Gå till innehåll

Oscars RS 300 G2 & karantän


Oscarhaglund

Rekommenderade inlägg

Det visade sig nog vara bryopsis typ överallt. För ett par dagar efter jag doserat flucanozole så är nästan allt borta. Det förklarar varför kirurgerna och foxfacen är så dåliga på att äta dem. Ingen som vill ha bryopsis.

 

De nya wrassarna är ute ur karantän sedan ett par dagar och utsläppta ur acklimationslådan sedan igår.

 

ingen av fiskarna var intresserade när de var i lådan men när de kom ut så var Carpenterin och spelade som en galning i en timme ungefär innan han lugnade ner sig. Inget bitande dock så det var aldrig farligt.

 

230817_9281.jpeg.ab8d7bde0df6b890e46a619b1f63893c.jpeg230817_9306.jpeg.20ef1f0fb6f5796dc46989d8ca14443b.jpeg230817_9244.jpeg.0ab4c29254c287529e0354625606809f.jpeg230817_9262.jpeg.1ae8d9e8e7013eb6b436fbb68ae7dccf.jpeg230817_9275.jpeg.9d07bf56fa6c48d4d02ac9f487ffb404.jpeg230817_9210.jpeg.5bf38a2c71470014d9a5f85259d38a82.jpeg

 

 

sen en ny bild på min leopard som kanske börjat bli en kille?

230817_9293.jpeg.21d3652259529c4477a8a18fcfba7b0a.jpeg

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan , nike83 skrev:

cool med många wrassar!

 

jag själv har väldigt dålig överlevnadsgrad på wrassar. återkoppla gärna hur det går för dig (förhoppningsvis bättre)! 

Det kan enligt min mening bero på att du kan ha för grund sandbädd eller att ditt akvarium inte producerar en tillräcklig mängd zooplankton som de behöver.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

16 minutes ago, Kjelle said:

Det kan enligt min mening bero på att du kan ha för grund sandbädd eller att ditt akvarium inte producerar en tillräcklig mängd zooplankton som de behöver.

Varken Paracheilinus eller Cirrhilabrus behöver en sandbädd. De äter dessutom sällan ”pods” utan mer saker i vattenkolumnen. Så hos mig i varje fall så är det bara min Macropharyngodon som har de kraven. Jag hade massor med copepods och amphipods när jag introducerade den men jag har inte sett några på många många månader då den är väldigt duktig på att äta upp dem allihopa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 minuter sedan, Oscarhaglund skrev:

Varken Paracheilinus eller Cirrhilabrus behöver en sandbädd. De äter dessutom sällan ”pods” utan mer saker i vattenkolumnen. Så hos mig i varje fall så är det bara min Macropharyngodon som har de kraven. Jag hade massor med copepods och amphipods när jag introducerade den men jag har inte sett några på många många månader då den är väldigt duktig på att äta upp dem allihopa.

Även om inte din art gräver ner sig om natten är en sandbädd även en bostad åt mängder av smådjur och även för nedbrytning av foderrester och avföring. Dina copepods och amphipods behöver näring för att överleva och föröka sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har hadt problem i mer än ett halvår med calustrea i mitt visningskar. Jag hade flera ett par mindre kolonier som dog helt och ett par som jag behövt rädda och flytta till qt där de mirakulöst tagit sig. Det har varit den ens efter den andra.

 

igår så såg jag att baksidan av min förut så välmående gröna calustrea var död. Konstigt tyckte jag tills jag idag såg min foxface vara där och nafsa. Han är en fegis så det är rimligt att det just är baksidan av korallen som blivit uppäten. Frågan är om det inte är han som är orsaken till att jag förlorat alla mina fimbriphyllia också. Frågan är vad jag ska göra. Jag menar vem vill ha en foxface som hellre äter lps än alger….?

IMG_4552.jpeg.5d2516f8b15ac23da99f2b82868dd910.jpeg

Ändrat av Oscarhaglund
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, Alexraptor said:

Häftigt djur! Men abalone är faktiskt ett snäckdjur och har ingen som helst släktskap med sjöborrar som är tagghudingar. :)

Jag menar mer som alternativ till att ha en sjöborre. Inte att de skulle vara släkt. Det var otydligt (läs felaktigt) skrivet av mig

Ändrat av Oscarhaglund
  • Haha 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 minuter sedan, Oscarhaglund skrev:

Tyvärr så har min Genicanthus i karantänen fått ”popeye”. 
230903_9449.jpeg.feef8862ea1124ba577d4f0666819a3e.jpeg

Det kommer nog att gå över av sig själv. Alternativt, dosera chemiclean. Har du inte det hemma, ta en sväng över till mig och låna. Inga problem. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

35 minutes ago, Jois said:

Det kommer nog att gå över av sig själv. Alternativt, dosera chemiclean. Har du inte det hemma, ta en sväng över till mig och låna. Inga problem. 

Jag ska se vad de säger på humblefish. Jag har cipro hemma och jag såg i ögon tråden där att man kunde göra 1-2 timmars bad. Så det är eventuellt ett alternativ 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

21 minuter sedan, Oscarhaglund skrev:

Jag ska se vad de säger på humblefish. Jag har cipro hemma och jag såg i ögon tråden där att man kunde göra 1-2 timmars bad. Så det är eventuellt ett alternativ 

Ville bara hjälpa, men du har ju cipro. 😀

Antar att dina bra bakterier i ett litet qt kommer att gå förlorade. Kanske bäst med ett separat cipro-bad och sedan tillbaka med fisken till qt igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

53 minutes ago, Jois said:

Ville bara hjälpa, men du har ju cipro. 😀

Antar att dina bra bakterier i ett litet qt kommer att gå förlorade. Kanske bäst med ett separat cipro-bad och sedan tillbaka med fisken till qt igen.

Uppskattas, jag behöver bara lista ut hur det ska användas (hur många bad mm).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nålar kommer på lördag. Jag köpte 24g vilket var det minsta jag fick tag på. Borde funka eftersom jag såg en video där någon använde en säkerhetsnål!

 

på söndag kommer kryddnejlikaolja, det används för att bedöva fisken. Jake gjorde det utan bedövning men det är för mycket för att jag ska klara av.

 

 

det positiva är att hon fortfarande simmar runt hyfsat bra och har bra aptit

Ändrat av Oscarhaglund
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 timmar sedan, Oscarhaglund skrev:

Nålar kommer på lördag. Jag köpte 24g vilket var det minsta jag fick tag på. Borde funka eftersom jag såg en video där någon använde en säkerhetsnål!

 

på söndag kommer kryddnejlikaolja, det används för att bedöva fisken. Jake gjorde det utan bedövning men det är för mycket för att jag ska klara av.

 

 

det positiva är att hon fortfarande simmar runt hyfsat bra och har bra aptit

Intressant! Lycka till! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte det vore kul att göra en liten inventering av vad jag har i displayen.

 

Display koraller

8 acropora

7 montipora

5 zoa

3 favia/favites

3 rhodactis

3 gonipora

3 toadstool sarcophyton

2 clavularia

2 cyphastrea

2 frogspawn

1 seriatopora

1 chalice

1 sinularia

1 duncan

1 goniastrea

1 pavona

1 gsp

1 torch

1 leptoseris

1 gorgonian

1 lobo

1 symphyllia

1 ricordea

 

Display fisk

5 wrassar

2 kirurger

2 frökenfiskar (clowner)

1 Kaninfisk

1 kejsare

1 goby

 

Display övrigt

4 sjöborrar

3 conches

1 pistolräka

1 mussla

1 krabba

1 räka

 

 

Ändrat av Oscarhaglund
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...