Gå till innehåll

Sjuka priser.


kobbens

Rekommenderade inlägg

Intressant diskussion jag har inte läst riktigt alla svar. Min syn på detta är att det finns för lite av de billiga korallerna. För några år sedan så fanns det tydligt två grupper, fraggar  för några hundralappar och sen Australienkoraller och andra dyrgripar för lite över 1000 kr. Nu kostar nästan allt över 1000 kr oavsett vad det är och den utvecklingen måste vi bromsa. För att om hobbyn ska fortleva så behövs det billiga koraller och det kan gärna vara koraller som för butiken har varit billiga att köpa in eller till exempel fraggade ifrån kunder eller från en större koloni. Det måste finnas olika sätt att få ner priset på små fraggar så nystartade akvarium kan komma igång till ett rimligt pris. Då ökar försäljningen av allt annat och det blir en winwin situation. 

Och det finns ingen annan än just butikerna som kan ta det här initiativet och jag hoppas att de kan hitta lösningar och vägar för det. Jag är övertygade om att det är möjligt med lite uppfinningsrikedom. Det gäller också att tänka långsiktigt och inte bara att tjäna så mycket som möjligt på en försäljning. Sänker man priserna ökar man naturligtvis försäljningen och den totala vinsten behöver inte med säkerhet bli lägre. I ett läge med lågkonjunktur och hög inflation är det extra viktigt att tänka så tror jag. För att hobbyn men även butikerna skall överleva!

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En tanke som slog mig är billiga fraggar i butik. Det är en aspekt av hobbyn som jag håller med om inte riktigt finns längre.


Tidigare var det vanligt att butikerna hade ett eller flera stora visningskar som de producerade egna fraggar från och sålde för låga priser. 
 

Samma sak gäller inbyte från akvarister. Tidigare brukade man alltid kunna byta in fraggar hos handlarna och fylla på sitt tillgodo-konto, det upplever jag inte heller är speciellt vanligt idag. 
Under lång tid som grabb finansierade detta en stor del av alla kostnader kopplat till mina kar.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 hours ago, jonasroman said:

Nu kostar nästan allt över 1000 kr oavsett vad det är och den utvecklingen måste vi bromsa.

Ja håller med att utvecklingen behöver bromsas. Men jag har inte känslan att nästan allt är över 1000kr. Det jag köpt från butik som varit över 1000kr kan jag räkna på ena handen. Ett par fiskar, min maxima och korkat nog en dragon soul som kvickt dog. Min erfarenhet är snarare att de flesta koraller jag köpt i butik ligger runt 500kr vilket också känns mycket.
 

20 minutes ago, MichaelE said:

Samma sak gäller inbyte från akvarister. Tidigare brukade man alltid kunna byta in fraggar hos handlarna och fylla på sitt tillgodo-konto, det upplever jag inte heller är speciellt vanligt idag. 
Under lång tid som grabb finansierade detta en stor del av alla kostnader kopplat till mina kar.

Det är ju intressant, jag undrar om de skjutit sig själva i foten. De koraller som inte säljs till butiken säljs nog ofta direkt till andra hobbyister som då inte köper från butik.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

17 minutes ago, Oscarhaglund said:

Det är ju intressant, jag undrar om de skjutit sig själva i foten. De koraller som inte säljs till butiken säljs nog ofta direkt till andra hobbyister som då inte köper från butik.

Ja, det skulle jag också säga. Personligen hade jag föredragit att byta in ett stort lass hos en handlare för lägre ersättning per fragg ist för att behöva en massa virrpannor på privatmarknaden.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det inte ett problem där med att lämna in till butik att Cites kraven saboterar det.

 

Nästan inga av oss privatpersoner har ju cites papper på våra koraller, då blir det omöjligt att lämna in cites skyddade koraller till en butik om de ska kunna sälja den "korrekt" i affären sedan. Det blir problem.

 

Då får man begränsa sig till de icke-stenkoraller som ej regleras av cites.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

37 minutes ago, mikoto said:

Är det inte ett problem där med att lämna in till butik att Cites kraven saboterar det.

 

Nästan inga av oss privatpersoner har ju cites papper på våra koraller, då blir det omöjligt att lämna in cites skyddade koraller till en butik om de ska kunna sälja den "korrekt" i affären sedan. Det blir problem.

 

Då får man begränsa sig till de icke-stenkoraller som ej regleras av cites.

