Gå till innehåll

Live rock halleluja!!!!!!!!!


chopperholic

Rekommenderade inlägg

:arg::censur::smiley18: .........kan inte lira hocky! Va! Här ska du få en smäll till:smiley18:

Näe bara skämta:skrattar:

Måste medge att ja fick sluta se på hocky då de inte va bra för blodtrycket:skrattar:

(Särskilt då Finland-Sverige i final) Tv:n mådde även den dåligt;)

Ett stort GRATTIS till Tre Kronor!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 97
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tillbaka till den konsgjorda stenen. Blandade korallsand 1-4mm och krossad lavasten 50/50. Tänkte lavastenen skulle ge lite struktur i det hela. Och det jorde den, kommer nog ut flera dl. vatten ur den största biten. Är detta bra eller dåligt? Fungerar håligheterna som tillhåll för kräken eller samlar dom bara en massa skit? Va tror ni? Vad det gäller utseendet kan man ju vara av olika åsikt men tror nog jag skall försöka hitta ett bindemedel som är vitt, och dessutom kommer jag att använda enbart korallsand. Ska beställa en säck nogot i stil med 5-18 mm.

Försöker lägga med en bild på stenen men vet inte om det lyckas(syns inte på förhandsgranskningen), kass på datorer:död:

post-2484-14468912753298_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tittade på ett program på animal planet om korallrev och det var i ett vulkan område och det skulle ju isåfall betyda att det bör gå bra kommer inte ihåg var det var nånstans men jag skall titta på det igen för jag spelade in det kan förövrigt bränna det på dvd om det finns intresse att se på det! lovar det är 60minuters njutning!

peter m

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För massor av år sedan visade svt en film om Hawaii och vulkanutbrotten, lavan rinner konstant ner i havet och alla fiskar flyr men återvände sedan och korallerna började också komma tillbaka. Nu är ju detta havet och vattnet byts ut hela tiden av strömmarna så då kanske det funkar men i ett akvarium så är det ju samma vatten och det kanske blir dåligt av stenen efter en tid. Jag vet inte men skulle gärna vilja veta om lavasten läcker gift, fosfater, nitrater mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

edit: postade fel länkar och slarvade bort rätt länkar..

fanns dock en del att hitta, google is your friend.

http://www.google.se/search?hl=sv&client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Asv-SE%3Aofficial&q=lava+rock+in+reef+aquarium&btnG=S%C3%B6k&meta=

f-n rent ut sagt, hittade inte sidan igen.. men på garf.org skriver de iaf:

LAVA

COLOR - Black to red and brown

REEF SAFE - Some lava is reef safe - only use tested types

HARDNESS - From very hard to almost glass like

CORALINE GROWTH - Grows well on some pieces we have tested

SHAPE - Some pieces have wonderful shapes

Reef safe Idaho Lava comes in many textures and colors. Lava can have many minerals in it so be sure the lava has been tested.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Chopperholic, Vill du misslyckas med ditt kar så är egen LS ett säkert kort. Det går aldrig att få koll på Ca eller KH med betongsten, än mindre silikat värdena. Det fins lite gamla inlägg om att försöka hitta cement med lågt silikat värde men jag tror att det var ingen som hittade det.

Skulle man byta ut cementen mot någon epoxi variant så kanske det skulle fungera.

Vill du ha ett alternativ till LS så får man använda faxesten, död LS, eller riffkeramik.

Skulle det fungera med betongsten för 10kr/kg så skulle fler använda det.

Jag tycker att Wang ska ta bort sin mycket välskrivna artikel om betongsten, eller lägga till att det bara ska användas i mycket liten mängd tex till att odla fraggar på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Garf.org säljer hemgjord sten sedan många år och använder det som LS i kar där de odlar koraller.

Jaken körde hemgjord sten i fyra år innan han bytte bort den. Kanske vi kan få en kommentar?

Jag har hemgjord levande sten liggande i en plaskdamm på avvattning och på tre veckor har den kommit så långt att pH är stabilt på 8,2.

