Jump to content

Kalkwasser diskussionstråd


Rameau

Recommended Posts

Hej! Läst en del om detta och är ganska sugen på att testa på att implementera i mitt system, men hittar ganska lite med information på SVG om detta, mer på amerikanska forum, så detta är egentligen en efterlysning på info på svenska om hur ni som använder detta skulle implementera detta i ett akvarium på smidigaste sätt.  
 

Så shoot! 😛

 

Och ge gärna förslag på utrustning!

Link to comment
Share on other sites

Vad undrar du över? Metoden är lite bökig när jag använt den, av diverse anledningar.

 

1. Man måste säkra att man inte kan överdosera det, kan ge otäck pH spik isf.

2. Du måste tillföra ganska mycket, trots att det påverkar pH kraftigt så är det inte så mycket det tillför i KH och Ca väg.

3. Det är besvärligt att veta hur mättad lösningen är, kanske går mäta på något vis?

4. Det är lite besvärligt att lagra, behöver helst en bytta som är tätsluten.

5. Är mest jag som är gnällig men pulvret är hemskt 🙂 Supertorrt och dammigt, man får undvika att nysa i det eller liknande och skopa väldigt varsamt.

6. Utrustningen du använder för att dosera det behöver kalkas av då och då, det blir ordentliga avlagringar.

 

När jag körde så blanda jag kalkvatten i förväg i en bytta, sedan fyllde jag på min ATO med vattnet från den och lät ATOn använda det. Det var trevligt för pH värdet men pga anledningarna ovanför samt att jag aldrig kunde mäta mig till om det faktiskt gjorde ordentlig skillnad gjorde att jag slutade. Om jag kunde lösa några av mina problem ovan skulle jag nog gärna testa igen. Främst hade jag önskat kunna blanda större omgångar av det enklare. Men ett krav för att göra det är en större behållare och bara det blir svårt...

Link to comment
Share on other sites

Jag kör kalkwasser och har prövat lite olika metoder, men är nöjd med det jag landat i nu. 

Först hade jag en kalkwasser mixer (deltec km500) som jag doserade färskt vatten en gång per timme. Blev dock inte så jättebra då jag fick dosera 130 ml per dos och doserpumpen var inte supertyst. 

Bytte då till en doserpump med kontinuerligt flöde (kamoer fx) och körde ca 3 ml rodi vatten per minut genom kalkwasser mixern. Var dock inte nöjd med deltec då mixerarmen snurrade redigt långsamt (vilket den iofs ska) så vattnet som rann ut längst upp var inte helt mättat. 

Prövade då att ställa km500 på en magnetomrörare och placerade loppan i själva reaktorn. Sen fick omrörare röra om någon gång per timme. Denna lösning var ok, men kändes som onödigt mycket teknik (magnetomrörare, kalkwasser mixer, doserpump) för detta ändamål. Dessutom var det svårt att avgöra när man skulle fylla på med mer kalkwasser i reaktorn (dvs när potensen avtog). 

 

Efter att ha läst en artikel från Randy Holmes Farley så insåg jag att det funkade lika bra att blanda mättad kalkwasser i en tunna (den tappar inte potens med tiden så länge du låter vattnet vara stilla). 

Eftersom jag dessutom har ett sumprum med lite mer space än under en akvariumbänk så installerade jag en 50 liters tunna med rodi som jag blandade ner kalkwasser i, sen doserar nu min kamoer direkt från den rakt ner i karet. 3,2 ml per minut (ca 4 liter per dygn), det är ungefär så mkt som avdunstar i mitt system på 400 liter denna tiden på året (men har också en separat tunna för ato för det eventuellt extra tillskott av rodi som kan behövas). 

 

Detta innebär att ingen teknik kommer i kontakt med blandningen (bara silikonslangen) och enbart tunnan blir lite geggig. Doseringen blir kontinuerlig, dvs ingen swing i varken pH eller kh. Det enda i teknikväg som krävs är en doserpump. Blandningen ä dessutom potent och fluktuerar inte över tid.

Jag fyller på tunnan en gång var 10e dag och blandar då i pulvret i ett par minuter med en liten stav. 

