Gå till innehåll

Manks första (riktiga) saltvattensakvarium


Manks

Rekommenderade inlägg

  • Svar 123
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 1 månad senare...

Då har man flyttat in i nya huset och burit kartonger tills ryggen livit dubbelvikt. Nu är allt inne i huset och upppackat i alla fall. Det nya akvariet står på sin tilltänkta plats och bara längtar efter att bli fyllt.

Placerat så det första man ser när man kommer in genom ytterdörren samt syns från matrum och köket.

Under trappan blir bra med tanke på att kåken är eluppvärmd också. Lär knappast behöva element på övervåningen. Här kommer en bild på kommoden så får vi se när man har pengar att köpa belyning och sten till åbäket.

post-1011-14468912954223_thumb.jpg

post-1011-14468912954569_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nepp, sumplöst. Vill inte borra i den eller akvariet. Funderar dock på överrinningslåda och sump i den lila hörnan under trappan bakom kattens bostad. Katten är en jäkel på att ställa till det och enligt murphys lag skulle jag få massa vatten på hallgolvet med den lösningen så det får nog bli till att dela av akvariet med 10 cm och ha överrinning dit samt fack för rowa och liknande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Tog min flickvän till akvariebutiken i dag så hon skulle se vad det finns för fina fiskar. Hon blev så klart blixtförälskad i en kofisk. "en sån MÅSTE du ha!" jag får ju erkänna att det är en av de tuffaste fiskarna jag stött på men den verkar ju vara lite speciell. Min fråga är om någon har erfarenhet/tips på fisk som går ihop med den. Eftersom jag inte startat akvariet ännu har jag möjlighet att utforma det runt kofisken. Det enda som ska i akvariet i levande väg som jag har nu är en eldräka och 2 clowner. Clownerna kan jag husera i ena änden av akvariet...

Är jag helt galen tycker ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läste på någon sida att det bör vara den första fisken man släpper ner i akvariet, så det får väl bli så. Och sen satsa på lite lugnare fiskar och inte alltför kraftigt vattenflöde. borde vara perfekt att ha streampumpar med dessa fiskar i stället för en med mindre stråle.

Jens>> Eftersom det finns så många som har specialakvarier kan jag bli den första som har ett kofiskakvarium ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

HAHA

Tyvärr är den inte kompatibel med sjöhästar enligt liveaquaria i alla fall. Men jag har funderat på trädgårdsland också med äpplen, päron och gurkor...

Enligt liveaquaria ska den även ha "Minimum Tank Size: 125 gallons" Hur mycket är det? Blir aldrig klok på gallons. Och är det engelska eller amerikanska de menar när de skriver så där? Antar att 300 liter är lite för litet igentligen, men den kan kanske bo där något år till jag får för mig att uppgradera :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

HAHA

[snip]

Enligt liveaquaria ska den även ha "Minimum Tank Size: 125 gallons" Hur mycket är det? Blir aldrig klok på gallons. Och är det engelska eller amerikanska de menar när de skriver så där? Antar att 300 liter är lite för litet igentligen, men den kan kanske bo där något år till jag får för mig att uppgradera :)

Skillnaden mellan US och imperial gallon är inte jättestor. Jag brukar göra det enkelt för mig och alltid räkna att en gallon är 4 liter (ger 500 liter i ditt exempel). US gallon är ca 3.8 och om jag inte minns fel är en imperial ca 3.6??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej. Med tanke på storleken på fisken i butiken och dess simförmåga bör det ju ta ungefär 3-4 dagar innan kofisken hunnit kryssa runt i alla dessa liter, men de kan ju bli en fot +några tum långa i akvarier... frågan är hur många år det tar. Vet bara att den är långlivad.

Någon som vet hur snabbväxande fiskarna är? Lite svårt att hitta info om dem på nätet, hittar mest bilder. Någon som kan ge mig något länktips?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu börjar man ha skrapa ihop tillräckligt med pengar för att fortsätta med akvariet. Då det blir sumplöst får man lösa det på annat sätt. Är det här en hyffsat bra lösning att utgå från? Tyck och tänk och kom emd förslag är ni snälla.

(Den är inte skalenlig... och jag hade tänktatt det skulle vara 10 cm djupt ungefär (glömde det måttet i skissen)

post-1011-14468913051944_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Torsten!

Visst känns det kul att vara på G. Jag tycker helheten verkar smakfull med de kunskaperna jag har. Det jag tänker på här är att överinningskammen är rellativt kort vilket gör att du inte kan ha hur mycket flås som helst i din returpump. Har du får mycket flås i den så kommer den antingen pumpa tomt i i facket för att överinningskammen är för kort alternativt att det riunner över hela vägen. Inte bra något alternativ.

Det du mer ska tänka på är att överrinningskammen kommer att sätta igen sig förr eller senare och då ska du bestämmma vart vattnet ska rinna över.

Jag hade nog målat glaset in mot facken för att minska ljusinsläppet där för att inte få allt för mycket alger där som ingen fisk äter upp.

Tänk på att du måste säkerställa att du har påfyllnad av nytt vatten då du har avdunstning i karet. Då du her ett relativt litet pumpfack kommer karet vara känsligt om du inte gör det automatiskt.

Är det andra som tycker anorlunda får ni säga till då detta är nybörjartankar!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Häromdagen när jag var och handlade lite salt ( en kompis till mig påpekade lite snällt för mig vilket överpris jag betalade för 25 kilo och sa att han minsann kunde köpa salt för 6 kr/kilo på hemköp...) så fick jag rådet att absolut inte ha någon korallsand på botten under uppstarten. Kan någon berätta för mig varför? Jag kom mig inte för att fråga varför när jag var i butiken. Jag hade det i mitt nano och då gick det bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...