Gå till innehåll

id fisk


Draedon

Rekommenderade inlägg

Knepigt att se när den är liten.

När de blir större färgar Z. Desjardii om så de får gula prickar på buken och de har gula sträck ovanför de bruna banden så fram tills dess så är det antingen en Z. Veliferum eller en Z. Desjardii

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Knepigt att se när den är liten.

När de blir större färgar Z. Desjardii om så de får gula prickar på buken och de har gula sträck ovanför de bruna banden så fram tills dess så är det antingen en Z. Veliferum eller en Z. Desjardii

Jag tycker man kan "id-ea" dom på att Veliferum har rundare fenor än Desjardii som juvenil.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Synd att den kräver så stort akvarium, för det är en jäkligt fin fisk.

Så fort mitt akvarium blivit lite inkört och fosfat och nitrat har gått ner så kommer den få flytta hem till mig lite temporärt iaf. För den blir ganska mobbad till och från där den går nu.

Sen får jag försöka hitta ett större hem åt den. Eller så kanske jag lyckas övertala tjejen om att vi behöver ett 500l+ akvarium... ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Synd att akvariet är lite för litet då. Men du får väll se till att tjejen blir kär i fisken också då! Du har i alla fall tur att det finns folk som har förtroende till dig så de vill adoptera bort sina fiskar till dig. Ta det som en komplimang.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Många fiskar får dvärgväxt i akvarium där de inte får plats att utvecklas fullt ut

Det har jag läst många ställen. Vad jag inte har kunnat hitta är vad som händer om man flyttar en fisk som har anpassat sig till en storlek på kar till ett större kar. Börjar de växa igen då eller är det kört?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att fisken inte växer är ju bara ett symptom. Det kommer fler symptom också som t.ex att simma fram och tillbaka efter framruta eller att matvägra. Aggresivitet är väl det vanligaste. Fiskar som vantrivs så att de inte vill gå upp på morgonen är väl också inte helt ovanligt. (Förekommer bland människor också). Nattfärg på dagen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det är karet från bilden i första inlägget så sällskapas dom båda platskrävande kirurgerna med en M idol oxå och det är alltid tråkigt tycker jag när djur inte får en ärlig chans för att ägaren tycker något är fint fast bryr sig inte om att ta reda på vad som funkar och inte.

Du gjorde det Dreadon, och det är bra!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja tyvärr är det så att ägaren till den burken är lite naiv och litar för mycket på butikspersonal som man egentligen inte borde lyssna på alls. ska inte hänga ut någon.. men jag tycker det är trist att personal i erkända saltbutiker inte är så kunniga som de utger sig för att vara.

själv vill jag ta reda på så mycket som möjligt om en fisk innan den hamnar i min burk.

det är trots allt levande djur man har som hobby, och jag vill ge dem så bra förutsättningar som det bara går.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...