watter Postat 18 september 2006 Författare Postat 18 september 2006 Jag körde 1,5 timmar första 2-3 dagarna, sen 3 timmar följande 2-3 dagar osv tills du når önskad nivå.Har redan kört in med andra lampor, så det vara bara att köra på Det skulle vara om man ska köra in lampan?mvh Emil Citera
Addonic Postat 24 september 2006 Postat 24 september 2006 Ser fram imot en helbild på karet, nu när du fått i lite koraller..../Mvh Jonas Citera
watter Postat 24 september 2006 Författare Postat 24 september 2006 Kommer om någon minut mvh Emil Citera
watter Postat 24 september 2006 Författare Postat 24 september 2006 Tog några snabba bilder nu, men ska sätta mig ner och försöka få till lite bättre sen. Det var en massa partiklar i vattnet för jag var precis och rotade lite, men ni ser lite i alla fall mvh Emil Citera
Sillen Postat 24 september 2006 Postat 24 september 2006 Jag har en fundering som inte hör hemma här men kom på det när jag såg dina nya fraggar. När man sätter SPS och LPS så sätter de flesta dem så att de pekar rakt upp. Jag har blivit tipsat att sätta dem "liggandes" istället för då skulle de växa på bättre. Vad säger ni som är ertfarna?Tror det blir snyggt när det växt på sig lite. Citera
watter Postat 24 september 2006 Författare Postat 24 september 2006 Jag har en fundering som inte hör hemma här men kom på det när jag såg dina nya fraggar. När man sätter SPS och LPS så sätter de flesta dem så att de pekar rakt upp. Jag har blivit tipsat att sätta dem "liggandes" istället för då skulle de växa på bättre. Vad säger ni som är ertfarna?Tror det blir snyggt när det växt på sig lite. Har funderat på det med, men jag satt dom på detta sätt för säkerhets skull.Ja, nu är det ju inte så snyggt men man får hoppas det kan bli det i framtiden när dom växt lite mvh Emil Citera
stigigemla Postat 24 september 2006 Postat 24 september 2006 Jag har testat med att montera några liggande men de växer inte lika snyggt. Citera
Sillen Postat 24 september 2006 Postat 24 september 2006 Jag har testat med att montera några liggande men de växer inte lika snyggt.Med tanke på hur vackert dit kar är så är du ju mycket trovärdig i frågan. Men hur menar du att de utvecklar sig om de ligger ner? Om det ramlar bort bitar i naturen borde ju dom landa liggande och från liggande bli nya koraller. Citera
stigigemla Postat 24 september 2006 Postat 24 september 2006 Jag tycker att på något sätt blir de skeva och vinda. Det blir några tunna krokiga skott nedåt och andra större uppåt. Stammen växer vidare och böjer sig uppåt.Sätter man dem rakt upp brukar det komma nya stammar runt om som är jämkraftiga.om man lägger mycket små bitar platt på underlaget skickar vissa skotten rakt upp.Men så små fraggar hoppas jag att ingen tar medvetet utan att de bara är resultatet av olyckor. Citera
watter Postat 25 september 2006 Författare Postat 25 september 2006 Har mycket partiklar i vattnet som flyger omkring :/ Finns det något bra knep för att få bort detta, har man bara turbelle streamers finns det inget som fånga upp det. Enda sättet är när det åker ner i sumpen, men det är ju bara en bråkdel då allt annat är längre ner i karet än det vattnet som åker ner i ytavringnen :/ Hur gör ni för att hålla ert kar fritt från partiklar?mvh Emil Citera
watter Postat 25 september 2006 Författare Postat 25 september 2006 Tänkte bara fråga en sak, jag har ju en Deltec pf600s, måste man använda deltec rowalith eller kan man köra på annat, typ korallsand mm.Typ som denna blandningen?http://www.meerwasser-aquaristik.de/shop/catalog/product_info.php?products_id=555mvh Emil Citera
watter Postat 27 september 2006 Författare Postat 27 september 2006 Hur länge är "rekomenderat" att ha MH:n på? Just nu kör jag typ 10 tim för att jag ej har blåljus än. Är det okej att köra 10-12 timmar om dagen, tänker man på hur det är i verklightern är det ju något sånt, men är det bra för koraller mm, kan de får för mycket ljus?mvh Emil Citera
stigigemla Postat 27 september 2006 Postat 27 september 2006 Du bör ha timer för att korallerna skall trivas bra. De börjar förbereda sig för soluppgången 1- 2 timmar innan och motsvarande innan det blir mörkt. Citera
watter Postat 27 september 2006 Författare Postat 27 september 2006 Ska sätta dit timer just nu så det var därför jag fråga hur länge man ska ha på ljuset Tror jag kommer starta dom vid 11:00 och släcka dom vid 21:00 eller 22:00.'mvhEmil Citera
acuario Postat 27 september 2006 Postat 27 september 2006 Jag kör 6 timmar MH och det räcker gott. Citera
stigigemla Postat 27 september 2006 Postat 27 september 2006 6-7 timmar MH - ljus är perfekt när du har lysrör som start och slut på dagen.Utan det skulle jag ha litet längre tid. Citera
watter Postat 27 september 2006 Författare Postat 27 september 2006 Hej Har funderat på att inskaffa 2 Valenciennea strigata för att hålla sanden vit och ren. Det jag undrar är om dom tar sanden i munnen och simmar upp en bit och sedan där silar dom ut den, såg någon sort gobie som gjorde detta i affären så därför undrar jag om dessa gör det med. Lite tråkigt om dom sprider sand över alla koraller och stenar. Är ju kanon om dom bara går längs bottnen och silar mvh Emil Citera
watter Postat 27 september 2006 Författare Postat 27 september 2006 6-7 timmar MH - ljus är perfekt när du har lysrör som start och slut på dagen.Utan det skulle jag ha litet längre tid.Just nu kör jag utan och kommer antagligen göra det en månad till. Sedan kommer det bli 1*54 watt t5 actinic framtill och har planer på att sätta en till 54 watt där bak, så i så fall blir det 2*250 watt MH + 2*54 watt t5 actinic.Just nu kommer jag köra mina timers :MH 1 på 13:00MH 2 på 14:00MH 1 av 21:00MH 2 av 22:00mvh Emil Citera
stigigemla Postat 27 september 2006 Postat 27 september 2006 Jag hade Valencienna tillsammans med koraller på botten och det var mycket arbete. Allt upp till 25 cm över botten övergöts med sand. Citera
watter Postat 27 september 2006 Författare Postat 27 september 2006 Då blir det inte sånna Finns det någon gubies som inte simmar upp och släpper?mvh Emil Citera
greger Postat 28 september 2006 Postat 28 september 2006 jag tycker att det absolut effektivaste i sandtvättar-väg är en liten svart/brunröd sjögurka.Sen kommer det massor av poster som talar om den kommer att döda allt i karet osv,men jag har haft såna i 10-15 år (olika ex förstås) utan problem.Enligt sprung&Deelbek del3 så är små sjögurkor av rätt sort inte farliga (Dom som har samma sorts "garnityr" som sjö-äpplen ska man undvika)Om man har tryckarfiskar och pumpar utan insugsskydd bör man också låta bli. Citera
watter Postat 28 september 2006 Författare Postat 28 september 2006 Valencienna pullarisaha sånna har jag sett innan, då får det bli två sånna sen mvh Emil Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.