Gå till innehåll

Mitt första akvarie (planeringshjälp)


fiend

Rekommenderade inlägg

Nja jag bara undrade är den som ny var det väll ett okey pris. AC är ju dyra överlag med sina grejor. Men kommer funka bra till ditt akvarium utan tvekan.

Hade själv en AC 700A syresten modellen å denna funkade kanon

Har hört så mycket om att min skummare är kraftigt underdimensionerad för mitt akvarie då mitt akvarie är på 1200L + sump och att skummaren helst bör vara dimensionerad för 2000L för mitt akvarie osv.

Men jag antar det har lite att göra med hur mycket fisk jag stoppar i akvariet?

Vad mer belastar skummaren? Alla organismer och smådjur i den levande stenen kanske?

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 911
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hej!

Vad tror ni om detta för ljudisolering i sumpen:

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=83277

eller

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=93058

Kommer att ha 2 st 80mm fläktar som ska dra ut luft ur sumpens lådkonstruktion. En slits längs ena kortsidans nederkant hjälper till att dra in ny kall och sval luft.

Ska man sätta denna isolering mellan t.ex ytterpanelen och innerväggen, alltså mellan reglarna? Eller dämpar det mindre bra då?

Om det är så, så kommer det bli ljuddämpning mellan reglarna och på sidostycken och luckor :)

edit:

Det finns även en del dämpmaterial på Biltema. Ska man ha med eller utan folie? Och ska man köra på den självhäftande, eller försöka limma själv?

edit2:

Fanns även denna på MDS sida:

http://www.mds.se/products/styling_twocolumns.asp?ItemId=25019

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad tror ni om detta för ljudisolering i sumpen:

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=83277

eller

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=93058

Kommer att ha 2 st 80mm fläktar som ska dra ut luft ur sumpens lådkonstruktion. En slits längs ena kortsidans nederkant hjälper till att dra in ny kall och sval luft.

Ska man sätta denna isolering mellan t.ex ytterpanelen och innerväggen, alltså mellan reglarna? Eller dämpar det mindre bra då? Ska man ha med eller utan folie? Och ska man köra på den självhäftande, eller försöka limma själv?

Oj oj. I det här fallet tror jag ingen har något sådär supersvar på dina frågor. Tror nog det mesta duger, dock hade jag själv valt det lite dyrare alternativet då det ser lite bättre ut. Visst, det är ingen som kommer titta i sumpen, men varför köper då folk PVC-rör/kopplingar och försöker rigga jättesnyggt? (Nej nej, vi tar inte upp någon sådan diskussion här)

Jag hade tagit i princip vad som helst för att sätta upp dom.

Själv tänker jag använda "vågformigt" skumgummi som jag plockat reda från jobbets datorkartonger och sätta upp dom med en bit silikonsträng, bara så dom sitter någorlunda. Mycket billigt alternativ, även om "riktiga" ljuddämpningsmattor säkert gör ett bättre jobb, men till en dyrare peng.

EDIT: Ser precis att det är just dom där mattorna på MDS som jag har, fast i mindre format.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderar även på gipsskivor. Erik som också håller på med ett bygge kommer att använda gipsskivor för att isolera i sumpen.

Vad har ni för erfarenheter av det? :)

Jag är lite kluven hur jag ska göra ljudisoleringen.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderar även på gipsskivor. Erik som också håller på med ett bygge kommer att använda gipsskivor för att isolera i sumpen.

Vad har ni för erfarenheter av det? :)

Jag är lite kluven hur jag ska göra ljudisoleringen.

Jag hade satsat på skumgummit, helt klart.

Vad har du som talar emot skumgummit? Pengen? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade satsat på skumgummit, helt klart.

Vad har du som talar emot skumgummit? Pengen? :)

Kompisens funderationer på gips talar emot. Säger att gips sväljer otroligt mkt ljud.

Men som det lutar nu så blir det nog detta skumgummi på de väggar som finns i sumpen som behöver ljuddämpas.

Det var hyffsat "snyggt" också. Vet inte hur det blir om det blir fuktigt i bänken? Hmm..

Sätta det i taket också?

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men som det lutar nu så blir det nog detta skumgummi på de väggar som finns i sumpen som behöver ljuddämpas. Det var hyffsat "snyggt" också. Vet inte hur det blir om det blir fuktigt i bänken? Hmm..

Sätta det i taket också?