Formellt har du nog rätt men jag kan räkna på en hand antalet gånger någon har bett om min information när jag köpt i butik och den enda gång jag fått ett riktigt härstamningintyg är från coraroc

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Räckte det inte med kvitto (med åtminstone släktnamn) från butiken där man urprungligen köpte korallen (möjligen diskuterat i tidigare CITES-trådar på forumet)? Då borde det åtminstone gå att sälja tillbaka till samma butik man köpte moderkolonin från, och troligen till andra butiker också. 

 

Om det inte räcker med kvitto skulle det väl innebära att returrätt också är olagligt, eftersom man då inte kan bevisa att korallen man returnerar är samma exemplar som man köpt. (Låt oss bortse från att butiker kanske inte erbjuder returrätt på levande, resonemanget här gäller själva CITES-reglerna.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 hours ago, Christian J said:

Räckte det inte med kvitto (med åtminstone släktnamn) från butiken där man urprungligen köpte korallen (möjligen diskuterat i tidigare CITES-trådar på forumet)? Då borde det åtminstone gå att sälja tillbaka till samma butik man köpte moderkolonin från, och troligen till andra butiker också. 

 

Om det inte räcker med kvitto skulle det väl innebära att returrätt också är olagligt, eftersom man då inte kan bevisa att korallen man returnerar är samma exemplar som man köpt. (Låt oss bortse från att butiker kanske inte erbjuder returrätt på levande, resonemanget här gäller själva CITES-reglerna.)

Nej, det räcker dessvärre inte. Egentligen gäller samma sak vid försäljning mellan privatpersoner. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

23 minutes ago, Christian J said:

Menar du enligt lagen eller handlarnas tolkning av denna?

Enligt lagen. Ett kvitto med artnamn stryker inte den enskilde korallens ursprung. 
 

”Alla CITES-listade djur på EU-bilaga B som ska förekomma i kommersiella aktiviteter inom EU måste ha lagligt ursprung. Detta ska kunna styrkas genom dokumentation om djurets bakgrund.”

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Cites reglerna är nästan omöjliga att efterfölja korrekt av det jag förstått. De är inte alls anpassade för våra koraller som så lätt kan "fraggas".

 

Såhär har jag förstått det: 

 

Ska man dra det hårt så får du ett Cites intyg för en koloni du köper. Det intyget gäller för den kolonin. Säljer du hela kolonin sedan så har du ditt Cites intyg du skickar med kolonin.

 

Detta är så du kan handla med den.

 

Det jag vill tycka att vore rimligt att göra är att ta kolonin, kanske ta fraggar på den. Sedan kopierar man intyget och skickar med fraggarna, kan därmed stryka att korallerna har införskaffats på korrekt sätt.

 

Men det är såvitt jag vet inte tillåtet. En fraggning är hos jordbruksverket något helt befängt, enligt regelverket är det som att du köper en Cites Papegoja och klipper av dennes ena fot och säljer den med ett kopierat papper.

 

I praktiken verkar jordburksverket se korallhobbyn som ett av deras minsta bekymmer men det innebär inte att den går rätt till. Får du en anmälan som de är skyldiga att följa upp så åker man troligtvis dit. För en privatperson är det tråkigt, för en butik kan det kanske innebära förbud att sälja Cites djur.

 

Det här är ett väldigt tråkigt problem, förutsatt att jag inte missförstått alltihop. Det gör att det i princip inte går göra "rätt" så som vi vill driva hobbyn. Iaf om man vill sälja stenkoraller. För alla stenkoraller är cites. De har bara dragits över ett rakt bräde, antagligen för att det är så svårt att artbestämma korrekt så om det dras till hurvida det är den eller den arter kan bli ett problem. Jag trodde att detta innefatta alla LPS med, men baserat på Jojos upplevelse så kanske det inte stämmer? Går ju kolla enkelt på cites, enligt de så verkar ju de flesta Euphyllia arterna vara Cites II vilket är samma som SPS hamnar under. Så butiken gör nog "egentligen" fel om de tar emot de utan Cites men inte SPS.

 

https://checklist.cites.org/#/en

 

Det vore intressant att se hur växtfolk gör som har Cites växter de kanske tar sticklingar på?

 

Hobbyn är ju förstås inte hotad i den mån att mig veterligen är det fritt att skänka Cites djur, så man kan ge bort fraggar. Men vill man ta betalt för de så blir det problem.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

17 hours ago, mikoto said:

Det vore intressant att se hur växtfolk gör som har Cites växter de kanske tar sticklingar på?