Doserade ungefär 300 ml balling (classic) per dygn innan kalkwasser men behövde skära ner till 180 ml när jag började med kalkwasser. 

Ph blev dock i mitt fall inte överdrivet högt, kanske + 0,2 som max i snitt. 

 

PS skulle aldrig rekommendera att blanda kalkwasser i din ato behållare som din ato-pump får dosera inifrån 

 

20211118_152029.jpg

20211118_152038.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte gå in och skriva ihop något men som tur var så skrev Kim tydligen en hel roman så jag slapp haha!

 

Hur som haver är kalkwasser kanon och jag har kört det i alla kar. 
Du vet var jag bor så om du vill komma förbi och se hur hur jag använder det så är det bara att säga till.

Edited by MichaelE
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Jag vårdar gärna min utrustning och tycker att man ska anstränga sig för att ta hand om densamma.

 

Dock, av praktiska skäl matar jag kalkwasser genom Tunze ato från en 10L livsmedelsgodkänd hink med lock samt 240ml genom doserpump / dygnet från samma hink.

 

Jag mäter PH med Salifert PH testkit och ligger aldrig under 8,15 och aldrig över 8,6 vid något tillfälle på dygnet (ni känner säkert igen hur svårt det är att läsa av dessa prover) utan hamnar på 8,3.

 

Calciumhydroxiden (kalkwasser) reagerar med Co2 i luften och bildar karbonater vilket leder till att kalk fälls ut. Det avdunstar dock ca 5L från mitt akvarium så jag fyller på med en skopa (avsedd för 10L) per tillfälle jag fyller på hinken. Det blir utfällningar på botten och på ytan men jag föreställer mig att det hindrar i någon mån, att nytt co2 kommer i kontakt med Calciumhydroxiden.

 

Jag hänger Tunze ato pumpen i fiskelina några cm från botten på hinken och silikonslangen har jag snott ett varv runt tidigare nämnd pump. Jag är inte rädd för att få med lite Calciumhydroxiden ned i akvariet utan har kommit fram till att det faktiskt inte är jättefarligt.

 

Jag har låtit mig inspirerats av https://reefs.com/magazine/kalk-calc-combo-method/ till metoden och ser fram emot dagen då man kan ha sump.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Casio skrev:

Det blir utfällningar på botten och på ytan men jag föreställer mig att det hindrar i någon mån, att nytt co2 kommer i kontakt med Calciumhydroxiden.

Jag läste nånstans att den där "skorpan" på ytan hjälper till att hålla potensen stabil (pga det du just skrev) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag tillsatte kalkvatten i flera år genom en Tunze Calcium Dispenser, vilken är tänkt att både öka effekten och skydda ATO-doserpumpen (då endast rent vatten går från ATO-pumpen till Calcium Dispensern). Tyvärr fungerade inte detta särskilt bra i längden:  

- effekten på alkaliniteten var dålig, trots att jag inte ens hade stenkoraller;
- bottensanden cementerades ihop till kakor;
- det var lätt att spilla kalciumhydroxidpulver vid doseringen;
- backventilen som var tänkt att skydda ATO-pumpen började läcka trots rengöring/utbyte, så att kalkvatten rann bakåt ut i ATO-behållaren, fälldes ut på botten för att senare sugas upp av ATO-pumpen (vilket ju omintetgjorde hela poängen med Calcium Dispensern).

Senaste året har jag istället tillsatt Tropic Marin Carbokalcium, ca 2-3 dl lösning/vecka direkt i ATO-behållaren. Detta är betydligt enklare än kalkvatten, mycket effektivare för alkaliniteten och inte alltför dyrt heller. Jag ser hittills enbart fördelar jämfört med både kalkvatten och olika flerpartslösningar (typ Balling) som ju kräver flera doserpumpar.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Kim Rosenqvist said:

Jag läste nånstans att den där "skorpan" på ytan hjälper till att hålla potensen stabil (pga det du just skrev) 

Det stämmer bra. Dock kan man inte ha en helt öppen hink eller liknande trots den.

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, MichaelE skrev:

Det stämmer bra. Dock kan man inte ha en helt öppen hink eller liknande trots den.

Inte om man räknar med noll reaktion. 

 

Jag fyller på varannan dag och räknar inte med att lösningen reagerar med co2 så pass att den tappar relevans. 

