Gå till innehåll

hollowman första saltvattensakvarium!!!!


h0llowman

Rekommenderade inlägg

okej tack för svaret !!! då kanske jag inte måste flytta den då.. då väntar jag nog och tittar hur det utvecklar sig ...okej coolt där ser man trodde det vita skummet var någon ohyra .. ajjaj då får den sitta kvar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 166
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

=) måste visa detta kort stog med ficklampan och lyste nyss i akvariet ..

och vad såg jag joo en krabba som står på bakbenen och klona i vädret ..men tyvärr för min del såg det ut som den släppte ägg satt som en säck under magen på den ..men det var det sista han/hon gjorde för sen fick den känna på en skruvmejsel och den lär jag ju få användning av mer ser det ut om =(... ingevidare bild men om ni tittar står fanskapet och är stödig när jag lyste på den ...

//// peter

post-2315-14468912721514_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har en lite fråga angående glasrosor ... idag har jag inga glasrosor som jag ser när ljuset är på men om jag tittar när akvariet är släckt ser jag 5 st ganska så stora av en sort se bifogad bild ... men dom ä ju bara framme när det är mörkt och dom sitter på sånna trånga ställen att man inte kommer åt dom ..

ska man låta dom vara ???? (måste ta bort all sten för att komma åt dom lite drygt !!!)

finns det vissa glasrosor som bara är framme när det är mörkt????

ops bilden är inte från mitt akvarium men den liknar dom jag ser när det är mörkt ..

/// peter

post-2315-14468912721741_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vanliga glasrosor är framme när ljuset är tänt. Ibland kan de dra ihop sig när man tänder eller släcker men har man samma ljustid varje dag har de snart vant sig.

Men jag hade väntat med att ta bort dem till dess jag är helt säker.

Det kan ju vara någon snygging som bleknat av att gå utan ljus. Och i så fall brukar färgen vara tillbaka på en månad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jag har också en glasrosliknande sak som sitter inne i en grotta och bara är framme när det är mörkt. Liknar bilden Peter skicka med fast med lite "yvigare" armar. Den får vara kvar för den stör ingen därinne.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

jaha tänkte uppdatera lite ..

nu har akvariet varit igång 1 månad brinntiden på ljuset är upp i 6timmar /dag just nu tänkte jag skulle vara uppe i 10-12 timmar om en ca 2 veckor .. för då blir det lite inhandling av fisk någon räka och sniglar och någon korall . har nu 5 st sniglar av sorten astrea som jag fick av en vän .. har även fått en fragg av stjärnpolyp av draedon tack för den .... tänkte jag skulle testa vattnet ikväll men orkade inte får bli imorgon .. ska bli roligt att se hur vattenvärderna ser ut .. hmm fick inte till någon bra bild på stjärnpolypen (Batterina dog i kameran så det vart inga mer försök =( .... )

////// peter

post-2315-14468912736909_thumb.jpg

post-2315-14468912737161_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu börjar det ta sig!

vi får styra upp en liten tripp ner till örebro i början på nästa månad :)

håll koll på stjärnpolyperna, växer som ogräs när de trivs.. Fraggen som Fredrik fick av mig har blivit mer än dubbelt så stor nu :) Och min "moderkoloni" växer så det knakar, nästan så det börjar bli dags att fragga lite mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmmm nu har man suttit 1 timme och testat vattnet och så här vart värderna :

salthalt: 1.022.5

Temp:26 grader

nitrat No3 :2

Fosfat Po4:0

Ph: 8.0

Nitrit No3:0

Kh: 7.7

Calcium Ca:350-360 =(...

Ammonia NH4: >0,25

vill gärna har reflektioner på mina värden tack!!!

calcium är ju på tok för lågt men jag vet inte om jag gjorde helt rätt med testen tyckte det var lite invecklat

samma gäller ju kh inte helt säker där heller !!!

kör med salifert tester ...

hmm är det dax för ett vatten byte nu kanske???? tänkte på att calciumen åker upp då eller ???

det har ju varit igång 1 månad nu .kör med Reef crystal salt ska ju vara hög calcium i det ...

mvh peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej det låter ju smidigt får stänga av den automatiska påfyllningen bara då... eller kanske kan blanda saltvatten i hinken som jag har till den automatiska påfyllningen den rymmer 27 liter vad tror du om det stigigemla????