Definitivt. Dörrar likaså, alla stora öppna ytor som inte slår sönder ljud vilket reglar, slangar, rör osv gör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Definitivt. Dörrar likaså, alla stora öppna ytor som inte slår sönder ljud vilket reglar, slangar, rör osv gör.

Har ju mekonomen rätt så nära här så man kanske ska ta och kila förbi där och se vad som finns inne och så tar man den billigaste som finns ;)

Ska man satsa på 3cmvarianten mellan reglar, i tak etc och sen köra på 2cmvarianten på dörrar och sånt som ska öppnas sen också?

Eller 3cm överallt?

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska man satsa på 3cmvarianten mellan reglar, i tak etc och sen köra på 2cmvarianten på dörrar och sånt som ska öppnas sen också?

Eller 3cm överallt?

Helt enkelt en smaksak. Tror faktiskt skillnaden mellan 2cm eller 3cm lär vara marginell (ljudnivåmässigt) i jämförelse med att vara helt utan, så du får kanske ställa det i relation till priset och hur det kommer att gå att klä insidan med det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen allihop!

Efter en dag av aktivt funderande, måttande och bänkplanerande och elfunderationer på Clas Ohlsson så har jag och min bror funderat:

Blir inte 65 cm akvarie lite för lågt?

Så nu har vi ökat på höjden till 75 cm! Och vattnets överrinning kommer att landa på 70 cm.

Och själva "ramen" på akvariet kommer att bli på 65cm.

Så det synliga från vardagsrummet och från baksidan blir alltså "bara" 65cm. Tyckte 55cm lät lite lite då akvariet var så brett.

Några kommentarer kring denna höjning på 10 cm?

Jag vet redan nu att det blir omständigare att hålla rent och komma åt, men det blir betydligt snyggare och enklare att bygga höga "rev" så att säga.

Kommer nu att försöka ha 300kg levande sten i akvariet. Är det mycket, eller "lagom" ?

Nya mått är:

250x80x75cm. 1400L

Kostnad med borrat hål på Globefish blir 7750 kr.

Nu blir det att fortsätta att planera möbeln, all eldragning, ventilation mm.

Har räknat på ca 25 st uttag totalt.

Återkommer med en vettig skiss sen på kabeldragningen.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir inte 65 cm akvarie lite för lågt? Så nu har vi ökat på höjden till 75 cm! Och vattnets överrinning kommer att landa på 70 cm. Och själva "ramen" på akvariet kommer att bli på 65cm. Så det synliga från vardagsrummet och från baksidan blir alltså "bara" 65cm. Tyckte 55cm lät lite lite då akvariet var så brett. Några kommentarer kring denna höjning på 10 cm?

Jag vet redan nu att det blir omständigare att hålla rent och komma åt, men det blir betydligt snyggare och enklare att bygga höga "rev" så att säga.

Kommer nu att försöka ha 300kg levande sten i akvariet. Är det mycket, eller "lagom" ?

250x80x75cm. 1400L. Kostnad med borrat hål på Globefish blir 7750 kr.

Jösses.

Ja du ser vad det blir när man kommer igång och kommer närmare slutliga målet. Vad tyckte Globefish om att du ändrade dig i sista sekund, eller hade dom inte börjat ännu? Du fick ett bra pris tycker jag.

Vad gäller höjden så får jag ju höja ett varningens finger om att det blir svårhanterligt, men det har jag ju redan nämnt förut. 70cm är absolut en smärtgräns.

Kan jämföra detta med burken jag driftar. 80cm på höjden, där c:a 2cm från botten försvinner tack vare glastjockleken. Ovanifrån försvinner först 2+2cm tack vare stagen, sedan är vattenytan ungefär 1-2cm under dom. På det sättet får vi 72-73cm nånting till just vatten kvar. Därtill vill vi ju inte ha varken bottenglaset eller vattenytan synlig utifrån, så kantlisterna döljer c:a 2-3cm både uppe och nere = nånstans kring 68cm synlig glasyta.

På längden har vi inga täcklister för kortsidorna, så där är det bara 2cm på vardera sida som är glas.

Så, kort sagt, det försvinner mer än man tror fastän man tycker det är så högt, brett osv. Sedan är det ju riktigt imponerande med kar som inte är allt för höga, då man får ett mycket längre och "maffigare" kar då dom ser lååååånga ut.

