Gå till innehåll

Fredriks (Fiends) 1400L väggakvarie


fiend

Rekommenderade inlägg

Jag håller med dig Sillen. Satt igår och tittade på mitt "stenrös" och trodde inget hade hänt... Men när man tittar i detalj ser man hur mycket liv som bildas dag för dag. Såg massor av pods och nagensniglar bland annat.

Sedan börjar det breda ut sig ett flertal ilsket blodröda alger som ser ut som kalkalger på stenarna. Tar man något kort nu & då och jämför så märker man hur mycket dom växer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 854
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag ska börja fota lite bilder, en i veckan för att följa det hela, så snart som jag har lyckats dunka min hemmabio och soffa på plats som just nu står ivägen från där jag ska fota samma bild ifrån :)

Har lyckats flytta mitt korallkar och grejor nu för att göra klar hemmabion också.

Mina två clowner fick då också flytta ned i akvariet. Så nu har jag 3 st fiskar, en eremit och en sjöborre i akvariet. Så lär det nog se ut ett tag till här framöver :)

Har börjat få bruna kiselalger på rutorna och stenar etc där jag har belysning nu..

Fosfaten är sakta på väg ned..

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt internet är stendött där hemma så det går lite sisådär med rapporteringen nu..

Sjöborren verkar knata runt och ha det bra. Funderar på att sätta ned en sten med lite alger från mitt korallkar för att "mata" dem lite.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Sådärja. Då var det dags för en rapport. Akvariet har fått en hel del brunalger (kiselalger?) på framrutan där belysningen slår hårdast, men även på stenar och pumpar.

Fiskar och övriga invånare verkar funka bra. Har planer på att sätta i lite mer koraller och kanske en kirurg.

Ny helbild kommer komma i dagarna =)

Både på före och efter rensningen av framrutan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte du silikatfilter på din osmos?

Annars har du förmodligen källan där...

Kolla vattenvärden och sedan kollar du igen, innan du slänger i koraller och fisk. Kirurger brukar gå finfint att slänga i fastän du har högra nitrat/fosfat värden... Tåliga rackare. Se dock upp med nitritet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du "inkörd" sten ifrågasätter jag om det någonsin kommer att bli en lika hög spik som när man tar färsk sten från butik. Kolla så inte nitraten är skyhög, annars är det bara att börja doppa in tycker jag...

Tänk på att silikater från kranvattnet är ackumulerande, dvs du får förmodligen mer och mer ju mer osmosvatten du fyller på. Jag låter dock detta påstående få verifieras av våra algexperter på området.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får hålla koll på nitritvärdena så dem inte sticker iväg. Stenen har gått runt i mitt akvarie nu sedan 3-4 månader sen. Hmm :)

Och innan dess stod det ju i mina temporära akvarier ett bra tag..

Hmm.. där ser man. Då borde det bli rätt så skyhöga silikatvärden efter ett tag =/

Jag har inte mätt hur mkt silikat det är här i Umeå dock.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får hålla koll på nitritvärdena så dem inte sticker iväg. Stenen har gått runt i mitt akvarie nu sedan 3-4 månader sen. Hmm :)

Och innan dess stod det ju i mina temporära akvarier ett bra tag..

Då borde det vara riskfritt att sätta igång.

Hmm.. där ser man. Då borde det bli rätt så skyhöga silikatvärden efter ett tag =/ Jag har inte mätt hur mkt silikat det är här i Umeå dock.

Silikattesterna sägs vara rätt svårhanterliga, som dom flesta andra tester.

Det man märker det på är just dom bruna kiselalgerna. Har man dom, har man silikater i vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattenbyte kommer ju ändå att fylla på med nytt silikat, i och med salt + osmostillförseln... Spelar liksom ingen roll.

Jag tycker du ska låta algerna få vara kvar, helst kräma på med mera ljus så går det snabbare innan dom dör ut. Silikatet förbrukas till slut.

EDIT: Rowaphos binder en del silikat, om än lite, så det kan vara bra att ha i åtanke.

Jag kör numera med Fauna Marin Ultra MB20 i utvattnet på osmosen för att binda silikaterna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju så förbaskat intressant det här med denna jäkla funktion för att få mail då det kommit nya inlägg.

Har inte fått ETT ENDA mail på alla de inläggen som ni skrivit här )=

Suck!

Nåja.

Nu har jag ikväll iaf varit ute på Aquawarehouse och köpt mig 10 st sniglar. Var typ en evighet sen Umeå med omnejd hade inne sniglar så det var dags investera :)

5 st stora turbovarianter och 5 st andra lite mindre.

Ska kräma upp ljuset ytterligare ett snäpp nu till helgen. Då kör jag belysningen på 5h/dag.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
Gött att se Fredrik. Tycker att du äntligen fått upp ett snygg miljö i karet efter de man sett innan.

Väggen till höger är det tänkt som en vägg och en platå upptill eller har det bara blivit så

Det är inte helt färdigscapeat än, men det blir lite småförändringar.

Väggen till höger är ingen vägg. Det är en "pall". Dvs. .4 st revkolumner med ett tak. Ovanpå taket kommer jag sätta flakväxande saker som inte blir så höga.. och på sidorna blir det nån fovm av flakväxande saker också.. få se vad man kan få växa där =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...