jarecki68 Postat 2 januari Postat 2 januari 12 timmar sedan, Oscarhaglund skrev: Är inte det fel reagent till nitraten? Det står ju low range på paketet. Hight range ska vara en liten papperspåse med pulver Jag tror att den sista bilden ska vara den första under hannas fosfat test Citera
niki68 Postat 4 januari Författare Postat 4 januari (ändrat) On 2024-01-02 at 11:21, jarecki68 skrev: Jag tror att den sista bilden ska vara den första under hannas fosfat test Det bara fosfat reagent som har datum har gått ut Ändrat 4 januari av niki68 Citera
niki68 Postat 8 januari Författare Postat 8 januari (ändrat) 3D printed trident och cor15 pump Ändrat 8 januari av niki68 3 Citera
nike83 Postat 9 januari Postat 9 januari 17 timmar sedan, niki68 skrev: 3D printed trident och cor15 pump Snygga prints! lägg gärna upp modellerna i vår 3D-sektion på forumet Citera
Elin.I. Postat 10 januari Postat 10 januari Vilket snyggt kar du har! Kommer bli jättefint med koraller sen. 1 Citera
Reuben Postat 11 januari Postat 11 januari On 2023-12-18 at 20:45, niki68 skrev: Hade en chrysus som var borta runt 3 veckor jag trodde den var död men kom ut idag simmade lite konstigt upp och ner ( såg direkt han blev överfallen av en store chloropterus men till slut var tvungen att flyta den i karantän karet , den klarade sig inte var död efter 15min.Tittade på hans kropp ingeting konstigt fattades bara den svarta pricken på svansen den är borta.Kanske om jag skulle se honom tidigare kanske kunde räddas Ett tips med döda fiskar är att sötvattensdoppa dom en längre stund innan man gör sig av med dom. Det är ganska vanligt att saker kryper ut, och kan ge en fingervisning på parasiter som lyckats ta sig in i fiskarna. Är inte allt för sällan på fiskar som ser friska ut på utsidan som dör är att det är någon parasit som ställt till det. 1 Citera
niki68 Postat 25 januari Författare Postat 25 januari Händer inget med fosfat / nitrat går inte ner , har gjort ca.3-4 vatten bytte ca.10% och samtidigt doserade nopox 10ml/dag. Tänker börja dosera 20ml från idag och försöka matta fiskarna 1 gång istället än 3 gånger, vatten bytte 1 gång/vecka 9% (ca.180 liter). fosfat:2,5 nitrat:75 Citera
nike83 Postat 25 januari Postat 25 januari med dessa extremt höga värden, så skulle jag satsa på stora vattenbyten inställt för att dosera massor av kolkälla. Citera
niki68 Postat 25 januari Författare Postat 25 januari 16 minuter sedan, nike83 skrev: med dessa extremt höga värden, så skulle jag satsa på stora vattenbyten inställt för att dosera massor av kolkälla. ska försöka fixa några extra stora hinkar bara för 180L har hemma. Citera
ronny h Postat 25 januari Postat 25 januari Har du mätt värdena på det nya vattnet innan du byter, så inte problemet ligger där? Citera
Oscarhaglund Postat 25 januari Postat 25 januari 1 hour ago, nike83 said: med dessa extremt höga värden, så skulle jag satsa på stora vattenbyten inställt för att dosera massor av kolkälla. Blir ju dyrt och knöggligt att byta så mycket vatten. det jag skulle göra är att ta en bit chaeto och lägg i sumpen. Sedan ta en av dina radions som du ändå inte behöver innan du har koraller och häng över där och dra på ordentligt. Så länge du inte får slut på järn och andra spårämnen så borde det växa som bara fan. Citera
niki68 Postat 25 januari Författare Postat 25 januari (ändrat) 3 timmar sedan, Oscarhaglund skrev: Blir ju dyrt och knöggligt att byta så mycket vatten. det jag skulle göra är att ta en bit chaeto och lägg i sumpen. Sedan ta en av dina radions som du ändå inte behöver innan du har koraller och häng över där och dra på ordentligt. Så länge du inte får slut på järn och andra spårämnen så borde det växa som bara fan. Jag har kört chaeto hela tiden har en Grotech mb220, radion har inte köpt väntar på nya model har några al blade som kommer köra med radion på kanterna men har inte startat dem än. Ändrat 25 januari av niki68 Citera
niki68 Postat 25 januari Författare Postat 25 januari 3 timmar sedan, ronny h skrev: Har du mätt värdena på det nya vattnet innan du byter, så inte problemet ligger där? det är en bra fråga kommer kolla Citera
niki68 Postat 25 januari Författare Postat 25 januari (ändrat) Idag hämtade två sniglar Berghia Nudibranch för glasrosor vi få se om det hjälper,dem är så små och dyra Ändrat 25 januari av niki68 Citera
Anton.Lindgren Postat 25 januari Postat 25 januari 44 minutes ago, niki68 said: Idag hämtade två sniglar Berghia Nudibranch för glasrosor vi få se om det hjälper,dem är så små och dyra Kan bli riktigt dyr fiskmat i värsta fall Citera
niki68 Postat 25 januari Författare Postat 25 januari (ändrat) 26 minuter sedan, Anton.Lindgren skrev: Kan bli riktigt dyr fiskmat i värsta fall Det är sant dem är för små slängde dem inne men mina pumpar blåste bort båda har så många fiskar ingen garanti att dem är kvar (1600kr) borta Ändrat 25 januari av niki68 Citera
Oscarhaglund Postat 25 januari Postat 25 januari 2 hours ago, niki68 said: Jag har kört chaeto hela tiden har en Grotech mb220, radion har inte köpt väntar på nya model har några al blade som kommer köra med radion på kanterna men har inte startat dem än. Reaktorn är på 28w. Jag tror du behöver mer kräm Citera
niki68 Postat 25 januari Författare Postat 25 januari 1 timme sedan , Oscarhaglund skrev: Reaktorn är på 28w. Jag tror du behöver mer kräm Det är storsta reaktor dem säljer vet inte om man kan köpa kraftigare led Citera
irwin_fletch Postat 27 januari Postat 27 januari Med fisk och fiskmat och inget mer än liten reaktor ( sett till ditt stora system) som tar näring kan du nog inte förvänta dig annat. Skulle behövas ett stort refugium tror jag. Kan det vara sten som släpper ifrån sig fosfat med? 1 Citera
niki68 Postat 27 januari Författare Postat 27 januari (ändrat) Startat ljuset första dag på 12,5 månader Ändrat 27 januari av niki68 5 Citera
niki68 Postat 5 februari Författare Postat 5 februari TRITON-Lab niki - February 5, 2024 (B-oQX7NW).pdf Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.