Gå till innehåll

Manks första (riktiga) saltvattensakvarium


Manks

Rekommenderade inlägg

Sådär. Då har man köpt (eller nja, det är inte betalt eller hämtat ännu, men överenskommen affär) ett akvarium med måtten 120 lågt, 45 djupt och 50 högt.

Hoppsan. Vad ska man ha i det. Vad ska man göra med det. Hur och så vidare. jag har ju lite mer möjligheter än mitt akvarium som för tillfället är 60*30*30.

Så vad ska jag ha i karet? Lite fiskar. Mina nuvarande 2 clowner, samt ett par ännu icke bestämda fiskar.

Ett koppel lägre djur. (sniglar, några räkor till, gärna en sjöstjärna) Kanske kanske en anemon i framtiden. Måste dock läsa på mer om dem först.

En dröse med koraller (mjuka, lps och kanske lite sps i framtiden)

Det blirakvarium utan sump, för bordet/bänken som följer med var sjukt snygg och jag orkar inte bygga egen möbel för tillfället.

Belysningen: Jag funderar på 4*54w t5. Är det för snålt tilltaget? Fördel som jag ser det är att jag kan bygga in det och det blir billigare än MH. (känns bra då jag har en katt som inte alls är rädd för vatten) eller ska man mangla på med 2*150w MH. Fint med glitter, om jag nu får behålla några fiskar. Och att slänga ut katten är inget alternativ.

Funderar på den här http://www.aquapro2000.de/Lightning.41/T5_lamps.84/Aqua_Connect.353/Aqua_Connect_Lumimaster_4x54_Watt.1985.html?osCsid=24a4bd945b99d3af5fa34b965df5fc5b samt eventuellt komplettera med en singelbalk blåljus så det blir 5*54 w totalt.

Skummare funderar jag på en deltec MCE 600. Andra förslag/aternativ? Tycker det är trevligt om jag får ur skummaren ur akvariet så det blir mer plats för invånarna samt mindre störande teknik.

Funderar även på att sätta en skiljevägg 10 cm från ena kortsidan där jag kan ha skumaren så den bara tar ytvatten samt att man skulle kunna göra något fack till där för att kasta i en strumpa med rowaphos el. liknande. Låter det som en bra/dålig ide?

Det var nog bara de funderingarna jag hade för tillfället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 123
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Kul Torsten!

Får grattulera till affären! Hur har du kunnat låta bli att åka iväg och hämta karet? Jag hade varit hur på som helst att hämta det. Fast du vet ju att tålamod är en dygd i denna hobby.

När hämtar du karet?

Hur ser din uppbyggnadsplan ut med vatten, LS och levande? Om du har någon ännu.

Jag har själv bara T5 rör som belysning. Har då i och för sig inga ljuskänsliga koraller heeller ännu. Jag tycker den stora vinsten med T5 kontra MH är minskad värmeutveckling från T5. Tyvärr får man inte MH glittret. Man kan ju inte få allt men du slipper kylaren också (antagligen). Jag har 5 *54 W till mina 400 liter och det säger de föesta borde räcka. Fast det gör ju inget med fler och ¨då kan man även variera med olika rör för att få bra färger.

Detta projekt kommer jag följa!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

anledningen till att det inte är hämtat är brist på bil. Ska låna min kompis skåpbil i början av veckan och köra akvariet de 700 metrarna det är :) Hade jag kunnat hade det redan stått här.

Minskad värme känns bra samt, som sagt att jag kan bygga in det.

