Gå till innehåll

Våra butiker, historia och framtid


jonasroman

Rekommenderade inlägg

När Triton låg kvar i den gamla lokalen på Enhagsvägen i Täby , så fanns där karantän på ca 60-70m2 med 3 separata system - tyvärr var ju intresset för att betala mer för karantänad fisk inte så stort, speciellt inte då när dansken åkte runt med fisk från Holland och sålde billigt på parkeringsplatser.

 

Med dagens marknadshyror är nog tyvärr nischade verksamheter som salt, hänvisade till att hålla nere lokalhyror och kostnader - triton idag kör UVC, Ozon och putsare  i systemen - ingen kopppar eller annan medicinering, eftersom jag anser att det fuckar upp immunsystemet redan vid låg dos och bara flyttar problem hem till kunden.

 

Vi får slå våra kloka huvuden ihop och konstruera ett DIY hang-on karantänsystem som "alla" kan bygga.

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket intressant tråd som får en att minnas när man själv startade i denna hobby. Jag kommer bl.a. ihåg när Henke på Drakfisken HB drev akvariefirma hemma hos sina föräldrar och skickade ut fax med nya fiskar/koraller alt eftersom de kom in. Det passade ju perfekt då jag kunde få mina föräldrar att stanna till hos honom när vi ändå besökte mina kusiner. Ja det var ju innan man fick köra bil själv. Sedan hade vi en man i Liatorp som hade en butik med lite blandat. Kommer inte ihåg vad han hette trots att det var av honom jag köpte min första skummare och salthink och fisk. Drakfisken vet jag finns kvar även om det "bara" är torrvaror nu men är det någon som kommer ihåg vad han som drev butiken i Liatorp hette och vad som hände med honom? Har för mig att Henrik köpte ett av hans system efter ett tag.   

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag bekräftat via film från Emil att Företagsakvarium stänger butiken redan i september. Så ngr veckor kvar bara. 

Jag kan inte nog understryka hur synd det är att vi nu går till endast en butik på västkusten eller möjligen 2 om Herkules fortfarande har salt? 
 

Som tidigare när vi hade två rätt likstora  butiker som var värsta konkurrenter var  det givetvis väldigt bra för hobbyn och för konkurrensen där inte minst FA hade rätt bra  priser till följd av konkurrensen.
 Det är synd med endast en större butik ur flera perspektiv och har redan sett hur priserna nu höjts på en del produkter i webbshoppen i salt i väst. Konkurrensen upphör. Sortiment kanske också blir mer enformigt då alla butiker har/hade lite olika inriktningar, kunskap, kontakter och intresse (ni minns Ted som introducerade KZ, salt i väst har mest FM, Emil hade mkt triton men i princip det mesta).
Säkert går det mesta att få tag på och visst är det på ett sätt bra med en stor butik som kanske  kan ha ett större lager, men prisbild o konkurrens är inte gynnsam, och det är i slutändan det som styr denna hobbyn. Särskilt nu med stigande inflation så är det oerhört viktigt att hålla nere priser så gott det går o ”dela på inflationen”. 
 

sen är avstånd inte att förneka. Salt i väst ligger norr om Göteborg. Förr hade vi 5 butiker med geografisk viss spridning. 
 

Det finns en positiv sak med detta. Finns någon som vill starta en butik så har man chansen nu. När 5 butiker fanns var det nog rätt hopplöst , men när endast en finns snart så kommer en andra butik definitivt få stor uppmärksamhet. Särskilt om den geografiskt ligger en bit ifrån. 
 

 


 

 

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2023-08-28 at 16:49, OR20 skrev:

Mycket intressant tråd som får en att minnas när man själv startade i denna hobby. Jag kommer bl.a. ihåg när Henke på Drakfisken HB drev akvariefirma hemma hos sina föräldrar och skickade ut fax med nya fiskar/koraller alt eftersom de kom in. Det passade ju perfekt då jag kunde få mina föräldrar att stanna till hos honom när vi ändå besökte mina kusiner. Ja det var ju innan man fick köra bil själv. Sedan hade vi en man i Liatorp som hade en butik med lite blandat. Kommer inte ihåg vad han hette trots att det var av honom jag köpte min första skummare och salthink och fisk. Drakfisken vet jag finns kvar även om det "bara" är torrvaror nu men är det någon som kommer ihåg vad han som drev butiken i Liatorp hette och vad som hände med honom? Har för mig att Henrik köpte ett av hans system efter ett tag.   

