Gå till innehåll

svära i kyrkan?


Draedon

Rekommenderade inlägg

det kanske kan anses som det..

men nu när jag har lagt ner saltburken och koncentrerar mig på att bygga nytt, större och "rätt" så

blev det helt plötsligt väääldigt tomt i lägenheten. har haft div. akvarier i ungefär 10 år.

så jag funderar på att ha lite sötvattensfiskar i lillburken så länge "bara för att ha nått att glo på".

har ni några tips på några roliga, lite mer ovanliga sötfiskar jag kan roa mig med så länge (som inte kostar skjortan)?

har haft "svenssonfisk", malawi, tangyanika, paronhajar, diskus.. hm.. det mesta. vet inte riktigt vad man kan hitta på den här gången.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare!

Jag börjar med att be om ursäkt att jag pratar sötvatten här. Fel forum. Men jag skulle gå till zoopet och kolla där´. det har en bra beskrivning på massor av sötvattenfiskar, Vet ju inte vad du är ute efter så det är svårt att rekomendera något. Dock tycker jag att det finns massor av vackra guramisar. Det är ju något att ha om du vill ha vackra. Sen vad som är häftigt att titta på kan ju vara något helt annat. Rekomenderar sen någon form av mal typ blå antennmal för att den ser häftig ut samt att den underlättar skötseln genom att äta upp den mesta algväxtligheten!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ett antal små regnbågsfiskar som är riktigt roliga. Iriatherina werneri, Popondetta furcata och Pseudomugil signifer t. ex. De blir tre - fyra cm. Signifern äter inte sina egna ungar om den får levande artemia så den är lättodlad i ett artkar.

De är något revirhävdande och spelar för honorna likt "Flasher wrasses".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för tipsen. vet inte själv vad jag är ute efter.. därför jag frågar er vad ni har för roliga förslga att komma med :)

Nikita, abborrar och kräftor är sånt som man fiskar sen äter. dom vill jag tyvärr inte ha hemma i lägenheten ;) med "svenssonfisk" menade jag typ neontetror, black molly, guppy och hela den biten.

nej men grejen är den att jag tror jag är akvarieberoende.. MÅSTE ha nånting hemma.. tål inte att se ett tomt akvarium som bara gapar mot mig. så därför tänkte jag skaffa nånting kul att glo på tills den nya saltburken är igång, det kan ju iofs dröja upp emot ett halvår innan allt är helt klart. för nu ska det göras ordentligt..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske argus eller månfisk som du kan vänja över till salt sedan.

Tror dom växer lite för fort för att han ska kunna ha dom i karet i ett halvår, och månfiskarna blir förbannat tråkiga i täckningen när dom blir äldre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, jag hörde om en kille som hade 2 akvarium varav det ena beboddes av "hemska" pirayor och det andra av en svensk gädda av lite mindre kaliber. Efter ett tag tröttnade han på gäddan och släppte ner den till pirayorna som skulle få lite mat ... det hela slutade med att gäddan var proppmätt och de återstående pirayorna var livrädda ...

Gäddan åkte ut med stjärtfenan före ... ;)

haha :skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har du redan avfärdat lite argare fiskar men jag måste ändå säga min mening.Ska man ha sötvatten så är det två fiskar som gäller. Elektrisk ål el. sötvattensrocka, inget annat...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tja.. smaken är som baken..

har dock bestämt mig för att det blir några små skalarer.

iom. att det är ett tillfälligt akvarium som jag bara ska ha fram tills min nya saltburk är igång..

för då kommer fiskarna få flytta till en av mina småbröder. så det är lika bra att skaffa fisk som jag

vet kommer funka i hans akvarium.

edit: innan jag åker på mothugg så kanske det är bäst att säga att jag VET att skalarer kräver 200+ akvarium som är höga. men de jag kikade på idag var ganska små och jag tror inte dom kommer växa så fruktansvärt under den tiden e bor här.

post-2037-14468912594482_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har du redan avfärdat lite argare fiskar men jag måste ändå säga min mening.Ska man ha sötvatten så är det två fiskar som gäller. Elektrisk ål el. sötvattensrocka, inget annat...

Har haft en rocka, den överlevde i en dryg vecka. Tjejen och min bästa polare som köpte den åt mig var inte så glada, kostade knappt 1000:- :)

Men den var fin så lnge den levde.

Däremot har jag haft en "sötvattenspuffer" och en muräna som dubblade sin längd innan den dog. Den var nog den roligaste av mina sötvattensfiskar får jag säga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då kan jag passa på att visa en god väns akvarium som är på drygt 1000 liter och innehåller bla en rocka. jag vet dock inte vilken sort det är? Leopoldi? Jag vet att dte inte har med saltvatten att göra men kul att se ändå :)

dsc005014es.jpg

dsc005032vg.jpg

Rockan är stor som en pizza ungefär hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg
×
×
  • Skapa Ny...