Nu skall jag göra 100% vattenbyte och sedan kolla silikat och fosfatvärde på det nya vattnet så får vi se. En viss mängd fosfat måste väl vara i eftersom snäckskal ingår så jag är inte säker men tycker att de kan vara värt att kolla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina erfarenheter av Betongsten är att den var PH stabil efter några veckor. Efter ett år så kunde jag fortfarande inte få ordning på CA och KH, längre än så ville jag inte vänta och se.

Daniel, av intresse, på vilket sätt fick du inte ordning på Ca och KH. Blev de för högt - lågt - vad blev pH:t?

Mvh Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skyhögt CA +500, KH runt 4, ph 8,2-8,4. Jag mätte aldrig silikat men hadde konstant byopsis invation i groteska mängder. Vattenbyten stabiliserade värdena bara några dagar. Detta i ett 200L kar med 20kg LS och ca10kg betongsten.

Den enda gången som jag kan tänka mig att använda betongsten igen är i en trädgådsdamm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Chopperholic:

Jag skulle också rekommendera dig att köra med LS istället, det blir bättre och har ett högre andrahandsvärde. Jag såg att Kim hade en annons på ett kar som skulle säljas på Aquaweb med bl.a 50 kg sten. Kolla om det finns kvar. Jag köpte själv 50 kg av honom för ca ett år sedan till en mycket rimlig penning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det råder ju delade meningar om hemmkörd sten, även på andra ställen än här på forumet. Men jag tror nog att jag skall försöka göra det bästa av det i varje fall. Det är ju en del av hobbyn, att tillverka sina egna greijer och inte bara plocka ihop färdiga greijer till en enhet. Om man lyckas så ede ju dubbelglädje. Sen får man ju se hur allt blir och vad som behöver ändras allteftersom. Har kollat på ett "cement" som heter Aalborg white. Skulle någon med kemi kunskap kunna kolla upp detta, har meilat dom på Aalborg white"igår" men inte fått något svar.

http://www.aalborgwhite.com/media/pd_declaration_for_aalborg_white.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Daniel, att du hade skyhögt Ca och lågt KH tyder på att betongen släppte Ca. Vad var det för betong?

Toni, jag byggde ett tag bakgrunder till sötvatten (det var före back to Nature:s tid). Där använde jag en tvåkomponents betong från Alcro. Med den hade jag inga problem med höga calciumnivåer. Detta gäller sötvatten med pH kring 8 vet ej om det gäller saltvatten.

Jag vet att det finns en efterbehandling av betong för att den inte skall suga åt sig vatten och lämna ifrån sig oönskade ämnen. Metoden använder något som heter penetron. Det är livsmedelsklassat (får användas i driksvattenbehållare) och Universeum har behandlat sin betongkar med detta ämne. I bägge de stora saltvattenssystemen finns fusksten av betong.

MVH Lasse

Edit: Se länk http://www.vagverketproduktion.se/upload/pa_vag/pa_vag/pv700/1011.html#5

för övrigt gör en google med penetron som sökord

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Börjar ju verka som om det är något omöjligt man försöker göra:smiley24: Men skam den som ger sig. Penetrol ska jag titta lite närmare på. Och såhär svarade dom från Danmark:

Aalborg White is a sulphate resistant

cement that also provides very good resistance against other aggressive

agents. The content of heavy metals is considerable bellow the limits by

the European normatives and therefore, the risk of dangerous particles

getting into the salt water is negligible. Furthermore, the content of

alkalis is very low compared to gray cements and you will therefore also

minimise leaching of these ions by selecting Aalborg White.

Aalborg White has been used in several occasions for structures in

marine environment, showing very fine durability.

Skulle jag ha haft en mc med sidovagn hade jag nog tagit den full me faxe då jag endå har vägarna fördi i sommar;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ålborgcementen har mycket låg kromathalt också vilket gör den till ett bra val.

Om man får tag i den. Jag fick svaret att jag var tvungen att beställa en lastbil eftersom den inte levererades i säckar. Så jag köpte Finja vitcement i stället.

Det är ju bra med mycket LS!;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...