Var det kanske han som saluförde ”polyplab”?  
minns ej hans namn men vi gjorde en resa till Tyskland och då var en ung kille med som ganska nyss öppnat en liten butik. Kan ha varit han. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2023-08-28 at 09:36, greger skrev:

När Triton låg kvar i den gamla lokalen på Enhagsvägen i Täby , så fanns där karantän på ca 60-70m2 med 3 separata system - tyvärr var ju intresset för att betala mer för karantänad fisk inte så stort, speciellt inte då när dansken åkte runt med fisk från Holland och sålde billigt på parkeringsplatser.

 

Med dagens marknadshyror är nog tyvärr nischade verksamheter som salt, hänvisade till att hålla nere lokalhyror och kostnader - triton idag kör UVC, Ozon och putsare  i systemen - ingen kopppar eller annan medicinering, eftersom jag anser att det fuckar upp immunsystemet redan vid låg dos och bara flyttar problem hem till kunden.

 

Vi får slå våra kloka huvuden ihop och konstruera ett DIY hang-on karantänsystem som "alla" kan bygga.

 

jag vill minnas att jag inte tappade speciellt många fiskar från ert system (förutom liniathus) och absolut inga sjukdomar. 

 

min lilla erfarenhet från fisk som gått i koppar är att det inte är något problem. jag har även klarat svårare fisk som Achilles. dock kör jag alltid egen karantän i ca 2 veckor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 8/28/2023 at 9:36 AM, greger said:

När Triton låg kvar i den gamla lokalen på Enhagsvägen i Täby , så fanns där karantän på ca 60-70m2 med 3 separata system - tyvärr var ju intresset för att betala mer för karantänad fisk inte så stort, speciellt inte då när dansken åkte runt med fisk från Holland och sålde billigt på parkeringsplatser.

 

Med dagens marknadshyror är nog tyvärr nischade verksamheter som salt, hänvisade till att hålla nere lokalhyror och kostnader - triton idag kör UVC, Ozon och putsare  i systemen - ingen kopppar eller annan medicinering, eftersom jag anser att det fuckar upp immunsystemet redan vid låg dos och bara flyttar problem hem till kunden.

 

Vi får slå våra kloka huvuden ihop och konstruera ett DIY hang-on karantänsystem som "alla" kan bygga.

Ren spekulation här. Jag kan tänka mig att intresset för att karantäna är på uppgång, tänker framför allt på att sådana som BRS trycker väldigt mycket för karantän nu i sina videor som nog kan ha en del påverkan 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2023-09-04 at 16:11, Oscarhaglund skrev:

Ren spekulation här. Jag kan tänka mig att intresset för att karantäna är på uppgång, tänker framför allt på att sådana som BRS trycker väldigt mycket för karantän nu i sina videor som nog kan ha en del påverkan 

Precis. just avsaknad av karantän i butiker gör ju att intresset för karantän hemma stiger. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
On 2023-09-08 at 16:36, Christian J skrev:

Deras nya butik är lite mer central, på Exportgatan nära Tingstadstunneln.

ja, oavsett var en butik ligger kommer en del närmare o en del längre bort, så det viktiga är att ha fler butiker, utspridda. Men branschen är tuff, en hel del försöker, men misslyckas. Företagsakvarium får man nog anse är den som lyckats bäst totalt sett av alla butiker i detta land, med brett sortiment och stor kunskap/erfarenhet, så det var mkt synd att den  lades ner.  Men jag förstår Emil som var ensam i butiken på slutet samt med ökad konkurrens , från att tidigare varit 3 anställda med obetydlig konkurrens. 

En butik kan inte ha alla fabrikat i lager, men skall inte styra en kund för mkt. Kommer du in i butiken o vill ha ”XX” och har läst på, då skall butiken erbjuda dig det.  Det tar lång tid att arbeta upp det som FA åstadkommit på 10 år. Hoppas  på fler svampar som dyker upp för en god o gynnande konkurrens. Nu har vi en olycklig situation med endast en butik kvar, o därmed minskar utbud, flexibilitet, konkurrens och kompetens. 

