Gå till innehåll

Plexiglas


Cosmo

Rekommenderade inlägg

Jag har hört att det är vettigt att lägga i en plexiglas skiva på botten innan man lägger stenen i karet.

Är det någon som har erfarenhet av detta, bra eller dåligt? Vad är priset på plexiglas? Finns det andra alternativ?

Mvh

Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har själv vitt plexiglas i botten fäst med silikon..strl: 61x83..kostade 200:-..

i förebyggande syfte..det e klart att det är bra att ha det men inte nödvändigt, beror på hur ditt akvarium ser ut med stenarna..om alla stenar ligger på botten så är det onödigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 år senare...

Tjena,

Fundera på plexi i botten om det nu är nödvändigt, får min LS leverans imorgon. Är det stor risk att skippa plexi eller är det bra. Finns det typer av plexi som man bör undvika?

Vet inte om det är rätt eller fel men tänkte i sådant fall slänga i plexi och LS, när den är inkörd åker sanden i.

--Mats

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Plexi är knappast nödvändigt. Levande sten väger betydligt mindre under vatten så riskerna för karet är mycket mindre än med gråsten i sötvattensakvarier.

Men det finns en regel när det gäller inredningen:

Först sten - Sedan sand.

Det är för att grävande djur inte skall kunna rasera inredningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker inte heller att det finns någon som helst anledning att lägga i bottenskydd överhuvudtaget om man använder "riktig Ls" av de skäl som Stig anför - tvärtom så kan det nog snara skapa oönskade problem på sikt.

Men det finns nog löpmeter av gamla trådar i ämnet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frigolit då, är det ett bättre val än plexi om man vill pilla i något i botten på karet under sanden? Eller finns det något lurigt med det med :-) Det är ju mer flexibelt än plexi så det borde hantera ojämnheten bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick rådet att lägga en skärbräda i plast i botten, enklare än att hålla på med plexiglas. nackdelen är att den tittar fram på vissa ställen vilket inte är helt snyggt. Största anledningen till det som jag hörde var precis det som laggeman anser vara en nackdel nämligen att undvika punktlaster då LS kanske inte är plan på undersidan utan kanske endast ligger an mot botten i några få punkter. Om man sedan lastar på med mer sten så ökar ju lasterna än mer. Jag vet inte om detta verkligen kan få glassbotten att spricka men jag ville inte chansa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som förre detta ägare till otaliga stenbrott - dvs ciklidkar - kan jag säga att faran för att stenen skall skada bottenrutan är nästan obefintlig om man inte bygger på lösan sand eller att något block rullar ner på en bar ruta.. Har aldrig användt underlag - har aldrig varit med om att en bottenruta gått pga sten. Däremot har jag varit med om att en bottenruta till ett 540 liters alukar bara sprack med 25 kg sand på.....

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ligger bottenglaset plant så ser jag ingen risk med att glaset spricker av stenen, oavsett hur lite av den det är som ligger mot. Visst, 100kg på en 1x1cm stor spets kanske ökar risken, men det ska nog mycket till innan glaset spricker. Ofta så har man ju rätt tjockt glas i botten, och ju högre kar desto tjockare glas som kan hantera mer vikt från stenen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...