5 tim Författare 4 timmar sedan, Oscarhaglund skrev:Bara en tanke här. Magnesiumsulfat (badsalt/epsomsalt) går att köpa i ganska stora mängder hyfsat billigt. Eftersom magnesium är ganska ofarligt att höja (om man inte ökar jättemycket) så är det kanske en lösning?du är något på spåren! jag har ju kört balling ett längre tag utan Magnesiumsulfat. En del balling-recept så ingår det, exempelvis Triton så ingår det en separat liten påse med detta. jag köper gärna från akvarie-butik, men hittar ingen som säljer magnesiumsulfat. hitta en som är till för de som brygger alkohol: https://mr-malt.se/tillsatser/vattenjustering/magnesiumsulfat-mgso4-7-h2o-bryggerikvalitet-1-kg?_gl=1*8dkubg*_up*MQ..*_gs*MQ..&gclid=CjwKCAiA_dDIBhB6EiwAvzc1cJm7up4-L2YlbIB3fMjfpqCrOTnF2cd-VjBJ6p94ElFD6S90yphNkxoCSJgQAvD_BwE&gbraid=0AAAAAD-oklfqv3PK3NwAIq00pxlfRJ-5Y
Postat 1 timme sedan1 tim En varning.Jag vet att det har förekommit magnesiumsulfat på den svenska marknaden som innehöll stora mängder ammonium. Det är en vanlig förorening i just magnesiumsulfat men det jag pratar om här är ordentligt höga halter som kan ställa till stor skada. Sedan den upptäckten så använder jag ingen magnesiumsulfat som jag inte provat med en ammoniumtest. Den skall inte ge utslag eller ge ett väldigt lågt utslag.MVH Lasse
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.