För egen del som alla vet så är konkurensen med kopierande produkter bara stimulerande och gör att vi/jag utvecklar våra egna produkter än mer.
 

 

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 hours ago, jonasroman said:

ja, oavsett var en butik ligger kommer en del närmare o en del längre bort, så det viktiga är att ha fler butiker, utspridda.

Intressant att just Kungsbacka haft så många butiker genom åren, finns det många saltvattensakvarister där?

 

Quote

En butik kan inte ha alla fabrikat i lager, men skall inte styra en kund för mkt. Kommer du in i butiken o vill ha ”XX” och har läst på, då skall butiken erbjuda dig det.  

Sant, särskilt när det gäller de allra vanligaste märkena. Om man t ex har akut behov att köpa salt till vattenbyte (pga katastrof i akvariet) så kanske det inte är rätta tillfället att tvingas prova en ny okänd saltblandning, snarare vill man använda samma fabrikat som tidigare för säkerhets skull. Nya fabrikat kanske man kan prova under mer kontrollerade förhållanden.

 

Quote

För egen del som alla vet så är konkurensen med kopierande produkter bara stimulerande och gör att vi/jag utvecklar våra egna produkter än mer.

Det finns även fördelar med färre butiker, t ex lägre kostnader för lokalhyror, nätbutiker, bokföring och personal för att bemanna butikerna. Förhoppningsvis kan dessa effektiviseringar komma både kunder och personal tillgodo. Men helst ska det förstås finnas minst två butiker, så de kan motivera varandra att ligga på topp. 🙂

 

 

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 timmar sedan, Christian J skrev:

Intressant att just Kungsbacka haft så många butiker genom åren, finns det många saltvattensakvarister där?

 

Sant, särskilt när det gäller de allra vanligaste märkena. Om man t ex har akut behov att köpa salt till vattenbyte (pga katastrof i akvariet) så kanske det inte är rätta tillfället att tvingas prova en ny okänd saltblandning, snarare vill man använda samma fabrikat som tidigare för säkerhets skull. Nya fabrikat kanske man kan prova under mer kontrollerade förhållanden.

 

Det finns även fördelar med färre butiker, t ex lägre kostnader för lokalhyror, nätbutiker, bokföring och personal för att bemanna butikerna. Förhoppningsvis kan dessa effektiviseringar komma både kunder och personal tillgodo. Men helst ska det förstås finnas minst två butiker, så de kan motivera varandra att ligga på topp. 🙂

 

 

 

Din första fråga: Nä såklart inte, dom är väl utspridda över hela landet. Men som du säkert vet så är saltvattensakvarister bra på att ta sig till de butiker som finns. Men om vi går från 5 till 1 butik, så har vi förlorat mkt av utbud, flexibilitet, och framför allt konkurrens. Dessutom var det ju tyvärr den butik med mest erfarenhet o kunskap som tvingades stänga. Extremt sorgligt. 

 

Ser inga fördelar alls med det som skett nu tyvärr.  En enskild butiks kostnader blir ju inte högre för att det finns en annan butik X km därifrån. Du anställer dom du behöver i förhållande till butikens omsättning. 

 

Det finns rykten om att en ny butik skall öppna, det välkomnar vi stort. 

 

/Jonas

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 hours ago, jonasroman said:

Dessutom var det ju tyvärr den butik med mest erfarenhet o kunskap som tvingades stänga. Extremt sorgligt.

Salt i Väst verkar också väldigt bra vad jag sett, och om Företagsakvariums ägare dessutom fortsätter arbeta tillsammans med dem så går förhoppningsvis ingen kompetens förlorad.

 

Quote

En enskild butiks kostnader blir ju inte högre för att det finns en annan butik X km därifrån. Du anställer dom du behöver i förhållande till butikens omsättning.

Men omsättningen i varje butik blir ju bara hälften om det finns en konkurrent. Och om samtliga inblandade istället arbetar i samma butik kan de förlänga öppettiderna (eller få mer ledigt) jämfört med om samma antal personer höll två butiker öppna. Mycket av arbetet varierar kanske inte heller linjärt med omsättningen (t ex akvarieskötsel, eller bara finnas i butiken ifall kunder dyker upp).

 

Det är såklart ingen idealisk situation, men om branschen befinner sig i en ekonomisk svacka just nu är det kanske den bästa lösningen under en övergångsperiod. Sedan får vi förstås hoppas att fler butiker öppnar igen längre fram.

