Gå till innehåll

Temperaturen stigit flera grader


Aqualung

Rekommenderade inlägg

För några veckor sedan märkte jag att det är 27-28 grader i akvariet.

Det har legat på 25 tidigare, även på sommaren.

Korallerna bleknar och jag försöker med isklampar i sumpen och mer krusningar på vattnet. Doppvärmaren är urkopplad också. 
vad kan ha hänt? Vad kan man göra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Temperatur på 27-28 dödar inte koraller, det är något annat som dödar dina koraller....

Jag ser alltid en ökad tillväxt när temperaturen stiger upp till runt 28.... Jag råkade tillfälligt komma upp på närmare 32 vid värmeböljan i början av maj, tappade en korall då, resten klarade sig fint trots att tempen sannolikt låg över 30 konstant under 2-3 dagar

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, Aqualung said:

Tack för svar!

Då är det nog dags för ett rejält vattenbyte med nya filter i osmosen

Kan det vara så att högre temperatur leder till högre ämnesomsättning hos korallerna (trots oförändrad belysning?), och därmed högre förbrukning av alkalinitet och näringsämnen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, Aqualung said:

Hur stort vattenbyte kan man göra egentligen? Oftast 10-20% men vart går gränsen?

Du kan alltid göra flera täta vattenbyten, effekten blir nästan densamma som ett stort men djuren störs mindre.

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, Christian J skrev:

Kan det vara så att högre temperatur leder till högre ämnesomsättning hos korallerna (trots oförändrad belysning?), och därmed högre förbrukning av alkalinitet och näringsämnen?


Det borde det göra, det är inga varmblodiga djur utan de är helt beroende av omgivningstemperaturen. Deras metabolism ökar och minskar med den, dvs deras hela liv speedas upp kan man säga när tempen ökar.

 

 Det gör den för resten av karets invånare med för övrigt.

 

En fara med det är att om man hade något problem innan så förstoras det problemet oftast ganska fort med ökad temp. Så en temperaturökning man själv inte har kontroll över är inte önskvärt.

 

Men som Mattias säger ovan så ska 27-28 grader i sig normalt inte vara någon fara utan korallerna som skadas har troligtvis redan mått dåligt av något om ökningen har löst ut till.

 

Har inte så många färdiga förslag på vad detta kan vara. Men kontroll av de vanliga värdena kh, ca, mg, nitrat och fosfat är ju en bra början.

Ändrat av mikoto
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då beror det helt klart på att jag slarvat med osmosen och har kranvattnet kan ju föra med sig koppar och annat.
Ska göra några täta vattenbyten och testa alla värden.
Tips på bot är välkomna!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag rekommenderar att du gör en ICP test för att se bland annat om du verkligen har koppar och inte bara tror det

 

Du har legat på 25 grader innan hur har du styrt det? Vad mäter du temperaturen med?

13 timmar sedan, Aqualung skrev:

isklampar i sumpen och mer krusningar på vattnet

 

Försök med en fläkt över vattenytan - det brukat ta 2-3 grader

 

Mitt akvarium brukade förr ligga på 24,5 - 25 grader. Jag har upplevt problem när temp gått över 28 - 28,5 grader. 

 

Delvis kan detta bero på syreinnehållet. Max mättnad i saltvatten av 25 grader C, havsnivå och 35 psu salthalt ( ca1.026) är 6,6 mg/L Vid 28 grader C är motsvarande 6,2 mg/L.

 

Med tanke på att att syrehalten under natten i ett revakvarium kan gå lägre än 80 % mättnad så innebär det att man kan få halter runt 5 mg/l (och därunder) IMO i de här nivåerna räknas varje tiondel och det är skillnad mellan 5 mg/L och 5,3 mg/L. Men om dessa temperaturer bara är under dagtid (belysning och därmed hög fotosyntes) är det inte så allvarlig eftersom fotosyntesen skap nytt syre. Men om det håller denna temperatur under natten så skulle jag försöka få ner den.

