Gå till innehåll

Fredriks (Fiends) 1400L väggakvarie


fiend

Rekommenderade inlägg

  • Svar 854
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Här kommer lite filmer som ajg tog idag efter att ha laddat batteriet i min Pentax 330. Hoppas ni har överseende med kvaliten.

Filmerna visar lite överblick över akvariet från baksidan, hur min durso/vattennivå ligger, samt hur det ser ut och fungerar i sumputrymmet.

Håll till godo!

Filmöversikt över akvariet

Kort dursofilm

Längre dursofilm

utrymmet under akvariet med luckorna, eluttagen och allt

Ps. Lite bilder kommer att komma senare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer lite bilder på hur vattennivån ligger i ytavrinningsboxen och hur det ser ut nu då jag har tapetserat över luckan.

Det som fattas nu är att snygga till kanterna på luckan, samt sätta en schysst ram runt min hylla där jag skall ha spotlights m.m.

Återkommer med fler bilder sen då det hänt något.

post-2617-1446891341669_thumb.jpg

post-2617-14468913416915_thumb.jpg

post-2617-14468913417091_thumb.jpg

post-2617-14468913417397_thumb.jpg

post-2617-14468913417592_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonasroman: Jag har inte ens fått stenen på plats än. Sanden kommer att komma i då algexplosionen har varit över, aquascapingen är gjord och jag har hunnit stabilisera lite. Planerna är på 2-3 cm mkt finkornig sand i akvariet och 15 cm DSB i refugiumet i sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fiend: Tror också på iden med ett sandfilter ad modum "Jauberts system" i sumpen. planerar själv att ha ett fack i min sump med 10 cm lager av korallsand, storlek 5-6mm. I botten lägger jag ett bottenfilter så man får ett sk plenum med fritt vatten under sandbädden.

Jag ser att de är många som lägger i sanden sist. Förstår inte vitsen, dels blir de ju grumligt o bökigt att hälla i sand i ett fyllt akvarium, o svårare att få sanden dit man vill, dels tycker jag de känns bra att ha lite sand att "borra ner" bottenstenarna i så de sätter sej lite bättre o ger en jämnare tryckfördelning på glaset. Om de är nu så att man inte vill ha sand under själva stenarna av något biologiskt skäl så förstår jag tanken, men om de inte finns sådana orsaker är de väl bara nackdelar med att böka med sanden sist?? Även sanden kommer ju genomgå en biologisk mognadsprocess, o om du lägger i den efter akvariets inkörningsperiod försenas ju bara mognaden av sandbädden. De kan vara nyttigt för sanden att få vara med från början i de olika algtillväxtfaserna, då sanden då snabbare får sin rätta bakteriepopulation.

De finns bilder i sprungs bok som också visar på gynnsamma effekter av att ställa stenen på sandbädden. Den sand som ligger under stenen utsätts för sk konvektion, vilket innebär att de anaeroba zoonernas transformeras upp mot stenen. Bra eller dåligt frågar man sej...tror nog de är bra...men rätta mej gärna om jag tänker fel..

Tycker för övrigt ditt projekt är föredömligt välplanerat...jättekul att se hur noga du e med allt...Lycka till nu med revbyggandet...de viktigaste av allt på nåt sätt..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag kan tänka mig skulle vara en fördel att vänta med att lägga i sand, det är om man har mycket ny sten som behöver "luftas ur", få ut död materia, då kommer den annars att ligga ner i sanden och ta längre tid att få ur vattnet. Nu vet jag inte hur denna stenen är, men det kan vara en tanke.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jonasroman. Jag vet inte hur mycket biologiskt liv det ryms i sanden som är såpass "tunn" i tjocklek att det mer eller mindre bara täcker botten. Sanden ska inte komma i akvariet efter inkörningsperiden, bara efter att värsta algblomningen kommit över. Men vi får se =)

Det hör till planeringstråden. Just nu så blir nästa steg att aquascapea.

Ska kolla med akvarielagunen vad dem kan få tag på för sand sen.

"ad modum "Jauberts system" .. " vad är det? :)

Illustratören: Kirurger och lite diversefisk. Finns lite diskussioner kring fiskvalet i min planeringstråd =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser att de är många som lägger i sanden sist. Förstår inte vitsen, dels blir de ju grumligt o bökigt att hälla i sand i ett fyllt akvarium, o svårare att få sanden dit man vill, dels tycker jag de känns bra att ha lite sand att "borra ner" bottenstenarna i så de sätter sej lite bättre o ger en jämnare tryckfördelning på glaset.

Fiend är, precis som jag, en "nykter ciklidist" som gått över till salt och vi är (liksom många andra) en aning skeptiskt inställda till att ställa sten direkt på gruset, då många sandgrävande djur underminerar stenrösen. Detta är inget problem i ett sötvattenakvarium med bara ett fåtal stenar utan stenrös-formering, men i ett Malawi-mbuna akvarium och ett korallrev så får det minst sagt oönskade effekter om något sådant skulle inträffa...

Sedan har det diskuterats tidigare i tråden om vara eller inte vara med gruskorn mellan glaset och stenen, då trycket på det enskilda gruskornet kombinerat med vikten av all LS skulle få en rejälv punktbelastning på glaset, långt mycket mer än att ha LS direkt på botten.

Nu skippade ju Fredrik sitt skydd (plastskivor) på botten också...?

