Gå till innehåll

Manks första (riktiga) saltvattensakvarium


Manks

Rekommenderade inlägg

  • Svar 123
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

sand blir det. Tycker det är snyggare än barebottom. Nu ska jag bara hitta en bra begagnad skummare och en belysning på minst 4*54w t-5 begagnad. Måste bara lägga nytt golv i hallen och måla om.

Det är första steget i mtt nya akvarium.

Tack för tipset stig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då min förra ytavrinningsplan blev sågad längs fotknölarna (nåja...) komer jag med en ny skiss här.

Har inte skrivit in några mått för det tänkte jag att ni skulle få hjälpa mig med, om ni tycker skissen ser ok ut. hela akvariet är 120 långt och 45 djupt, änden med sumpdelen står in under trappan.

Kom gärna med tips och ideer det börjar närma sig, nästa vecka lägger vi förmodligen det nya golvet så snart är man nog i gång

En grej till. Hur är det med täckglas. Katten älskar att fiska så antingen bygger jag in belysningen eller får köra med täckglas. Jag har inte sett någon som kör med täckglas, varför? Jobbigt att göra rent, bökigt och onödigt eller finns det någon förklaring med att glaset sorterar ut något ljusspektrum el. liknande?

post-1011-14468913179328_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stigigemla använder täckglas. Men jag kan väl säga att iomed att det dunstar rätt myck vatten ur våra kar så e de ett meck med att hålla iordning de där. Man vill ju ha så mycke ljus man kan få ner i karet. Minns att när jag hade mittstag svor jag bara över den lilla biten glas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När man kör med täckglas behöver man 4 - 5cm mellanrum mellan vattenytan och glaset. Dessutom får man kolla alla pumpar så att de inte "river sönder" vattenytan eller lämnar luftbubblor. Men då går det bra. Det blir inte ens alger på undersidan genom att salthalten på glaset varierar från salt på dagen till destillerat på sennatten när det kommer kondens på glasen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är korrekt. Med täckglasen är det betydligt mindre risk med att flytta koraller så att de bränns av ljuset. (Enligt min erfarenhet i alla fall). Men det kan ju också betyda att vissa koraller som bildar ett färgat UV- skydd i mån av behov kan få sämre färgutveckling.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gissar att du med denna konstruktion har tänkt att ha automatisk påfyllning av ersättningsvatten för det som avdunstar då du annars har lite marginal då returpump facket kommer innehålla lite vatten.

I Bubbelfällan ska du ha olika avstånd mellan glasskivorna för att få skiten att samlas så den blir enkel att fånga upp. Ca 3,5 cm när vattnet rinner uppåt där du vill samla skiten och 2,5 cm där vattnet rinner neråt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

nu har man fått lön och lagt nytt golv, det närmar sig med... babysteps. ;)

JAg har målat väggen bakom akvariet men ska måla ovanför trappan och i hallen förhoppningsvis kommande vecka. Doch sitter hallen ihop med vardagsrummet som ska målas framöver. Hur är det med färg och ångor? Det kommer lukta minst lika mycket hallen som i vardagsrummet, vad gör det för karet. Finns det saker i ångorna som akvariet inte alls gillar? Under tiden det målas kommer det finnas sten vatten och lite sniglar och annat i karet, dock ingen fisk eller koraller. Bör jag se till att vardagsrummet också blir målat innan jag sätter igång?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte sten i dag och ut ramlade den här gynnaren (jag vet att bilden suger), men den har korta ben och klorna är förhållandevis stora och svarta längst ut, samt i "armbågsleden". Han/hon är stor som en enkrona ungefär.

Ska han/hon bo i stora karet eller skicka in honom i mitt nano? Är han någon ni vet är otäck eller skulle ni säga att jag ska chansa och släppa ner honom i det stora?. (lite risktagande kan jag ta)

post-1011-14468913295316_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har efter lite diskussioner med flickvännen kommit fram till att det blir en 6*39w-belysning om ingen har en bra t5-belysning till salu.

Sen behöver mina clowner (odlade) någonstans att bo. Vilka mjukkoraller har ni erfarenhet av att de gillar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vill vara utan täckglas, och då försvinner vitsen med att hänga upp den. Katten gillar att fiska så det blir att bygga in armaturen, kommer nog beställa den i helgen

Ficklampa har jag inte, men lampan i min mobil är riktigt stark, så den använder jag :)

Jill har lovat att skaffa en pall åt mig så jag slipper sitta på knä när jag kikar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur ser det ut när clowner leker?

Jag tror nämligen mitt par är på väg att göra det. Hanen och honan har dansat lite med varandra, men jag har trott att det varit mer en social grej, men förrut i dag när jag tittade på dem så simmade honan fram till en sten och

"såg lite allmänt småkåt ut" <--- Jills förklaring.

"såg ut som hon hade spasmer och darrade med buken mot stenen" <--- Min förklaring.

Lite svårt att förklara, ska se om jag kan få det på film.

och om de är på väg, finns det något sätt att lura dem att "komma till skott"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...