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
On 2024-07-29 at 11:33, Lasse skrev:

Jag rekommenderar att du gör en ICP test för att se bland annat om du verkligen har koppar och inte bara tror det

 

Du har legat på 25 grader innan hur har du styrt det? Vad mäter du temperaturen med?

 

Försök med en fläkt över vattenytan - det brukat ta 2-3 grader

 

Mitt akvarium brukade förr ligga på 24,5 - 25 grader. Jag har upplevt problem när temp gått över 28 - 28,5 grader. 

 

Delvis kan detta bero på syreinnehållet. Max mättnad i saltvatten av 25 grader C, havsnivå och 35 psu salthalt ( ca1.026) är 6,6 mg/L Vid 28 grader C är motsvarande 6,2 mg/L.

 

Med tanke på att att syrehalten under natten i ett revakvarium kan gå lägre än 80 % mättnad så innebär det att man kan få halter runt 5 mg/l (och därunder) IMO i de här nivåerna räknas varje tiondel och det är skillnad mellan 5 mg/L och 5,3 mg/L. Men om dessa temperaturer bara är under dagtid (belysning och därmed hög fotosyntes) är det inte så allvarlig eftersom fotosyntesen skap nytt syre. Men om det håller denna temperatur under natten så skulle jag försöka få ner den.

 

MVH Lasse

väldigt bra inlägg @Lasse, detta att om tempen är hög framför allt  nattetid kan det va ett problem, men troligen inte om det bara är dagtid.

 

jag är av samma uppfattning som de flesta att generellt är 28 grader inget problem(i alla fall om det är dagtid) . Ser oftast tvärtom en hälsoeffekt av det, metabolismen stiger och allt går fortare. Fiskar o koraller lever i den tempen i havet också. 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet är att det går mycket bättre med temperaturer kring 25 grader C i ett akvarium om man kör på en daglig jämn temperatur. Det är riktigt att metabolismen går saktare men det gäller även för organismer man inte vill ha såsom sjukdomsalstrande bakterier. Jag har till exempel märkt att frekvensen av brown yellow disease på euphyllia är mer sällsynt vid en lägre stadig temperatur.  Saker går lite långsammare men det är IMO en bra sak eftersom det lämnar lite tid för att reagera.

 

I naturen är det också en markant skillnad i vattentemperatur på dag och natt. I havet runt Sulawesi i Indonesien svänger den dagliga vattentemperaturen med upp mot nästan 2 grader C vissa månader. Exempelvis var min och max temperaturerna den 11 augusti i år 27,3 respektive 29 grader Celsius. 

 

Detta faktum har lett till att jag har programmerat min GHL P4 att dels följa de månatliga förändringarna i temperatur men också följa de dagliga variationerna. Eftersom jag inte vill ha för höga temperaturer så har jag sänkt de naturliga med 3 grader C. Även variationerna i ljusintensitet är inlagda i styrningen. 

 

image.thumb.png.c2ba5756c3b0679cd4e714f84c28f304.png

 

image.thumb.png.97c153638fb8860ea11ce4dd55a3e1ee.png

 

Sincerely Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

20 minuter sedan, Lasse skrev:

 

I naturen är det också en markant skillnad i vattentemperatur på dag och natt. I havet runt Sulawesi i Indonesien svänger den dagliga vattentemperaturen med upp mot nästan 2 grader C vissa månader. Exempelvis var min och max temperaturerna den 11 augusti i år 27,3 respektive 29 grader Celsius. 

 

 

Något som säkert kan påverka också enligt mig är väl vart korallerna kommer ifrån. Är de från grunda laguner eller längre ner i revet så kan ju temperaturen skilja sig ganska mycket pga djup, strömmar etc. Nu brukar det ju dock säkert sällan vara ett stort problem då allt färre koraller är viltfångade och de flesta är troligen plockade på djup som inte ens överstiger 10 m. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...