 

 

 

 

Ändrat av Christian J
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2023-09-19 at 00:14, Christian J skrev:

Salt i Väst verkar också väldigt bra vad jag sett, och om Företagsakvariums ägare dessutom fortsätter arbeta tillsammans med dem så går förhoppningsvis ingen kompetens förlorad.

 

Men omsättningen i varje butik blir ju bara hälften om det finns en konkurrent. Och om samtliga inblandade istället arbetar i samma butik kan de förlänga öppettiderna (eller få mer ledigt) jämfört med om samma antal personer höll två butiker öppna. Mycket av arbetet varierar kanske inte heller linjärt med omsättningen (t ex akvarieskötsel, eller bara finnas i butiken ifall kunder dyker upp).

 

Det är såklart ingen idealisk situation, men om branschen befinner sig i en ekonomisk svacka just nu är det kanske den bästa lösningen under en övergångsperiod. Sedan får vi förstås hoppas att fler butiker öppnar igen längre fram.

 

 

 

 

 

 

Fast så blev det inte. Så vi är där som jag tolkade det. En butik kvar. För butiken själva, är det naturligtvis jättebra att få fler kunder Men för oss försvinner konkurrens, utbud och mångfaldighet. Och kunskapen blir beroende av 2 personer istället för som förr 8-9 stycken.    Vi får hoppas det kommer tillbaka en butik till, så vi får en god konkurrens och brett utbud som gynnar hobbyn. Men givetvis är det samtidigt bättre med en ordentlig butik som denna än ingen alls, men det tror jag egentligen aldrig har varit ett alternativ. Sååå dåligt går det inte för Sverige och snart är det högkonjunktur;-)

 

Ändrat av nike83
modererat inlägg.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2023-09-19 at 00:14, Christian J skrev:

Salt i Väst verkar också väldigt bra vad jag sett, och om Företagsakvariums ägare dessutom fortsätter arbeta tillsammans med dem så går förhoppningsvis ingen kompetens förlorad.

 

Men omsättningen i varje butik blir ju bara hälften om det finns en konkurrent. Och om samtliga inblandade istället arbetar i samma butik kan de förlänga öppettiderna (eller få mer ledigt) jämfört med om samma antal personer höll två butiker öppna. Mycket av arbetet varierar kanske inte heller linjärt med omsättningen (t ex akvarieskötsel, eller bara finnas i butiken ifall kunder dyker upp).

 

Det är såklart ingen idealisk situation, men om branschen befinner sig i en ekonomisk svacka just nu är det kanske den bästa lösningen under en övergångsperiod. Sedan får vi förstås hoppas att fler butiker öppnar igen längre fram.

 

 

 

 

det sista du skriver, håller med dig om att lågkonjunktur kan ha påverkat, men jag tror helt ärligt inte att marknaden är så liten så bara EN aktör ryms inom ett så stort område. Något som också sker när en butik drivs av två relativt oerfarna såväl akvarister som butiksägare, är att utbud, råd, vilka produkter som man skall ha, kan bli lite trevande eller rent av felaktigt.  FA/Emil o Daniel, var väldigt ödmjuka inför andras kunskaper tack vare öppenhet och nyfikenhet. En butik skall nog också vara försiktig med att favorisera för mkt ett visst ”märke". Kunder idag är pålästa och bör erbjudas det dom vill ha, och i bästa fall med god opartisk vägledning.

 

 

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte så insatt i branschen, vet t ex inte vad de olika personerna heter. Så det blir alltså ingen sammanslagning av Företagsakvarium och Salt i Väst? Det var synd.

Lite märkligt är det att så många butiker försvunnit. Det är kanske en kombination av olika orsaker under flera år, även före senaste tidens elpris- och räntehöjningar. Kanske det tidvis blev en överetablering, en del kanske då tröttnar på att driva butik, den ständigt ökande CITES-byråkratin, mm.

Hur ser det ut i resten av Sverige/Norden/Europa, har antalet butiker/omsättningen minskat även där eller är det bara i Västsverige?

