acuario Postat 3 juni 2006 Postat 3 juni 2006 Ja fy vad den var mager, hoppas att du klarar den för jag tycker också om den
stigigemla Postat 3 juni 2006 Postat 3 juni 2006 Synchiropus ocellatus antagligen. En riktig kameleont. Går den själv i ett kar har du nog chans att vänja den till att ta frusen artemia till att börja med. Men den är ju förfärligt mager. Men den är nog lite lättare att få att äta frusen mat än de egentliga mandarinfiskarna för den går mer ut över sanden och där är det lättare att "handmata" med en pipett eller ett utströmmarrör.
crille Postat 3 juni 2006 Postat 3 juni 2006 har en sån,sedan ett år,trevlig firre men den blir inte stor,verkar bara äta från stenen,har aldrig sett den ta vanlig mat
Lasse Postat 3 juni 2006 Författare Postat 3 juni 2006 Den tar redan frysen artemia vad jag kan se men Clownen kommer att åka bort så fort som möjligt så den nya hinner med. Den är på ständig födosök i alla fall men som sagt var - väldigt mager. Clownen har fyllt sin uppgift - att starta karet och kommer att få semester tillsvidare.MVH LassePS - Nu måste jag ju klara den - eller hur:ler:
crille Postat 3 juni 2006 Postat 3 juni 2006 jag googla lite,blir inte klok på vilken som är vilken,men du brukar ha rätt för dig Stig
stigigemla Postat 3 juni 2006 Postat 3 juni 2006 Det skulle i och för sig inte förvåna mig om båda kallas Scooter blenny.De är ju väldigt lika och växlar ju färgteckning efter humör och bakgrund så på foton kan man nog inte vara så säker.
Dave Postat 3 juni 2006 Postat 3 juni 2006 om du ska punktmata den så testa syreslang + en spruta från ett gammalt testset, jag gjorde det med min firefish i början då han var livrädd o bodde under en sten större delen av dagen, ville vara säker på att han åt o inte magrade av i början. funkade! Du får nog ta spruta i maten, sen fylla sprutan med nytt saltvatten o spruta i slangen tills maten kommer ut där nere. Då maten kom till änden sprutade jag lite då o då. Firefishen fattade direkt vad som gällde. Slags hemkörning av mat? : ) Fin fisk du köpte, hade den ätit hos handlaren?
Lasse Postat 3 juni 2006 Författare Postat 3 juni 2006 Hej DrullputtDe som går i blått och som syns ner åt höger på den högra bilden i svar #122 kommer från Göran i Lerum. De blågröna till helt gröna som på den vänstra bilden svar # 124 kommer från Marinakvariet. Jag letar hela tiden efter skivanemoner i olika färger när jag kommer åt.MVH LasseEdit: Jo Sickboy den har gått rätt länge där och såg faktiskt ut som den åt små pellets idag hos honom men det var svårt och se om den spottade ut. Den är ganska mager
PuniXer Postat 4 juni 2006 Postat 4 juni 2006 åk å kolla på bengts yuma han har ett gäng inneOjoj Yuma är skitfina, har aldrig lyckats få tag i en sånn här på östkusten...
Lasse Postat 6 juni 2006 Författare Postat 6 juni 2006 När jag startade detta kar så var min absoluta mening att inte ha in någon teknik som stör upplevelsen att titta på karet. Nu har jag tillfälligtvis gått ifrån den här principen. Jag hittade något väldigt roligt hos Göran i Lerum och om det fungerar bra så skall den få sitta osynligt i ett av facken. Jag bifogar en bild och samtidigt ger er en möjlighet att gissa vad i h-e detta är?MVH Lasse
PuniXer Postat 6 juni 2006 Postat 6 juni 2006 Ah vad bra! Jag har funderat på en sådan för mitt senaste Nano, då får du vara försökskanin
Lasse Postat 6 juni 2006 Författare Postat 6 juni 2006 Ah vad bra! Jag har funderat på en sådan för mitt senaste Nano, då får du vara försökskanin Ja det vore väl gött om det fungera! Det passar i pumpfacket som finns i Mollyhotellen.MVH Lasse
wrang Postat 6 juni 2006 Postat 6 juni 2006 Jag bifogar en bild och samtidigt ger er en möjlighet att gissa vad i h-e detta är?Köper du grisen i säcken??det är en artemia kläckare
Lasse Postat 6 juni 2006 Författare Postat 6 juni 2006 Visst, nu var ni snabba. Det är en artemiakläckare för kontinuerlig kläckning och matning. Se fotona nedan. Min avsikt är att placera den i pumpfacket och låta returpumpen båsa ut artemian i karet.MVH Lasse
Ingvar Hellmalm Postat 6 juni 2006 Postat 6 juni 2006 Detta är helt klart en artemiakläckare för sötvatten. Jag har en sådan men aldrig provat den i salt. Rapport inväntas. I sött fungerar den OK. Saltvattnet stannar i kläckaren ( 18 promille) och endast artemia simmar ut. OBS belys den inte för kraftigt då simmar inta artemian ut.
wrang Postat 6 juni 2006 Postat 6 juni 2006 OBS belys den inte för kraftigt då simmar inta artemian ut.Då kanske det är bra att klä in den del som man ej vill "belysa" och så sätt locka ut artemian vid utgången.Vad är bästa/optimalaste salthalt för att kläcka artemia
Lasse Postat 6 juni 2006 Författare Postat 6 juni 2006 Då kanske det är bra att klä in den del som man ej vill "belysa" och så sätt locka ut artemian vid utgången.Vad är bästa/optimalaste salthalt för att kläcka artemiaUtgången är ljusare i plasten redan nu.Det går att kläcka i 18-19 promille men jag har kläckt massor i direkttaget, filtrerat västkustvatten utan några som helst problem och med bra resultat.MVH Lasse
Dave Postat 6 juni 2006 Postat 6 juni 2006 18 promille pratas det om, vad e det o "vanlig salthalt"? 1.021? O kan artemian överleva i stenen? om de inte blir uppätna?? Gömma sig o växa?vore skoj med lite mer liv i karet!
Lasse Postat 6 juni 2006 Författare Postat 6 juni 2006 18 promille pratas det om, vad e det o "vanlig salthalt"? 1.021? O kan artemian överleva i stenen? om de inte blir uppätna?? Gömma sig o växa?vore skoj med lite mer liv i karet!Promille är det i andra kretsar accepterade sättet att ange salthalt. Det är ej temperaturberoende som sallinitet är (1.0xx vid x grader är det rätta sättet att skriva det vi normalt kallar 1.0xx) Promille anger viktsdelen av saltet i 1000 delar. 18 promille betyder 18 gram salt till 982 gram vatten. Svärd har någon översättningstabell i någon tråd här på forumet.MVH Lasse
Rekommenderade inlägg