Gå till innehåll

Bygge av T5 ljusarmatur... 10x39watt


wrang

Rekommenderade inlägg

Rent allmänt, så blåser man luften när man ska ha en tydlig riktverkan för kylning.

Suger luft gör man när man inte vill ha någon riktad kylverkan.

Men sätter man fläkten i ett rör-liknande låda, så spelar det ingen roll.......

Om man inte har ett helt täckade armatur (lufttät och typ rör-formad armatur),

så skulle jag absolut blåsa luften på T5-rören.

En nackdel är att när man suger luft in i fläkten,

så blir blir fläktens temperatur något högre.

Detta gör att fläktens livsläng förkortas marginellt typiskt 10%

Intressant som vanligt att följa dina byggprojekt Christian. Angående riktningen på fläktarna så blåser min ATI-armatur luft från armaturen och inte in. Vet inte om detta är rätt dock eller om det har någon större betydelse om det inte är ett slutet utrymme.

Ska du ha de blåa ljusen i mitten? Läste i en bok igår att man kan sätta blåa ljus längst bak för att skapa en bättre djupupplevelse. Har inte själv testat eller tänkt på detta tidigare, men kanske kan vara värt att pröva?

Den största anledningen varför man har fläktar till T5 är inte att förhindra för hög vattentemperatur utan att skapa en lägre temperatur runt rören vilket ökar effekten på rören (ca 16%).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 62
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Om man inte har ett helt täckade armatur (lufttät och typ rör-formad armatur),

så skulle jag absolut blåsa luften på T5-rören.

Det beror väl på var fläkten sitter, om den sitter på ovansidan som den gör på ATI:s så måste det ju vara bättre att suga(som en spisfläkt). Annars så kyler man ju bara 10 cm av röret.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hadde bara plats för att ha 2st fläktar på ena kortsidan på armaturen i detta fall till vänster om man står framför karet.

Funderar om man skall ha det öppet med galler på andra sidan så man får en sugande på denna sidan å fläktarna suger ut luften på andra sidan eller om man skall pressa luft igenom armaturen istället

Fläkten trycker luft in i armaturen å luften går ut på andra sidan genom gallret

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

...Suger luft gör man när man inte vill ha någon riktad kylverkan.

Men sätter man fläkten i ett rör-liknande låda, så spelar det ingen roll.......

Stämmer det verkligen att det inte spelar någon roll. Om jag minns rätt så är det bättre att i ett rör sätta et litet övertryck än ett litet under tryck som skapar luftcirkulationen. En fläkt är bättre på att trycka luft än att suga precis som en pump är bättre på att trycka än suga fast det inte är lika stor skillnad på fläktar som pumpar Detta gör att om jag minns rätt att konstruktionmässigt sätter man fläkten så att sugsidan hamnar i det störrsta rummet och trycksidan på det lilla rummet, detta är då grunden. Om man sedan tar en köksfläkt har den en helt annn funktion vilket många andra fläktar här vilket kan skapa förutsättningar så att det inte går att lösa enligt standard.

Rätta mig gärna om jag fattat fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Reflektorerna passade ej alls som jag trott så kör nu med en reflketor variant som sitter i solarium har ej mätt upp skillnaden med eller utan reflektorer men känns som man fått det bra ändå.

Har ej bestämmt mig om man skall hänga den i taket eller bygga en smäcker ställning som den sedan ligger på så allt står still här hemma ljus i detta skede.

-Hänger den så blir det svårt att greja i karet om man nu skall detta men ändå lätt att hissa upp den med wire spelet

-Gör man en ställning så måste man ta bort armaturen helt å hållet då man skall greja i karet om man nu skall detta

Lite klöven över det hela

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Lite för bilder hur det skall se ut.

Från sidan

post-736-14468913027469_thumb.jpg

Snett framifrån

post-736-14468913028014_thumb.jpg

Grumligheten vet jag ej varför det kommer upp med sammband med att jag tänder mitt ljus över karet. Är även så här med mina Mh-lampor

post-736-14468913028254_thumb.jpg

Skall ta bättre bilder och gämföra med denna armaturen mot mina Mh-lampor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo då det kommer mer bilder la bara upp den för att testa idag en stund. Fläktarna funkade bra som satt i skall se om man kan mäta tempen inne i armaturen för att få T5 rörs optimala värme (35grader)

när jag mätte så var det nu 38grader ovan fläktarna.

Skall bara komplettera med en plåt på ovansidan då man ser plexiglaset idag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ny bild med gjämförelse dock är T5 bilden samma som innan och MH bilden tagen kl 18.30

Båda bilderna är tagna idag 20060915

10x39 T5

post-736-1446891303105_thumb.jpg

2x150 + 250watt Mh

Skall dock ta ett foto samtidigt på det hela och så sätt få en bättre överblick på skillnaden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Wrang.

Har inta kollat riktigt i tråden, men varför byter du belysningsform, är det för värmens skull eller bättre ljus allmänt, eller...? Bara nyfiken. Rampen ser mycket bra ut, vad blev totalkostnaden? Ja, jag vet att det spelar ingen roll när man väl bestämt sig! ;-)

//Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...