Antalet aktiva akvarister kanske också varierar slumpmässigt över tid, även de som har kvar sina akvarier kanske inte köper lika mycket hela tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

19 timmar sedan, Christian J skrev:

Jag är inte så insatt i branschen, vet t ex inte vad de olika personerna heter. Så det blir alltså ingen sammanslagning av Företagsakvarium och Salt i Väst? Det var synd.

Lite märkligt är det att så många butiker försvunnit. Det är kanske en kombination av olika orsaker under flera år, även före senaste tidens elpris- och räntehöjningar. Kanske det tidvis blev en överetablering, en del kanske då tröttnar på att driva butik, den ständigt ökande CITES-byråkratin, mm.

Hur ser det ut i resten av Sverige/Norden/Europa, har antalet butiker/omsättningen minskat även där eller är det bara i Västsverige?

Antalet aktiva akvarister kanske också varierar slumpmässigt över tid, även de som har kvar sina akvarier kanske inte köper lika mycket hela tiden.

Nej det blev ingen sammanslagning. Salt i väst är ensamma kvar. 
 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tror att om det finns underlag så kommer automatiskt en butik till på västkusten. dock är som ni skriver, konjunkturen lite emot vår hobby just nu. med tanke på att kronan blivit riktigt svag och att vi haft en inflation på nästan 10% så är det så klart att detta påverkar vår hobby också. 

 

det är tråkigt att FA har stängt sin butik då jag anser att denna butik har varit Sveriges bästa butik i flera år, men det är en del av denna hobby. butiker kommer och går. 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 minuter sedan, nike83 skrev:

jag tror att om det finns underlag så kommer automatiskt en butik till på västkusten. dock är som ni skriver, konjunkturen lite emot vår hobby just nu. med tanke på att kronan blivit riktigt svag och att vi haft en inflation på nästan 10% så är det så klart att detta påverkar vår hobby också. 

 

det är tråkigt att FA har stängt sin butik då jag anser att denna butik har varit Sveriges bästa butik i flera år, men det är en del av denna hobby. butiker kommer och går. 

 

 

Jag tror du slog huvudet på spiken där Nike83. Finns det bara underlag kommer någon ny aktör starta upp. Detta är ju inte unikt för just denna branschen utan händer ju i samhället varje dag. Jag anser att det är bättre att det iallafall finns en butik kvar än att alla lades ner. Jag tror inte heller att prisökningar helt och hållet kan tillskrivas att endast en aktör är kvar på västkusten då många produkter har ungefär samma pris t.ex i Tyskland som dessutom har 6% lägre moms än Sverige. 

Det fanns en teori om att inte kunden skulle betala hela påslaget utan det skulle även butiken vara med att betala. Om detta ska fungera borde det ju dock gälla hela ledet ifrån producent till slutkund i.s.f och det tror jag är en utopi att producenterna går med på. Dock är det ju ett gyllene tillfälle för de producenter som väljer den vägen att skaffa sig fler marknadsandelar och en ökad försäljning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

39 minuter sedan, nike83 skrev:

jag tror att om det finns underlag så kommer automatiskt en butik till på västkusten. dock är som ni skriver, konjunkturen lite emot vår hobby just nu. med tanke på att kronan blivit riktigt svag och att vi haft en inflation på nästan 10% så är det så klart att detta påverkar vår hobby också. 

 

det är tråkigt att FA har stängt sin butik då jag anser att denna butik har varit Sveriges bästa butik i flera år, men det är en del av denna hobby. butiker kommer och går. 

 

 

Precis. Det kommer. Finns redan lite rykten om detta. Behovet finns. 

Sen skall vi inte glömma att Herkules ökat upp sin saltavd rätt så rejält. Inte vad gäller koraller kanske men fisk. 
 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

29 minuter sedan, Dueholm78 skrev:

Jag tror du slog huvudet på spiken där Nike83. Finns det bara underlag kommer någon ny aktör starta upp. Detta är ju inte unikt för just denna branschen utan händer ju i samhället varje dag. Jag anser att det är bättre att det iallafall finns en butik kvar än att alla lades ner. Jag tror inte heller att prisökningar helt och hållet kan tillskrivas att endast en aktör är kvar på västkusten då många produkter har ungefär samma pris t.ex i Tyskland som dessutom har 6% lägre moms än Sverige. 