Jag tycker du ska stanna på den höjd du har. Har du någonsin hållit på med ett 720L (200x60x60) så förstår du vad jag menar med var smärtgränsen går...

Vad gäller LS så tror jag att det känns lite mycket faktiskt. Vi har som sagt 240kg i vårt och det är ganska lagom. Vi skulle behövt lite utfyllnad lite här och där, men det känns rätt bra som det är just nu. 300kg i ditt kar kan sluta i att det mest blir ett "stenrös" och det kanske man inte vill ha.

Finns dom med 3000L akvarium som har c:a 250-300kg i sina burkar, mest för att få plats med koraller och samtidigt få öppna ytor. Vattenvolym är bra och mycket sten påverkar även vattenflöden.

Har du funderat ut hur du vill ha inredningen ännu? Någon skiss på ungefär placering och formation på revet? Man kommer fram till mycket bara man tar en liten stund med penna+papper och skissar lite. Titta på andra existerande rev och bilda idéer om hur du vill ha det. Vi hade vår skiss klar för hur vi ville ha det, men när allt kom omkring så ändrade vi oss och skapade större öppna ytor, vilket hjälper till oerhört för den totala känslan av djup i akvariet.

Du skulle dessutom ha karet öppet från två håll, då kan det vara svårt att få allting att sitta som det är tänkt. Tänk på att du gärna vill ha plats med koraller och annat där i, öppna ytor för fiskar att kunna röra sig på, öppna sandytor för eventuellt sandlevande djur, osv osv.

Mitt råd; köp sten så mycket du tror att du behöver och ha 1/3 av det i ett kar "färdigt" att doppa i ifall du känner det är för mycket, samtidigt som du ser till att sälja bort det om det blir över.

Det är mycket bättre att lägga dom pengarna på vackra stenkoraller, flakväxande koraller och annat godis än att ha spenderat allt på utfyllnad i form av sten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, visst är det tokigt detta! :)

Jag tycker om lite högre akvarier för då blir det maffigare då man inte har sten ända upp och kan ha koraller och rätt mycket "vatten" ovanför så att säga. Vill inte att det ska se trångt ut.

Har personligen ingen som helst aning om hur mycket som "300" kg sten är. Men det jag tänker göra är att jag samlar på mig sten så jag har det jag behöver + lite till och sedan säljer jag iväg den sten jag inte tycker passar eller får plats med utan att det ser knökigt ut.

Tanken är inte att det ska se ut som ett stort fyrkantigt stenröse.

Har i dagsläget gjort en skiss på ungefär hur jag vill att revet ska se ut. Eller "reven" som det nu kommer bli. Kommer publicera en 3Dbild här senare så ni kan ge lite kommentarer och funderingar.

Jag har ägt ett 720L akvarie innan detta, samt har ett 450L nu.

Det var lite halvbökigt att komma längst ned mot baksidan på 720n då jag även hade en påbyggnad på 10-15cm ovanpå den ordinarie kanten. (=70-75 cm ned till botten av akvariet). Även om jag är 186cm lång och har långa armar så är det ibland lite tufft att plocka upp saker som låg längst in mot bakrutan).

Fördelen med mitt stora akvarie är att jag kommer att ha det öppet så jag kan komma åt akvariet från 4 sidor. Så jag har möjlighet att komma ned på botten på akvariet överallt efter kanterna. Det blir mot mitten av akvariet det kan bli lite krux.

Globefish-killen skulle börja med akvariet på måndag. Så jag ska ringa honom med "the final"-size på måndag morgon.

Det försvinner rätt så mycket då man räknar bort som du säger lister och vattenytan osv. Så ett 75cm akvarie skulle ungefär 65 bli synligt för min del. (-5 -2.5 -2.5 cm)

Det är lite mer imponerande med akvarier som har större proportioner, men 55cm blev lite futtigt tyckte jag. Kanske blir att man stannar på akvariet 70 cm högt.

Jag kommer att ha akvariet öppet från 4 håll så det kommer bli intressant att se hur det ser ut. Hur man gömmer undan pumpar så dem syns så lite som möjligt.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag och Erik började att planera och fundera på detta med Osmosvatten. För att göra det enklare för mig att slippa svabba och hämta dunkar hit och dit för att fylla på med osmosvatten så tänkte jag införskaffa ett eget osmosfilter här senare.