Tja, jag ska kasta i vatten, sen ett stenröse och sen hälla i nåra fiskar på slutet ;) Skämt åsido. Jag jobbar ju inte i en höglönebranch (vården) så jag räknar väl med att köpa belysning, salt, pumpar. En marea stream 4400 får det bli nästa månad, och ja, 500-600 spänn räknas som mycket för min budget och som man säger. It adds up. Räknar med att ha inhandlat allt/byggt belysningskåpan om tre månader. Så är jag nog inte helt ute och pinkar i fel sjö, samtidigt som jag hinner ha en tillstymmelse till normalt liv också under tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

då är kolossen på plats. problemet är att det är målat med någon form av plasfärg eller liknande på tre sidor, och så vill jag inte ha det. Hur tar man lämpligast bort färgen, värmer med hårtork och sen skrapar med något?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Målare brukar alltid använde rakbland till färg på glas. Det enda du måste vara försiktig det är för att inte skära i silikonet. Jag själv har använt glashällsskrapa (till spis) som rakblad och det fungerar bra att ta bort färg från glas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Litet att drömma om?

Assesor lavisimus, Apogon leptacanthus, Centropyge bispinosa, Paracheilinus hexataenia, Ecsenius bicolor, Meiacanthus atrodorsalis, Synchiropus stellatus, Amblyeleotris någon av arterna, Amblygobius rainfordi, Stonogobiops nematodes, Nemateleotris decora, Pseudochromis porphyreus eller fridmanni och någon Cirrhilabrus eller Paracheilinus är ett antal arter/släkten jag gärna provat i ett lugnt kar där litet tillbakadragna fiskar får visa sig utan att bli störda av simmare som kirurger,Chromis eller Anthias.

Om du köper färgborttagningsmedel innehållande metylklorid kan du drömma om cancer också. De är eller har varit totalförbjudna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

denna köpte jag på Coop

fargburk_fargborttagning.gif

Färgborttagning

Beckers Färgborttagning tar bort den gamla färgen både snabbt och lätt på möbler och snickerier inomhus. Den kan även användas på allt från fasader av trä och puts, till plåttak och plastisol, runt fönster och på järn, stål och aluminium. Beckers färgborttagning är biologiskt nedbrytbar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariet är knapt 120 cm långt. Skuledet bli mörkt i kanterna om jag skaffade mig 6*39w t-5 i stället för 54w. Får ändå hyffsat mycket kräm över burken samt att det kommer bli lättare att fästa lysrören i locket. Sen åter till en av mina första frågor. Bör jag kapa några centimeter i ena änden av akvariet för ytavrinning, fack förrowaphos mm?

TAck föralla bra komentarer.

/torsten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ju växter som vill ha olika mycket ljus och det kommer inte bli en skarp ljusgräns om du sätter dem lite förskjutet så att du har rör över hela karet (minns inte 39 W rörens längd). Sedan kommer rören hamna rätt tätt i mitten vilket gör att du kommer få minskad verkningsgrad.

Vad är det som gör att du funderar på 39 W rör före 54 W?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

för 39w-rören är 90 cm, 54w-rören är 120 cm + hållare vilket gör att jag kommer få knåpa ihop en "för stor" huv. Menmen. Det funkar nog med dem också. Sen om jag bränner på med 6*54w såblir det 1000 kr dyrare i inköp+ rören är dyrare, men det kanske bara är bonnkorkat att snåla en tusenlapp, vad gör det i långa loppet igentligen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nepp, inte fått mått påden ännu. Sommartider... Men om det visrsig stämma är det la bara hosta upp lite vackra slantar och köpa 6*5w-t5, då borde det vara mer än nog för de flesta koraller...

Sitter precis och drömmer mig bort om en saltvattenkonvertering av mitt 375L. En sak som måste lösas då är belysningen, vilket jag skulle rekommendera följande:

ATI Sunpower 6x80W T5

Inte alldeles för dyr armatur heller, dock får man ju komplettera med rören också... sisådär 900 spänn ytterligare. Kostsam hobby man har. :nöjd:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mmm... men de rören är defenitivt mer än 119 cm långa ;)

Det är 54w-modellen jag hade tänkt skaffa. Jämför med flickvännens hästintresse. 5-6 tusen i månaden, bara i käk och husrum. Får säga att den är billig

Svärd>> Tack för tipset med färgborttagningen. Det funkar kanon. Klart vrt pengarna att slippa stå och skrapa som en galning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...