Det fanns en teori om att inte kunden skulle betala hela påslaget utan det skulle även butiken vara med att betala. Om detta ska fungera borde det ju dock gälla hela ledet ifrån producent till slutkund i.s.f och det tror jag är en utopi att producenterna går med på. Dock är det ju ett gyllene tillfälle för de producenter som väljer den vägen att skaffa sig fler marknadsandelar och en ökad försäljning.

Självklart är det bättre med en butik än ingen alls. Såklart enig där.  Det senare har dock aldrig varit ett alternativ. Det kommer aldrig hända. Så liten är inte kundkretsen. 
 

Gällande det generella problemet med inflation att kund och butik faktiskt får dela lite på ”förlusten” så finns redan butiker (ej inom vår lilla bransch) som precis gått ut med info om att göra precis så. Det går om butiken vill och vågar. 
Ett exempel är en delikatessbutik  i Uddevalla som i förrgår annonserade just detta. Vinsten blir lägre per såld produkt förstås men man säljer definitivt mer. Det klassiska Gekås fenomenet. Kanske inte ens blir en minskad vinst. Naturligtvis blir denna ekvation ännu mer fördelaktig om grossisten tänker samma men utgångspunkten i resonemanget är att det är butiken som tar detta steget. Man får givetvis räkna på allt men hela inflationen kan ej tas ut i en slutkundsprisökning. 
 

inflationen har dessutom vänt, så efter regn kommer solsken. 
 

/J


 

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 minuter sedan, jonasroman skrev:

Självklart är det bättre med en butik än ingen alls. Såklart enig där.  Det senare har dock aldrig varit ett alternativ. Det kommer aldrig hända. Så liten är inte kundkretsen. 
 

Gällande det generella problemet med inflation att kund och butik faktiskt får dela lite på ”förlusten” så finns redan butiker (ej inom vår lilla bransch) som precis gått ut med info om att göra precis så. Det går om butiken vill och vågar. 
Ett exempel är en delikatessbutik  i Uddevalla som i förrgår annonserade just detta. Vinsten blir lägre per såld produkt förstås men man säljer definitivt mer. Det klassiska Gekås fenomenet. Kanske inte ens blir en minskad vinst. Naturligtvis blir denna ekvation ännu mer fördelaktig om grossisten tänker samma men utgångspunkten i resonemanget är att det är butiken som tar detta steget. Man får givetvis räkna på allt men hela inflationen kan ej tas ut i en slutkundsprisökning. 
 

inflationen har dessutom vänt, så efter regn kommer solsken. 
 

/J


 

 

Är det då inte bättre att hellre se det positivt att vi har en butik kvar istället för att se det negativa i att en butik har försvunnit?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

25 minuter sedan, Dueholm78 skrev:

Är det då inte bättre att hellre se det positivt att vi har en butik kvar istället för att se det negativa i att en butik har försvunnit?

Det har aldrig varit en risk/option med ingen butik alls så därför är det en förlust när 2 går till 1 (då 0 aldrig varit en realitet). 
Men OM det skulle vara så att båda butikerna slog igen för att ingen kunde överleva på det så är jag helt överens , då är det givetvis bättre med en än ingen alls. 
Givetvis är det så.
Det är inte konstigare än så att det är tråkigt när en bra  butik tvingas lägga ner hur fin den kvarvarande butiken än är. Det gör inte den kvarstående butiken sämre.  En god butik kvar som  vi har nu är inte fy skam.  Kanske är vi bortskämda på västkusten som en klok Norrlänning sa häromdagen. Du har rätt i det Sören. 
 

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2023-09-26 at 00:35, Thomas Salt skrev:

Elefanten i rummet... 

 

Är der bra for vår hobby at butikker inte er beroende av vinst? 

Förstod inte riktigt den frågan. En butik får väl anses vara helt beroende av en vinst för att existera en längre tid. Kanske det finns några få undantag där annan verksamhet gör att butiken enbart behöver gå med +-0 men ändå kan vara kvar. Det vore såklart ett guldläge men är sällsynt. 
 

Nu när inflationen vänder och priser så småningom därmed går ner, ökar antalet hobbyister, och vi går med säkerhet mot en tid som var mer som förr, där flera butiker existerade med god konkurrens som befrämjade utbud , kompetens, ödmjukhet, utveckling och prisbild. 
Detta gäller all verksamhet så akvariehobbyn utgör inget undantag. 
 

/J

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...