Har ca 60-100 cm ovanför hela lägenheten i utrymme som jag kan fördela lite som jag vill. Tänkte då att jag skulle passa på att ta upp ett hål i badrummets tak och dra upp en slang där och sedan över alla taken fram till där jag har det stora saltvattensakvariet och där dra ned slangen på ett osynligt sätt ned i osmosvattenfacket.

Och sedan på något sätt ha det så att jag via en nivåvakt fylla på med osmosvatten från osmosfiltret i badrummet till mitt osmosvattenfack då det blir för lite där.

Vad tycker ni om den lösningen och iden?

Något som är lätt att genomföra rent praktiskt (förrutom att dra slangen).. ?

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ca 60-100 cm ovanför hela lägenheten i utrymme som jag kan fördela lite som jag vill. Tänkte då att jag skulle passa på att ta upp ett hål i badrummets tak och dra upp en slang där och sedan över alla taken fram till där jag har det stora saltvattensakvariet och där dra ned slangen på ett osynligt sätt ned i osmosvattenfacket.

Och sedan på något sätt ha det så att jag via en nivåvakt fylla på med osmosvatten från osmosfiltret i badrummet till mitt osmosvattenfack då det blir för lite där.

Som det ser ut just nu så kanske det blir hus för vår del och då dyker samma diskussion upp där; automatisk påfyllning.

Min tanke gick ut på att ha osmosfilter i badrummet och ett kärl på c:a 100L som "buffert", sedan ha en AM Niveaumat SP3000 (eller dylik) och använda den att "pumpa" vatten genom en 4/6mm slang dold i en kabelkanal som går från badrummet till vardagsrummet.

Som sagt, en tanke...

Vad säger ni andra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är 12mm runt om.

Mvh Fredrik

Okey. De kan säkert sitt byggande men jag tycker det låter lite med 12mm runt om med den höjden på karet.

Osmosdelen borde väll funka kanon med att ha den i badrummet. Skall du dra den genom taket så se bara till att hela röret är isolerat. risk för kondens annars. Man kan ju gömma röret/slangen i en kabelkanal så slipper man se denna.

Skall du dra det upp å ner så kanske man behöver en booster som ökar vattentrycket.

Skulle nog köpt en stor dunk eller ett akvarium och haft underkaret som osmostank

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okey. De kan säkert sitt byggande men jag tycker det låter lite med 12mm runt om med den höjden på karet.

Osmosdelen borde väll funka kanon med att ha den i badrummet. Skall du dra den genom taket så se bara till att hela röret är isolerat. risk för kondens annars. Man kan ju gömma röret/slangen i en kabelkanal så slipper man se denna.

Skall du dra det upp å ner så kanske man behöver en booster som ökar vattentrycket.

Skulle nog köpt en stor dunk eller ett akvarium och haft underkaret som osmostank

Ang 12mm så sa han att det inte var några problem upp mot 75 cm i vatten iaf. Jag kommer ju bara ha 65mm vatten :)

Tänkte dra dra en slang genom ett vprör uppe på ovanvåningen så blir det kondens eller nåt läckage så har jag ett tätat VPrör som också ska kunna hålla fukten borta. Vågar inte dra en slang "naket" där uppe på ovanvinden :)

"booster" som ökar vattentrycket?

Jag ska ha 112L i min sump som osmosfack hade jag tänkt. Det ska räcka ett tag och då nivån har sjunkit där så sätter osmosen igång och levererar nytt vatten dit =)

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gratis, med andra ord.

Prova köpa ett Zooline i den dimensionen. :)

Har du funderat på belysningen ännu?

Det är bra pris ja! :) helt klart..

Det blir 3x250W MH + 6 st T8 + moonlight som det ser ut nu. Har en T5ramp med 4 st T5or (54W?) som jag inte vet jag kommer nyttja.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir 3x250W MH + 6 st T8 + moonlight som det ser ut nu. Har en T5ramp med 4 st T5or (54W?) som jag inte vet jag kommer nyttja.

Angående diskussionen T8 vs T5 när det gäller Actinic-rör lämnar jag. Tycker det är bäst att utnyttja det man redan har investerat i och fundera på T5 ifall man bygger nytt.

Nu när du har (ännu) högre höjd på akvariet så tycker jag du borde gå över till 400W MH istället. Leta efter armaturer med E40-sockel så blir det mer lätthanterligt också, titta på t.ex J. Svärds akvarium. Billiga dessutom.

Känner du att 250W är OK så kan man köra även 250W på E40-sockel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...