Ja bland annat kaktusar och orkidéer omfattas: https://jordbruksverket.se/vaxter/handel-och-resor/hotade-vaxter-och-produkter-av-hotade-vaxter---cites/orkideer-kaktusar-rosenrot-och-andra-vaxter-av-hotade-arter tydligen ges undantag för exemplar odlade inom EU, men dokumentation krävs:

 

"CITES-intyg är ett intyg som vanligtvis krävs för handel med A-listade arter inom EU. Men om du ska handla med A-listade orkidéer som bevisligen är artificiellt förökade så behövs inget CITES-intyg. Men du måste alltid kunna visa att växten är artificiellt förökad och har laglig bakgrund. Laglig bakgrund visar du till exempel med dokument som följer med från odlaren." (samma gäller kaktusar).

 

Men jag tvivlar på att Jordbruksverket inte skulle våga polisanmäla vanliga privatpersoner som sålde vidare en begagnad kaktus (tidigare lagligt inköpt från den lokala blomsteraffären), det skulle nog resultera i ett ramaskri.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi påtalade för flera år sedan från guidens håll tillsammans med SARF till jordbruksverket att nuvarande lagstiftning och att CITES inte alls är anpassad för koraller. De hade en viss förståelse då man hade plockat bort korallerna i ett uppdaterat utskick av den remiss som handlade kring tillämpningen av artskyddsförordningen. Hade vi inte gjort det så kunde det i slutändan funnits en risk att all handel med korallfraggar hade förbjudits. 

 

För att återgå till priser så tycker jag personligen vissa saker har stannat i samma prisklass senaste 3-5 åren iaf. Förbrukningsvaror kostar i princip detsamma, men koraller och levande har absolut blivit dyrare på sina håll av olika anledningar. 

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag som ny-gammal i hobbyn märker av detta med priser på koraller väldigt mycket. 
när jag höll på för ca 10-12 år sedan var prisbilden helt annorlunda både från butik men också privat. Jag började igen för att jag saknade saknade att ha saltvatten hemma men nu efter jag dragit igång igen så ångrar jag mig verkligen emellanåt, typ som när man ska köpa koraller, framförallt när jag behöver beställa allt/få det skickat eftersom jag bor långt ifrån allt. 

För mig känns det som att det blivit en form av ”hets” att man ska tjäna igen eller tjäna så mycket pengar som möjligt på fraggar, kolla bara grupperna på Facebook som exempel.

där några få polyper av zoas, en liten, klen SPS-fragg, eller ett huvud av en vanlig euphyllia säljs för hutlösa pengar enligt mig. 

Och för att de få eldsjälar som faktiskt fortfarande säljer koraller/fraggar för humana priser inte ska bli förbannade på mig så kan jag tillägga att jag ser er! Det ni gör för hobbyn är grymt och jag vet att fler än jag uppskattar det!

 

Jag brukar försöka leta efter små fraggar för att hålla pengen nere med följden att det ser hemskt tomt ut i mitt akvarium, framförallt nu när jag nyss uppgraderat till ett större. Men jag försöker tänka att de på sikt växer på sig 🙂

 

Jag hade ett tag funderingar på ett fragg-kar hemma för att dra upp koraller och sedan kunna sälja till lite lägre priser än vad jag brukar se, tanken finns väl kvar men är lite vilande för stunden. 

Hur tycker ni andra att man bör göra för att kunna få ned priserna och kanske kunna locka någon till in i den här fantastiska hobbyn?

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har vært i saltvannshobbyen i 25 år pluss, men det som har skjedd de siste årene er ikke bra for hobbyen. Jeg holder mest SPS og noe LPS, så når jeg uttaller meg så er det om disse koralltypene.

 

Et av problemene er at eksportør/oppdretter/forhandler finner på de mest fantasiske navn for å kunne sette en pris hvor de mulipliserer med Pi (π). I dag har man ofte prisen for en fragg på 2-3 cm, som man for 5-6 år siden kunne kjøpe en knyttneve stor kolloni for. Men så får men da et fantastisk navn på korallen som Walt Disney, Homewrecker, Ultra Holy Grail, Strawberry Shortcake, Reverse Sunset  etc, uten at det er sikkert at korallen vil beholde eventuelt få den fargen som den hadde en gang under kanskje litt andre (perfekte?) forhold.

 

Ändrat av e-mu
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...