Gå till innehåll

hollowman första saltvattensakvarium!!!!


h0llowman

Rekommenderade inlägg

Undrar lite vilka krabbor som man kan låta vara kvar i sitt kar?

Eller ska rubbet bort, det kan ju vara lite svårt att ta bort alla.

Clownen jag tror jag ska börja rätta mig efter vad ni säger här inne på forumet istället för att lyssna på det han säger i djuraffären :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 166
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

hmmm hur får jag ur den lite större krabban då ???? har inga sniglar i än i vattnet men det blir ju mitt nästa inköp lite sniglar och någon räka och då kanske det inte är så bra att ha den kvar !!!!! .. jooo ska försöka få en bild på den när jag ser den nästa gång

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Clownen jag tror jag ska börja rätta mig efter vad ni säger här inne på forumet istället för att lyssna på det han säger i djuraffären :)

Du bor i Landskrona och det är farligt nära Z-n. Dem ska man inte lyssna på, de kan mindre än mig och jag kan ändå inte mycket.

Men nu är detta hOllowman's nya akvare tråd, så vi håller oss till det :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm tycker det är lite svårt att veta om pumparna sitter rätt om man tänker på att man inte ska ha några dolda fickor i burken !!!! den ena pumpen sitter ju i framkant och den andra sitter i bakkant riktade nästa mot varrandra sen sitter det ett pump också i filtret som sitter lite lägre ner men jag vet ju inte om det är bra ????

någon som har någon synpunkt på det tycker det ligger lite skit på gruset på vissa ställen ändå

/// peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu så har jag jagat glasrosor med spruta och hetvatten ska bli roligt och se hur det ser ut imorgon

//// peter

Hoppas du lär dig snabbare än mig. Jag är envis men det är glasrosorna ända tills man får in rätta knixen. Då går alla på en gång. Ge inte upp om du inte lyckas med en gång!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

äntligen fick jag ett skapligt foto på min oönskade invånare =)....

var hur nära som helst att jag fick tag på han igår men han smet undan precis ( skulle ta han med en skruvmejsel dvs spetsa han låter grymt men jag vet inget annat sätt att ta den snabbe rackaren )

//// peter

post-2315-14468912673153_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas du lär dig snabbare än mig. Jag är envis men det är glasrosorna ända tills man får in rätta knixen. Då går alla på en gång. Ge inte upp om du inte lyckas med en gång!

tjena sillen !!

jooo som jag ser nu idag så är dom kvar mycket mindre men men det blir nog en behandlig till få se om man får in knixen ;)...

dum fråga kanske men hur ser man att dom dött ????

mvh peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tjena sillen !!

jooo som jag ser nu idag så är dom kvar mycket mindre men men det blir nog en behandlig till få se om man får in knixen ;)...

dum fråga kanske men hur ser man att dom dött ????

mvh peter

Mina slutade att komma fram ur stenen och då tog jag förgivet att de hade försvunnit.

Jag läste på i går kväll om hur man får bort glasrosor och det finns lite olika metoder såg jag. En som de rekommenderade i Saltvattenguiden för nybörjare var att lägga på en liten kula med epoxi över hålet där glasrosen kommer fram. Sedan kommer det att bli alger och sånt på epoxit så det kommer inte synas i längden. Fanns även djur som gärna åt dem men jag är inte hemma för tillfället så jag vågar säga vilka dom var.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det stöämmer. Kommer inte ihåg exakt hur han gjorde. Den jag vet har använt den metoden är Vargklo. Hör med honom om du inte hittar någon info.

Personligen har jag för avsikt att försöka få bort mina men när jag skaffar levade ska jag försöka fixa något djur som äter glasrosor då jag tror det är svårt att få bort alla. Det är så att glasrosen lämnar små blivande nya glasrosor vid föoten som sedan kan bli nya om man inte lyckas få död på dem också. De kan sprida sig fort om jag har läst på rätt. Tror dock på att försöka få bort så många som möjlig innan karet är helt inrett.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det stöämmer. Kommer inte ihåg exakt hur han gjorde. Den jag vet har använt den metoden är Vargklo. Hör med honom om du inte hittar någon info.

Jag använder ett recept mot glasrosor som finns publicerat tidigare här på guiden (hittar inte det inlägget just nu). Det går ut på att göra en liten blandning av kalciumhydroxid (t.ex. Rowakalk), en matsked vatten och en matsked koncentrerad citronsaft. Det ska vara tillräckligt mycket kalciumhydroxid för att mätta lösningen ordentligt. Sedan värms lösningen i microugn, typ 10 sekunder, så att det blir hett men inte börjar koka och skvätter med microugnen invändigt (testa dig fram med tiden).

Jag använder sedan en liten plastspruta som följer med vattentestkit och sprutar försiktigt in i gapet på glasrosorna. Om man är riktigt försiktig kan man få glasrososna att "äta" en liten kula av kalciumhydroxidpastan, vilket är själva syftet, då de sedan dör av detta.

OBS - Stäng av cirkulationspumparna när du gör detta (och någon timme efteråt) för att undvika att blåsa ur geggan ur gapet på glasrosorna. Det är heller inte bra om geggan börjar cirkulera omkring i akvariet och fiskarna tror att det är mat...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm en till fundering när det gäller skummare hur mycket ska den skumma och blir det vatten sen i koppen eller hur ska det se ut ???? hur ofta tömmer man koppen ( klart när den är full det vet jag men hur länge brukar det gå i mellan det beror också på ur stor koppen är också men i genom snitt vad tror ni ????

//// peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm tagit upp 2 st små krabbor ur akvariet (döda) brukar dom dö själv eller kan det vara något med vattnet har inte testat vattnet än tänkte göra det efter 2 veckor varit uppe nu i 1 vecka kollade salthalten har jag bara gjort den ligger på 1.023 .det är klart det är ju bra att dom dör men man börjar ju fundera lite bara när dom plötsligt ligger där död ..

har någon några funderinga varför det kanske är så ???

mvh peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej!!!!

har nu sett minst 5 st krabbor i olika storlek !!!! hur får jag ut dom har någon någon bra fälla att tipsa om ????

GLASROSORN är BORTA NU !!! sen har jag med framgång tagit bort alla mina glasrosor =)))))).... som jag sett vill säga ..

hur gjorde jag då ???? jooo har testat med hett osmosvatten och sprutat på dom och det tycker jag väl inte fungerat men sen fick kompisen en mycket bra ide på spruta har jag en kanyl sen sprättade jag bor dom dvs jag tog kanylen in under glasrosorna och sen drog bort dom ...=P....

//// peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så där ja nu har akvariet varit igång i 2 veckor inge ljus har jag haft (bara slagit på den när någon kommit förbi och tittat ) hat testat vattnet på fosfat och nitrat .. po4 var 0 och no3 var 2-5 svårt att se skillnad på dom ..

så nu blir det att introdusera ljuset tjiii hoooo =P.... tänkte köra lysröret och mh-lampan 1 timme i 3 dagar sen öka med 1 timme per dag kan det vara något eller ska jag göra på något annat vis ?????

mvh peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...