De finns bilder i sprungs bok som också visar på gynnsamma effekter av att ställa stenen på sandbädden. Den sand som ligger under stenen utsätts för sk konvektion, vilket innebär att de anaeroba zoonernas transformeras upp mot stenen.

Har inte läst Sprungs bok, men det låter helt klart intressant och inte helt omöjligt. Tror man får överväga riskerna med anledning av ovan nämnda exempel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte bara denna, utan även min planeringstråd :/

Ibland har det sina nackdelar att planera mycket.. och att dokumentera då man skapar. Jag får helt enkelt se till att inte publicera några fler bilder och filmer förrän akvariet är "klart" ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sanden ska inte komma i akvariet efter inkörningsperiden, bara efter att värsta algblomningen kommit över. Men vi får se =)

Ska kolla med akvarielagunen vad dem kan få tag på för sand sen.

Det är inte ens säkert att du får någon algblomning då det är beg LS du har. Det är ett helt annat case med Jörgen och "mitt" där vi köpte helt ny LS. Vad som är att föredra vet jag dock inte... =)

Fick tag på en säck (18kg) väldigt fin 1-3mm korallkross av Ubbe för ett tag sedan. Har inte provat ut den än men jag kan varmt rekommendera den, finns att beskåda i ett av Malawi-karen. Vi har en säck 3-5mm som får anses väldigt billig då den står mest i vägen just nu...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fiend är, precis som jag, en "nykter ciklidist" som gått över till salt och vi är (liksom många andra) en aning skeptiskt inställda till att ställa sten direkt på gruset, då många sandgrävande djur underminerar stenrösen. Detta är inget problem i ett sötvattenakvarium med bara ett fåtal stenar utan stenrös-formering, men i ett Malawi-mbuna akvarium och ett korallrev så får det minst sagt oönskade effekter om något sådant skulle inträffa...

Sedan har det diskuterats tidigare i tråden om vara eller inte vara med gruskorn mellan glaset och stenen, då trycket på det enskilda gruskornet kombinerat med vikten av all LS skulle få en rejälv punktbelastning på glaset, långt mycket mer än att ha LS direkt på botten.

Nu skippade ju Fredrik sitt skydd (plastskivor) på botten också...?

Har själv haft sötvatten som sagt, med en hel del mbuna (rödzebra) och vet vilka gropar och gräverier dem kan ha för sig. Att jag därefter hade grävande sydamerikanska ciklider som ville göra jättehål för att komma ned till bottenglaset då dem skulle leka.. och jordätare som gillar att påta i sanden gjorde ju att man såg vad som kunde hända om man inte planerat inredningen =)

Jag tror personligen inte att det är nåt problem om sandkorn kommer mellan LS och bottenglaset då LS väger rätt lite, plus att lyftkraften är bättre i vattnet än i luften =) Att punktbelasta med ett gruskorn under akvariet blir en helt annan sak då helt plötsligt hela Akvariets vikt tyngs på den punkten OCH att det är tyngre akvariet i luft än i vatten.

Men teorier finns det många av :D

Första steget nu är att börja aquascapea.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ramq: Jag hade biltemas blästersand i mina kar tidigare och gillade den ljusa färgen i kombination med rätt lagom storlek på sanden. Kanske något större så 1-3 mm låter bra. All min sten, förrutom en 4-5 st är begagnad. Har en del köpt sten från JR i mitt kar nu också. Ska ut till Jörgen på söndag för att hämta in några stenar från hans rev också. =)

Förresten, har Peter och Jörgen snackat nå me dig om att dra ned till Övik på söndag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jonasroman. Jag vet inte hur mycket biologiskt liv det ryms i sanden som är såpass "tunn" i tjocklek att det mer eller mindre bara täcker botten. Sanden ska inte komma i akvariet efter inkörningsperiden, bara efter att värsta algblomningen kommit över. Men vi får se =)

Det hör till planeringstråden. Just nu så blir nästa steg att aquascapea.

Ska kolla med akvarielagunen vad dem kan få tag på för sand sen.

"ad modum "Jauberts system" .. " vad är det? :)

Illustratören: Kirurger och lite diversefisk. Finns lite diskussioner kring fiskvalet i min planeringstråd =)

De ryms nog en hel del bioaktivitet i bädden trots att den inte är så djup...men...de finns en tanke som skrivs i tråden att den värsta skiten ska ur först innan sanden släpps i. Själv har jag alltid startat upp med all sten på en gång, nyinköpt direkt från lådan så att säga, dvs mkt fin o säker sten så den har inte släppt så mkt skit att de stört sanbädden. Nåväl...om man inte väntar för länge med sanden är nog din plan inte så dum. Kanske ska göra samma, för de ligger ju nåt i de där med att tryckfördelningen kan bli högre om sandkornen lägger sej emellan sten o glas..

Jauberts: Jo, de är namnet på den man som uppfunnit biologisk filtrering med tjock sandbädd. De som skiljer jauberts från bara ett tjock sandlager är att han har ett vattenskit mellan akvariets glasbotten o sanbädden, vilket uppnås med en 1-2 cm upphöjd plastskiva med massor av mkt små hål i, som man lägger på glasbotten. Detta vattenrum kallas för plenum, o har en central betydelse i varför jauberts system fungerar så fint som de sägs göra. De rapporteras att jauberts akvarium har mkt liter algväxt på rutorna...väldigt intressant...o vattnet har mindre tendens att gulna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...