Gå till innehåll

Aquael 320L hörntank+112L sump


Rekommenderade inlägg

  • Svar 703
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Hej allihop!

Måste meddela om att jag kommit i en stor saltvatten koma/svacka, känns som allt bara krånglar.

Hur i he......vete kan jag få mitt rör ner till sumpen att bli tysst?!? + att de ser någurlunda snyggt ut.

Ska försöka att illustrera ångesten med hjälp av lite bilder.

De är alltid så här, det som borde vara lättast ska alltid vara krångligast och jobbigast (psykiskt). Ja vet att bilderna kanske inte är de bäst illustrerande men jag känner inte samma GO i detta projekt som jag gjort tidigare. Skulle verkligen behöva rutinerad hjälp nu.

HJÄLP!!

post-2577-14468913708982_thumb.jpg

post-2577-14468913709063_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag begriper inte riktigt heller men jag tror att du menar att du ville ha ytavrinningsvattnet att gå genom slitsarna i röret på bild #1. Det är inte en "Durso", vilket dock bild #2 är.

Gå och köp dig en genomskinlig plastlåda på ICA och kör röret genom den. Se sedan till att vattnet rinner över kanten på plastlådan och ner i din "durso-reservoar", likt andra har gjort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kör med durso, och en S-böj på röret innan det kommer ner i sumpen.

Samt en kran så man kan stänga till lite så vattenpelar byggs upp lite i röret och jämnare strömmingen med vatten/luft.

Sedan ha ej för högt fall ner i ytavrinngsboxen, ca 5cm är lagom.

Allt detta hjälpte till att motverka oljud från ytavrinningen.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en durso på baksidan av akvariet, det är den som sitter vid SCWD:en och den går att justera luftinsläppet på, dock blir det ett slurpande ljud ifrån själva "hålet" där vattnet rinner ner i röret. Det liksom "suger" ojämnt och låter SLLLLLLURP............SLLLLLLURP, i vågor. Blir en aning jobbigt att lyssna på.

När intaget/hålet är neråt (så som på bilden) låter det betydligt tysstare, men då missar jag ytavrinningen. Ska försöka köpa en låda eller plastkruka typ PP-U och bygga en liten överrinningsbox som jag sedan monterar på röret i akvariumet.

Känns trisst som attan att de ska krångla nu, lite pengar, lite tid osv.

Blir inte firrar i tanken för ens i slutet av mars =-(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

SLURP ljudet, som en spolande toalett kan med minimeras med det jag skrev ovan med S-rör, kran, samt justeras genom se till att luftflödet i durson är rätt. Dvs det lilla hål för liuftintagg som ska kunna justeras. Utan hålet eller för lite luft blir det hävert effekt tills durson suger luft, sedan upprepas det igen och det går i 'vågor'.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har testat att ta bort locket, resultatet blev att de lät som Niagarafallet befann sig i vardagsrummet.

Idag har jag faktiskt hittat lösningen på mitt problem:ler:

Igår köpte jag denna fantastiska plastkruka och idag har jag fixat till den med lite justeringar. Fungerar utmärkt som avrinningsbox+att den är ganska snygg i tanken.

post-2577-14468913712875_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en liten kommentar bara: att ta bort locket på durson gör att lite av vitsen med durson försvinner, dvs att man kan reglera mängden luft som kommer ner, samt kunna reglera vattennivån och dämpa ljudet från röret med locket på.

Men funkar det bra och du är nöjd så är det bara att köra vidare.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick nys på 15kg begagnad LS idag, ska kolla på den immorgon. Går de bra att starta med de 15kg begagnad LS och sedan köpa till 25-35kg om två veckor. Jag kör ju med osmos vatten så värderna borde ju vara ok om jag köper värmare och slänger i salt imorrn. Då kan ju stenen åka i på Söndag eller måndag.

Är det någonting mer än algväxt, glasrosor och döda djur jag bör vara uppmärksam på när jag köper LS?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Namn: Henrik

Reg.datum: Jun 2006

Ort: Malmö

Inlägg: 499

Akvariestorlek: 250l + 50l sump

det fungerar bra att köpa LS i omgångar. Dock var beredd på att uppstartiden bör räknas från då du lägger i andra omgången på 25-35kg och ej från start 2-3 veckor innan med de 15kg.

Lukta på LS med, ska ej lukta ruttet mera åt 'havs lukt' hållet.

~Henrik

Tack för de snabba svaret Henrik!

Stenen skulle tydligen ha en del brunalger på sig berättade han i telefonen, sedan hade han haft problem med fosfat i vattnet. I Uppsala är det tydligen mycket fosfat/fosfater och därav problemet.

Jag kör ju med osmos vatten, borde inte fosfat problemet och algerna därmed försvinna när jag släpper ner stenen i mitt vatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

som vanligt när man köper begangnat, svårt veta exakt vad man får.

Men tvätta stenarna rena från brunalgerna om det går och en del LS kan nog ta upp en del fosfat, men tror det blir ok med fosfat bindande medel och osmos vatten.

Du kommer ändå få en del fosfat och brun alger under uppstart, och tror det blir bra ändå. Om du köper stenen och lägger i den nu så hade jag passat på lägga i fosfat bindnande medel (typ rowaphos) samtidigt.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen!

Eftersom det är svårt att veta exakt vad man får när man köper begagnat så avstod jag. På fredag åker jag ner till Stockholm och inhandlar ca25-40kg ny LS, känns bässt så.

Nu har vattnet i varit i ca en halv vecka och det börjar se mjölkigt ut. Det är bara osmos vatten i tanken så jag förstår inte varför det senaste dagarna börjat bli lite grumligt i akvariet?

Ja har alltså inte tillsatt något salt ännu, det är bara osmos vatten som cirkulerar i tanken. Minns vattnet i sötvattenskar kunde bli lite mjölkigt efter en 1-2veckor men att det sedan försvann. Är det någonting jag bör vara orolig över?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Strulade lite i fredags så de bidde inge sten. Jag har prolemas med mina pumpar.

Den ena pumpen har aldrig låtit bra och den skall jag lämna tillbaka, den andra pumpen en oceanrunner fick då ersätta den lite kraftigare pumpen som retur pump. Allt gick frid å fröjd för ens på fredag morron, nu låter den för taskigt om jag kör den som returpump.

Det står att oceanrunnern ska klara 2,6m höjd, jag har 1,4m höjd och ganska precis 1,7m slang. Grejen är den att jag har en SCWD inkopplad och jag undrar om den är boven i dramat? Den kan väll inte ge motsvarande 1m höjd i motstånd, nu är jag less på pumpjäklarna och ska köpa ny IGEN!

Funderar nu på att köpa ytterligare en pump, en EHEIM 1260 den ska väll i alla fall va tysst. Helt sjukt att man ska behöva köpa tre pumpar och lägga ut ca2500:- för dem innan man KANSKE är nöjd. De e som vanligt, man ska alltid köpa de dyraste å bässta annars blir man tvungen att köpa nytt igen efter en kort stund och slutsumman blir den samma som det dyraste ändå. Att man aldrig lär sig =-)

De känns inte alls lika roligt med detta projekt längre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...