 

- Jag lägger ned pumpen på locket på golvet framför akvariumet. Lägger en torr tallrik i diskhon och ställer 10L där på. Sedan doserar jag en skopa som följer med förpackningen avsedd för 10L. Fyller på vatten, sedan tillbaka.

 

Ska överväga acetat i det fall mina nitratvärden stiger. Ditt akvarium ser fint ut Michael.

Edited by Casio
Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, Casio said:

Inte om man räknar med noll reaktion. 

 

Jag fyller på varannan dag och räknar inte med att lösningen reagerar med co2 så pass att den tappar relevans. 

 

- Jag lägger ned pumpen på locket på golvet framför akvariumet. Lägger en torr tallrik i diskhon och ställer 10L där på. Sedan doserar jag en skopa som följer med förpackningen avsedd för 10L. Fyller på vatten, sedan tillbaka.

Vad jag förstår så går det att undvika att lösningen fäller ut några större mängder igenom att ha en än mer mättad lösning där det finns lite överblivet kalciumhydroxid på bottnen. 
Hur som haver misstänker jag att det bara är något man behöver tänka på om man har en förbaskat stor behållare. Det är rimligtvis någonting som sker över tid.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Just now, MichaelE skrev:

Vad jag förstår så går det att undvika att lösningen fäller ut några större mängder igenom att ha en än mer mättad lösning där det finns lite överblivet kalciumhydroxid på bottnen. 
Hur som haver misstänker jag att det bara är något man behöver tänka på om man har en förbaskat stor behållare. Det är rimligtvis någonting som sker över tid.

👍👍

Link to comment
Share on other sites

5 minuter sedan, Karl Lindfelt skrev:

Intressant tråd med många bra tips! 

 

Av nyfikenhet, hur hänger acetat/nitratvärden ihop med kalkwasser?

 

Carbo calcium->

Kalciumacetat är en kombination av kalkvatten och vinäger. När det är löst i vatten (färskt eller salt) har du kalciumjoner och acetatjoner. Acetatet metaboliseras snabbt av tankorganismer för att bilda bikarbonat, koldioxid och vatten: CH3CO2– (acetat) + 2 O2 → HCO3– + CO2 + H2O

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Som jag tolkar det är det relativt stora mängder som ska doseras i förhållande till de starkare ballingvarianterna, hur länge håller era behållare eller blandare? Känns meckigt med tanke på semester när man kanske vill vara borta 2-3veckor? 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Rameau skrev:

Som jag tolkar det är det relativt stora mängder som ska doseras i förhållande till de starkare ballingvarianterna, hur länge håller era behållare eller blandare? Känns meckigt med tanke på semester när man kanske vill vara borta 2-3veckor? 

Jag förstår din tanke även om jag tycker att det praktisk kategoriserar sig på samma svårighetsnivå som ATO under bortresa.

 

Dvs på det sätt du hanterar din Ato kan du hantera kalk.

Link to comment
Share on other sites

On 2021-11-18 at 15:39, Kim Rosenqvist skrev:

Jag kör kalkwasser och har prövat lite olika metoder, men är nöjd med det jag landat i nu. 

Först hade jag en kalkwasser mixer (deltec km500) som jag doserade färskt vatten en gång per timme. Blev dock inte så jättebra då jag fick dosera 130 ml per dos och doserpumpen var inte supertyst. 

Bytte då till en doserpump med kontinuerligt flöde (kamoer fx) och körde ca 3 ml rodi vatten per minut genom kalkwasser mixern. Var dock inte nöjd med deltec då mixerarmen snurrade redigt långsamt (vilket den iofs ska) så vattnet som rann ut längst upp var inte helt mättat. 

Prövade då att ställa km500 på en magnetomrörare och placerade loppan i själva reaktorn. Sen fick omrörare röra om någon gång per timme. Denna lösning var ok, men kändes som onödigt mycket teknik (magnetomrörare, kalkwasser mixer, doserpump) för detta ändamål. Dessutom var det svårt att avgöra när man skulle fylla på med mer kalkwasser i reaktorn (dvs när potensen avtog). 

