Gå till innehåll

hollowman första saltvattensakvarium!!!!


h0llowman

Rekommenderade inlägg

Hallå där !!!!

äntlingen är man igång efter timmar av läsning på saltvattensguiden och snickrande av akvarietbänken och överskåpet ... akvariet har nu varit igång en vecka .. och jag fått lånat en kamera av en polare så jag tänkte visa några bilder och skriva ner det tekniska ...

det tekniska är : helglasakvarium på 240liters

56 kg levandesten(bali) + sand

osmos-filter Aquatic nature Antarctica Osmos+nit.f 120

250watts mh-lampa Giesemann MegaChrome Coral 14500 kelvin e40

T8 40watts marine-glo+reflektor

Tunze turbelle powerhead electrinic 2400l/h X2 + tunze multicontroller 7095+månljus

tunze comline reefpack 500 d.v.s

doc skummare 9005

comline filterhus + en turbelle pump på 1640L/h

ytavrining + automatisk vatten på fyllning .. osmolator m.m

deltec uv-filter 10w+ eheim pump 1048

250watts värmare

så nu är det bara att vänta in alla värden och börja lite sakta med ljus om en vecka

ska köra lite på j.svärd koncept som han skrev i en tråd som draedon hadde uppe..

sitat j.svärd:

1. Man fyller karet med osmosvatten, En del tycker det går bra med vanligt kranvatten men då måste det vara extremt bra vatten och det har inte många i detta land så osmosvatten är överlägset bäst för mindre problem senare.

2. Välj ett bra saltmärke. De bästa är idag Reef crystal och Tropic Marine pro reef och tydligen ska korallen-zuchts eget salt vara bäst enligt Tomas pohl själv men fan vet han är ju partisk.

3. Lägg i Ls och fixa en inredning som du är nöjd med.

4. Ingen belysning! Starta skummaren om du vill men du kan vänta någon vecka också om du vill. Vänta 2 veckor och mät nitrat & fosfat och finns det fosfat använd Rowaphos eller någon annan fosfatremover och är nitraten hög vänta ytterligare. när sedan nitrathalten är så låg som möjlig och fosfaten 0 då är det dags att starta med lite ljus. man kan börja med ett lysrör som går ett par timmar varje dag i en veckas tid och sedan kan du öka någon timme varje dag och sedan om man har Mh så kan man tända den med en timme första dagen och seda öka med en timme varje dag tills man har kommit upp till 7-8 timmar.

5. När man har börjat med ljuset och kört en vecka kan man stoppa i en fisk eller 2 och gärna en städpatrull bestående av snäckor. Om man vill ha sand på botten kan man lägga i det nu med.

6. Nu är karet igång och nu gäller det att sköta det riktigt genom att tömma skummarkoppen mm. Om man vill ha koraller så måste man se till att värderna är bar genom att tillsätta Kalcium och karbonater, Magnesium och Ev stontium. Bra värden ska vara!

Kalcium: 380-420mg/l (detta räcker )

Kh: 7-10

Magnesium:1200-1300

Strontium: 10-20

tycker det låter vettigt att inte ha bråttom

hmm lite bilder nu kanske =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 166
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

hmm har sett 2 st krabbor också en lite på 1 cm sen igår när jag stog i månljusets sken och tittade med ficklampa fick jag se n krabba som var ca 3 cm hårig rackare med stora klor .. vad ska man göra åt dom hur får man ut dom eller kan man ha dom kvar ???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

aiptasia heter dom. gör som jag sa förut, testa att peta på den... försvinner den snabbt ner i stenen är det säkert en glasros. bara att koka vatten och spruta ner den fort som attan innan fanstyget sprider sig.

edit: du var snabbare watter ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha jepp ;) Ska själv ta och testa det med kokande vatten Dreadon, min pincett dog för ett tag sen. Men jag skulle vilja säga att så länge man bara har ett par stycken kan man låta dom vara, så länge man inte pillar på dom så sprider dom sig inte, har haft tre stycken som har blivit stora i mitt kar nu och det har inte blivit fler ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha jepp ;) Ska själv ta och testa det med kokande vatten Dreadon, min pincett dog för ett tag sen. Men jag skulle vilja säga att så länge man bara har ett par stycken kan man låta dom vara, så länge man inte pillar på dom så sprider dom sig inte, har haft tre stycken som har blivit stora i mitt kar nu och det har inte blivit fler ;)

Tycker du ger lite tveksamma rekommendationer Watter, glasrosor (aiptasia) sprider sig garanterat även om du inte rör på dem. De förökar sig snabbt när det finns ljus och näring i vattnet. Gör allt du kan för att få bort dem från start är mitt råd, innan det blir ett potentiellt stort problem. Angående krabborna skulle jag även ta bort dessa då det är långt ifrån säkert att de "självdör" utan kan växa till sig och ställa till med problem. Hur ser den lilla krabban ut (kan ev vara en nyttig art)?

Jättefint kar och möbel Peter!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack clownen joo tycker jag fått till det bra !!!!

på ta om den lilla krabban var den typ brun och grå randig men jag har inte sett det på någon dag

joo ska utrota glasrosorna så fort jag får tag på några sprutor brorsan skulle ta hem från jobbet i natt

///// peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med dig clownen, det är inte det bästa att sätta i en pincett i ett nystarta akvarium :) Men det med glasrosorna var det faktiskt en i en fiskhandel som sa att så länge man inte dra upp dom och pillar på dom så var chansen att dom spred sig inte vara så stor, men han kanske hade fel ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack clownen joo tycker jag fått till det bra !!!!

på ta om den lilla krabban var den typ brun och grå randig men jag har inte sett det på någon dag

joo ska utrota glasrosorna så fort jag får tag på några sprutor brorsan skulle ta hem från jobbet i natt

///// peter

Ok, det är som vanligt svårt att bedöma krabbor utan (och med) bild men jag tycker att du ska ta bort den håriga, dessa brukar aldrig vara nyttiga och vid tre cm tror jag den kan börja ge sig på dina sniglar när den blir hungrig. Försök få en bild på den mindre om du kan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...