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
Hallå där !!!!

äntlingen är man igång efter timmar av läsning på saltvattensguiden och snickrande av akvarietbänken och överskåpet ... akvariet har nu varit igång en vecka .. och jag fått lånat en kamera av en polare så jag tänkte visa några bilder och skriva ner det tekniska ...

det tekniska är : helglasakvarium på 240liters

56 kg levandesten(bali) + sand

osmos-filter Aquatic nature Antarctica Osmos+nit.f 120

250watts mh-lampa Giesemann MegaChrome Coral 14500 kelvin e40

T8 40watts marine-glo+reflektor

Tunze turbelle powerhead electrinic 2400l/h X2 + tunze multicontroller 7095+månljus

tunze comline reefpack 500 d.v.s

doc skummare 9005

comline filterhus + en turbelle pump på 1640L/h

ytavrining + automatisk vatten på fyllning .. osmolator m.m

deltec uv-filter 10w+ eheim pump 1048

250watts värmare

så nu är det bara att vänta in alla värden och börja lite sakta med ljus om en vecka

ska köra lite på j.svärd koncept som han skrev i en tråd som draedon hadde uppe..

sitat j.svärd:

1. Man fyller karet med osmosvatten, En del tycker det går bra med vanligt kranvatten men då måste det vara extremt bra vatten och det har inte många i detta land så osmosvatten är överlägset bäst för mindre problem senare.

2. Välj ett bra saltmärke. De bästa är idag Reef crystal och Tropic Marine pro reef och tydligen ska korallen-zuchts eget salt vara bäst enligt Tomas pohl själv men fan vet han är ju partisk.

3. Lägg i Ls och fixa en inredning som du är nöjd med.

4. Ingen belysning! Starta skummaren om du vill men du kan vänta någon vecka också om du vill. Vänta 2 veckor och mät nitrat & fosfat och finns det fosfat använd Rowaphos eller någon annan fosfatremover och är nitraten hög vänta ytterligare. när sedan nitrathalten är så låg som möjlig och fosfaten 0 då är det dags att starta med lite ljus. man kan börja med ett lysrör som går ett par timmar varje dag i en veckas tid och sedan kan du öka någon timme varje dag och sedan om man har Mh så kan man tända den med en timme första dagen och seda öka med en timme varje dag tills man har kommit upp till 7-8 timmar.

5. När man har börjat med ljuset och kört en vecka kan man stoppa i en fisk eller 2 och gärna en städpatrull bestående av snäckor. Om man vill ha sand på botten kan man lägga i det nu med.

6. Nu är karet igång och nu gäller det att sköta det riktigt genom att tömma skummarkoppen mm. Om man vill ha koraller så måste man se till att värderna är bar genom att tillsätta Kalcium och karbonater, Magnesium och Ev stontium. Bra värden ska vara!

Kalcium: 380-420mg/l (detta räcker )

Kh: 7-10

Magnesium:1200-1300

Strontium: 10-20

tycker det låter vettigt att inte ha bråttom

hmm lite bilder nu kanske =)

Här svarar du själv på din fråga i andra tråden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag menade bara att i den andra tråden undrade du över magnesium och i punkt 6 på denna tråden tycker jag du har rätt. Mja kanske lite högre då. Tillsätter gör du ju genom att tillföra magnesium av det fabrikat du valt. Själv använder jag Tropic Marin biomagnesium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ahhh okej men vad skulle vara det bästa just nu med tanke på värderna ca 350-360 magnesium 1140 kh 10.2

om jag skulle vilja ha upp ca ??? har calsium tillsatt hemma och trippelbuffert ska jag vänta ner kh och sen börja dosera med calsium eller ska jag fortsätta dosera med calsium ????

behöver lite råd nu =P....

peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...