Gå till innehåll

Addonic's Nya 600 Liters Reef.


Addonic

Rekommenderade inlägg

  • Svar 176
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Kollade värdena igår och fosfat & nitrat var ej mätbart så jag har börjat dra igång belysningen. Så här kommer ett foto. Har lite kvar att vända och vrida på stenarna så at man bli helt nöjd. Som vanligt är man ingen mästerfotograf..

post-902-14468912993805_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jättefina bilder! Du vill ha "bättre bilder" med din kamera säger du? Jo det finns ju ett par knep, men vad menar du med bättre? Har du suddiga bilder? konstiga färger? Suddiga bilder: stativ (ett bord, stol o sen köra med tidsutlöst) Konstiga färger: kameran luras av dina lampors sken: man kan testa att ta ett kort med ett grått papper av slag i bilden; förslagsvis vid glaset o sen tar du dina bilder och har du photoshop kan du ta fram bilden med det gråa pappret (måste iofs inte vara papper..) o ta "nivåer" eller "levels" som det heter på engelska, där finns en knapp som heter "ställ in gråskala" eller "set grey point" (jag har engelsk så jag tror det heter så på svenska...) Sen pekar du din gråpunkt till just det som är grått i bilden (din gråa lapp eller vad du nu har. Vad betyder nu detta? Jo grått är grått... Öh.. Enklare förklarat så fattar då datorn vad grått i bilden är och omkringliggande ljus som isåfall är för gult eller blått blir omställt till vad dina ögon ser. Man använder alltså den gråa biten som en referenspunkt för ljuset! När jag fotar i studio så gör jag så att jag tar ett kort med ett gråkort (kodak orginal o kostar 600 kr för ett A4... ) så har jag en exakt utgångspunkt! om sen ljuset jag använder är för varmt (lågt kelvintal) så kompenserar jag det enkelt o får ett naturligt ljus! ELLER så kan man göra det enkelt o be om Autocolor... så gör datorn oftast ett bra jobb.. :)

Nu svävade jag ut lite här, skriv ner vad du har för funderingar så ska jag svara så enkelt jag kan!

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Installerade en 120mm fläkt i sumpskåpet idag, för att få ut lite av fukten som blev när man körde med stängda dörrar.

Kan verkligen rekomondera denna fläkt om man vill ha en 120mm fläkt på 12 volt

som inte låter något. "Scythe 120mm-fläkt, S-FDB, 8.7dB" .

Kopplade den tillsammans med en biltemas batterieliminator.

Stoppade även ner 2st noll-nitrat påsar från zeosand igår som man kan se på bilden, så att dom kan hjälpa till att hålla nitraten nere... Har just nu ca 5 i nitrat.

Fick även mitt 6mm pvc rör igår, så äntligen skall man kunna göra bypassen klar.

post-902-14468913104455_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Installerade en 120mm fläkt i sumpskåpet idag, för att få ut lite av fukten som blev när man körde med stängda dörrar.

Tittade lite på bilden som var tagen.. Ett tips om du får ett vinande ljud är att ta upp hålet så att det är lika stort som vingarna på fläkten för att slippa att fläkten blåser luft in i en träplatta som sen tvingas tillbaka in i bladen. Om du har möjlighet så slipar du hålet i 45 graders vinkel ut från fläkten sedan också så att det blir som en tratt in mot fläkten så slipper du luftmotstånd helt.

Grattis till dina firrar föressten. Verkligen en färgkaskad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tittade lite på bilden som var tagen.. Ett tips om du får ett vinande ljud är att ta upp hålet så att det är lika stort som vingarna på fläkten för att slippa att fläkten blåser luft in i en träplatta som sen tvingas tillbaka in i bladen. Om du har möjlighet så slipar du hålet i 45 graders vinkel ut från fläkten sedan också så att det blir som en tratt in mot fläkten så slipper du luftmotstånd helt.

Grattis till dina firrar föressten. Verkligen en färgkaskad.

Tackar för tipset, retade mig lite på att man inte hade större hålborr hemma...

Men den håller sig tyst, men skall kolla på jobb imorgon om dom ha ett större hållborr..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer några bilder på mina senaste tillskott i karet.

Chelmon rostratus

Acanthurus lineatus

Ctenochaetus strigosus

Centropyge loriculus

Vill också ha!!!!! Kan bara säga att det var ett bra val av fiskar som ävcen jag varit inne på. Tyvärr är mitt kar förlitet för lineatusen och jag vill ha mina rörmaskar kvar såp då går inte pincetten heller. Likt förbannat avis på dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för tipset, retade mig lite på att man inte hade större hålborr hemma...

Men den håller sig tyst, men skall kolla på jobb imorgon om dom ha ett större hållborr..

Annars finns det färdiga lösningar.

ZBH-500232.jpg

http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=ZBH-500232

Bara ett exempel, finns från 60->80, 80->92, 80->120 bl.a.

Finns i de flesta välsorterade datorbutiker.

Annars kan man göra en egen adapter om man har en bit aluminiumplåt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snygga inköp :) gratulerar.

Tackar så mycket

Vill också ha!!!!! Kan bara säga att det var ett bra val av fiskar som ävcen jag varit inne på. Tyvärr är mitt kar förlitet för lineatusen och jag vill ha mina rörmaskar kvar såp då går inte pincetten heller. Likt förbannat avis på dig.

Tackar jonas, än så länge så har pincetten inte rört mina rörmaskar, så man får hålla tummarna att han håller sig ifrån dom. Men jag gjorde som så att jag köpte 3 små rörmaskar samtidigt för att han skulle få lite mat i sig direkt om det skulle vara att han inte tog artemia mm Så kanske han hoppar över mina stora. Men han pickar på stenarna hela tiden, så jag tror han håller sig mätt på det.

Annars finns det färdiga lösningar.

ZBH-500232.jpg

http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=ZBH-500232

Bara ett exempel, finns från 60->80, 80->92, 80->120 bl.a.

Finns i de flesta välsorterade datorbutiker.

Annars kan man göra en egen adapter om man har en bit aluminiumplåt.

tackar för tipset jimmy.. Hade helt glömt bort dessa trattar sen man höll på med overclocking..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...