Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Upptäckt att min ena gyre 350 som är typ 4 år har börjat rosta rätt ordentligt. Det ser ut som att impellern är rostig och blivit mycket repig. 
det konstiga är att den andra ser helt ok ut. 
jag trodde de var helt keramiska, men verkar vara järn inuti. 

någon som drabbats av detta, och är det bara att byta ut impellern? En ny kostar 460kr och ny motor kostar 1300kr och jag gissar att man får med impellern då.

IMG_2011.thumb.jpeg.8df6683625b27ab12a4be7d06299ec3f.jpeg

Postat (ändrat)
5 hours ago, nike83 said:

Upptäckt att min ena gyre 350 som är typ 4 år har börjat rosta rätt ordentligt. Det ser ut som att impellern är rostig och blivit mycket repig. 
jag trodde de var helt keramiska, men verkar vara järn inuti. 

någon som drabbats av detta, och är det bara att byta ut impellern? En ny kostar 460kr och ny motor kostar 1300kr och jag gissar att man får med impellern då.

IMG_2011.thumb.jpeg.8df6683625b27ab12a4be7d06299ec3f.jpeg

Har du tvättat dom i ättika?

Det är axeln som är keramisk, det är magnetiskt material i impellern.

Ändrat av PerS
  • Gilla 1
Postat
21 timmar sedan, PerS skrev:

Har du tvättat dom i ättika?

Det är axeln som är keramisk, det är magnetiskt material i impellern.

yepp, tvättar alltid i ättika. Alltid gjort så, men kanske finns bättre tvättmetoder ? 
den andra har ju hållt, och andra pumpar har funkat med ättika. 

Postat
18 minutes ago, nike83 said:

yepp, tvättar alltid i ättika. Alltid gjort så, men kanske finns bättre tvättmetoder ? 
den andra har ju hållt, och andra pumpar har funkat med ättika. 

Ättika kan tränga igenom vissa plaster, jag hade problem med svullna magneter när jag använde det. Tvättar i citronsyra nu och har inga problem längre.

• Gilla 1
Postat
Ättika kan tränga igenom vissa plaster, jag hade problem med svullna magneter när jag använde det. Tvättar i citronsyra nu och har inga problem längre.

Vad kör du för recept ?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Postat
Jag kör också citronsyra, köpte 25kg så nu har jag tills jag dör…

Hehe
Man ska husa dessa 25kg bara

Postat
12 hours ago, nike83 said:

Vad kör du för recept ?

Jag fyller upp en gammal glasslåda med varmt vatten, i med några skedar citronsyra och sen i med pumpen. Finns säkert "recept" om du söker i forumet.

• Gilla 1
Postat

Rost är ju magnetiskt - i alla fall vissa former av det så det är inte konstigt att en utfällning av järn hamnar på en magnet. Tyvärr är det så att det främst är i porer i plasten eller keramiken det hamnar så man kan inte skrapa av det. Jag tror inte din rost kommer från insidan av magneten.

Men citronsyra bör klara av det. Tyvärr vet jag inget om hur lågt pH keramiska magneter klarar av. 

Jag har använt citronsyra med framgång enligt Lasses recept.

Postat (ändrat)
On 12/15/2024 at 9:45 PM, PerS said:

Om ättika trängt igenom så brukar väl plasten svälla upp och till slut spricka när det rostande järnet inuti expanderar. Men själva impellern är ju inte inkapslad i plast, möjligen pumphuset eller magnetiska hållare?

39 minutes ago, stigigemla said:

Rost är ju magnetiskt - i alla fall vissa former av det så det är inte konstigt att en utfällning av järn hamnar på en magnet.

Det låter rimligast, men märkligt att det bara är på den ena impellern:

On 12/14/2024 at 5:58 PM, nike83 said:

--kan det vara en enskild järnpartikel som hamnat i just den pumpen och sedan blivit krossad och utspridd över impellern?

Ändrat av Christian J
Postat

Jag tror det har med cirkulation och värme att göra.

Normalt sett är det ju så att ämnen faller lättare ut vid lägre temperaturer men exempel på motsatsen finns också. 

Jag vet inte hur det är med rost i saltvatten men gamla bilar skall rosta mest vid 11 grader. Där spelar temperatur roll men det kan ju bero på luftfuktighet också.

Om en pump har bromsat flöde bör det bli varmare i den eller om en är ställd lägre bör det bli kallare i den.

Så är det av någon anledning inte exakt lika stora flöden i pumparna vore det naturligt att det blir mer utfällning i den ena.

Det kan också vara så att om en magnetisk partikel fastnat i en pump har det fallit ut mer på den som sedan skavts loss och fördelat sig runt om impellern.

Hur som helst hos mig med många pumpar i varje system har de utfällningar jag sett alltid varit på enstaka pumpar och vissa fabrikat - modeller  har varit mer drabbade än andra.

Skummarpumpar mer än cirkulationspumpar.

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...