 

Efter att ha läst en artikel från Randy Holmes Farley så insåg jag att det funkade lika bra att blanda mättad kalkwasser i en tunna (den tappar inte potens med tiden så länge du låter vattnet vara stilla). 

Eftersom jag dessutom har ett sumprum med lite mer space än under en akvariumbänk så installerade jag en 50 liters tunna med rodi som jag blandade ner kalkwasser i, sen doserar nu min kamoer direkt från den rakt ner i karet. 3,2 ml per minut (ca 4 liter per dygn), det är ungefär så mkt som avdunstar i mitt system på 400 liter denna tiden på året (men har också en separat tunna för ato för det eventuellt extra tillskott av rodi som kan behövas). 

 

Detta innebär att ingen teknik kommer i kontakt med blandningen (bara silikonslangen) och enbart tunnan blir lite geggig. Doseringen blir kontinuerlig, dvs ingen swing i varken pH eller kh. Det enda i teknikväg som krävs är en doserpump. Blandningen ä dessutom potent och fluktuerar inte över tid.

Jag fyller på tunnan en gång var 10e dag och blandar då i pulvret i ett par minuter med en liten stav. 

Doserade ungefär 300 ml balling (classic) per dygn innan kalkwasser men behövde skära ner till 180 ml när jag började med kalkwasser. 

Ph blev dock i mitt fall inte överdrivet högt, kanske + 0,2 som max i snitt. 

 

PS skulle aldrig rekommendera att blanda kalkwasser i din ato behållare som din ato-pump får dosera inifrån 



Länge varit inne på o testa kalk. Du blandar med andra ord en mättat lösning och doserar rakt av, får du någon bottensats eller blandar du så att du precis slipper den?

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan , m0jjen skrev:



Länge varit inne på o testa kalk. Du blandar med andra ord en mättat lösning och doserar rakt av, får du någon bottensats eller blandar du så att du precis slipper den?

 

Det stämmer, som en riktigt jävla stor doserbehållare typ :) 

 

Jag får en bottensats, men har fixerat inloppet ett par cm ovanför botten, får med lite bottenskrap vid varje tillfälle när jag blandar nytt, men det handlar väl om kanske 30-40 ml (den tid+dosering som det tar för allt att lägga sig efter att jag blandat) under en 10dagarsperiod. Dvs 0,1% av doseringen är med "bottenskrap" :) Bottensatsen i sig är ju inte farlig så sett, men slipper gärna den vita gryniga utfällningen i karet ändå. 

 

Jag blandar (rör om) alltså bara vid ett tillfälle per "batch". 

Link to comment
Share on other sites

3 minuter sedan, Kim Rosenqvist skrev:

 

Det stämmer, som en riktigt jävla stor doserbehållare typ :) 

 

Jag får en bottensats, men har fixerat inloppet ett par cm ovanför botten, får med lite bottenskrap vid varje tillfälle när jag blandar nytt, men det handlar väl om kanske 30-40 ml (den tid+dosering som det tar för allt att lägga sig efter att jag blandat) under en 10dagarsperiod. Dvs 0,1% av doseringen är med "bottenskrap" :) Bottensatsen i sig är ju inte farlig så sett, men slipper gärna den vita gryniga utfällningen i karet ändå. 

 

Jag blandar (rör om) alltså bara vid ett tillfälle per "batch". 

Kanske man skulle testa då :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Rameau skrev:

@Kim Rosenqvist har du någon PH styrning kopplat till doseringen eller har du bara ökat successivt och längs med att du ökat doseringen? 
 

 

Jag har en apex som kan stänga av kamoer-pumpen om ph skulle bli för högt. Däremot upplevde jag inte att kalkwasser gav ph en sån rejäl hästspark i ryggen att det fanns ett behov av ph-styrning. Men alltid bra att ha som fail-safe, om kamoern skulle få för sig att springa iväg (inte troligt). 

 

Det jag fick balansera utifrån var kh, vilket blev en mer manuell historia Men det tog några dagar att både hitta rätt volym av kalkwasser samt hur mycket balling som jag behövde minska med för att ha samma nivå av kh. Dessutom behövde jag hitta balansen över hur stor volym som avdunstar från systemet varje dag - för att inte fylla på med mer än vad som dunstar bort. 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...