Gå till innehåll

Live rock halleluja!!!!!!!!!


chopperholic

Rekommenderade inlägg

stensalt finns hos granngården eller lantmännen,där finns även cement,ostronskal etc.

Köper du koraller och fisk på granngården oxå ernie;):skrattar:

Verkar hitta det mesta där... Skämt o sidor du kör nästan bara med

hemgjord sten va?? Har du ympat ifrån LS eller bara stoppat i urlakad

sten???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 97
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Guest ernie

Nu kör jag mest med död LS,fick tag i de billigt. Har aldrig ympat med LS de följer ju med en hel del när man köper koraller.Ja,lantmännen e bra ,där köper jag mycket:calciumklorid,magnesiumklorid,calciumhydroxid etc.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest ernie

Kemikalierna kostar 50-65kr för 25kg säckar.Renheten är 77% på calciumkloriden, ca:50% på magnesiumkloriden.Men eftersom Randy Farley-Holmes har testat och kommit fram till att restprodukterna är försumbara även efter flera år,så litar jag på det.Har iallafall inte sett nåt negativt efter 5års anv.

Här finns en artikel ang. renheten hos olika produkter:http://www.advancedaquarist.com/issues/mar2004/chem.htm

http://reefkeeping.com/issues/2006-02/rhf/index.php

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror ni de stora salttilverkarna använder kemikalier med PA renhet. Jag tror inte det - jag tror (och vet i vissa fall) att de använder industriel renhet i så stor utsträckning som möjligt samt när det är möjligt renhet av livsmedelsgrad.

Om det är 2, 6 eller 10 delar vatten kan man läsa ut av prefixet före ordet hydrat. Dihydrat är två vatten, vad prefixet är för 6 och 10 kommer jag inte ihåg på rak arm men jag tror du vet det Svärd. Det har ju betydelse när man beräknar åtgången för att få x ppm höjning.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att de använder livsmedelskvalitet annars vore det konstigt. Ballings kemikalier är av detta. Jag kommer inte att använda 77% kalciumklorid och 50% magnesiumklorid detta är till för att spridas på vägarna mot is. Om man vill ha billig kalciumklorid så finns det ett märke som heter isfritt och ska hålla 96% renhet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte ett kilo magnesiumklorid + 4 kilo kalciumklorid från Tyskland. Knappt fyrahundra kronor för leverans vid dörren. 2 kilo natriumbikarbonat från Citygross i storleksordningen 60 kronor. Det räcker flera år för mig och då tycker jag det är dumt att riskera mina djur genom att köpa osäker kvalitet billigare. Jag tycker det är smartare i så fall att köpa en korall mindre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte ett kilo magnesiumklorid + 4 kilo kalciumklorid från Tyskland. Knappt fyrahundra kronor för leverans vid dörren. 2 kilo natriumbikarbonat från Citygross i storleksordningen 60 kronor. Det räcker flera år för mig och då tycker jag det är dumt att riskera mina djur genom att köpa osäker kvalitet billigare. Jag tycker det är smartare i så fall att köpa en korall mindre.

Vilken affär i Tyskland var detta Stig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest ernie

De e roligt att så många är nojade över renheten hos kemikalier men att hälla i billig vodka med finkeloljor och allt de går bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den tid är förbi när man köpte för 250:- kilot hos handlaren, nu kan man få samma för runt 40:- kilot i Tyskland. Jag kör nu med kalkreaktor men det är lite lockande att gå över till kemikalimetoden igen men då med doserpumpar av kvalitet som t.ex Grotech.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

läs länkarna jag la in

Ja de är värda att läsa, den undersökningen var det klass på.

Jag tror att de använder livsmedelskvalitet annars vore det konstigt. Ballings kemikalier är av detta. Jag kommer inte att använda 77% kalciumklorid och 50% magnesiumklorid detta är till för att spridas på vägarna mot is. Om man vill ha billig kalciumklorid så finns det ett märke som heter isfritt och ska hålla 96% renhet.

Jo det är klart att man skall använda livsmedelskvalitet om det finns, tvivlar dock på att kalciumklorid och magnesiumklorid finns i livsmedelskvalite - de bör ju precis inte förekomma i livsmedel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då måste jag göra dig besviken för de används i livsmedelsindustrin. Det finns olika renhetsgrader

Technical Grade
which is used in the oil industry as a cooling agent for water treatment, for dehumidification and for the reduction of setting time in concrete.

Road Grade
which is specially adapted for customers within the road maintenance industry. It can be utilized for both dust binding on dirt and gravel roads, as well as acting as a highly efficient deicer on most surfaces.

Food Grade
which is used in many areas to provide a pure and safe source of calcium. Application examples include enzyme production, cheese manufacturing and controlling the water quality in beer and soft drinks.

Magnesiumklorid används bla som ystmedel till tofu

Kalciumklorid används för att bleka löpet till fetaost

Det finns mängder av användingsområden dessa var bara ett par exempel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då måste jag göra dig besviken för de används i livsmedelsindustrin. Det finns olika renhetsgrader

Technical Grade
which is used in the oil industry as a cooling agent for water treatment, for dehumidification and for the reduction of setting time in concrete.

Road Grade
which is specially adapted for customers within the road maintenance industry. It can be utilized for both dust binding on dirt and gravel roads, as well as acting as a highly efficient deicer on most surfaces.

Food Grade
which is used in many areas to provide a pure and safe source of calcium. Application examples include enzyme production, cheese manufacturing and controlling the water quality in beer and soft drinks.

Magnesiumklorid används bla som ystmedel till tofu

Kalciumklorid används för att bleka löpet till fetaost

Det finns mängder av användingsområden dessa var bara ett par exempel.

Jag ger mig, det är då självklart att använda livsmedelskvallité.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...