Gå till innehåll

Manks första (riktiga) saltvattensakvarium


Manks

Rekommenderade inlägg

  • Svar 123
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

foton utlovas så fort huven är färdig.

Kan för övrigt meddela att allt har gått suveränt bra hitills, inga problem med nånting... ingen algblomning, skummaren tillverkar härligt illaluktande grönt te och alla äter med god aptit. Korallerna är utslagna och jag har hittat lite knappar också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu börjar jag bli ivennrligt trött på

1. microbubblorna min skummare öser ut i karet? Kan man kasta in lite LS i filterfacket till jag kommer på något annat jag vill ha där eller hurska jag göra, vad säger ni andra som har en MCE 600?

2. Budgettimers som lägger av. HAr pajjat två clsse o "no-name-timers" som bägge lyckades tända karet men efter det la av. är det för mycket kräm på en gång för timersen? jag tänder 6*39w t5 + en datafläkt på samma tid. borde kanske börja med morgon och kvällsljus?

I övrigt tror jag allt är bra, har inte varit hemma på 2 dagar. sitter med 10.000 idioter på Dreamhack för tillfället...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får du provspela lite Wii och komma med en recension. Är så sugen :)

Angående microbubblor så har jag också lite, men inte farligt mycket. Jag har dock RowaPhos och aktivt kol i filterfacket så en del bubblor kanske fastnar där.

Jag har Clas Ohlsons digitala timers och de har hållit i över ett år. Min maxbeslastning är docken 150W MH, men en kompishar haft en 400W inkopplad och det var inga problem. En analog timer pajade dock efter en kort tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tips:

köpte ett packet med 3 timers på Classe, kostade 69kr har jag för mig.

Det var en mindre modell som hade upplösningen på 1/2 timme istället för 15min som de större mekaniska med 'skiva'. Då de är mkt mindre blockerar de ej flera extra uttag om man placerar dem i ett grenuttag. Gillar dessa då 1/2 timme upplösning räcker bra för det som jag använder dem till.

Detta var budgetlösning, en digital trippeltimer är säkert bättre.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man skall ha flera digitala timers så kan det nog vara värt att slå till på Fauna Marins digitala trippeltimer. 1 sån kostar 300 och 3 st från ClasO kostar 150. Men det blir lite smidigare att ha alla i samma enhet.

Var kan man köpa dessa?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte hänt så mycket. Det puttrar på i lugnt tempo. Jag har börjat pyssla med lite info som ska finnas vid akvariet för nyfikna besökare. Jag gör små infoblad i A5-storlek med lite kortfakta om alla invånare i akvariet som jag sen laminerar lite tjusigt och ska sätta i en pärm. Hittills har jag bara hunnit med mina fiskar, men lägre djur och koraller skall också göras är det tänkt. När jag blir riktigt ambitiös ska jag även göra en som förklarar skummaren, ALLA pekar på klumpen och undrar vad det är, samt belysningen.

De jag har är uppskattade av vänner och bekanta. Om ni kommer på något som bör läggas till är det bara att skicka ett PM

Jag skulle även bli glad om någon hade en bit caulerpa racemosa att skänka/byta/sälja. Tycker den är så fin och den jag hade i mitt nano är försvunnen :(

post-1011-14468913414091_thumb.gif

post-1011-14468913414249_thumb.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har läst hanen, men det kan ju vara helt fel. Och det var inte petigt, jag bad ju om att bli rättad.

Wordfilerna jag gjorde blev för stora för att ladda upp så jag tog skärmdump i stället som jag laddade uppoch det kanske inte är det ultimata infon för "saltnördar" men om man gemensamt jobbar fram en word-template att använda blir det lättare för alla att göra artbeskrivningar om man bara har att peta in rätt info på rätt plats och layoten redan är bestämd. Nu sitter jag hos mamma, men jag kastar iväg ett PM till Wrang i morgon och hör vad han tycker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...