Gå till innehåll

Fredriks (Fiends) 1400L väggakvarie


fiend

Rekommenderade inlägg

Draedon: Har ingen möjlighet i dagsläget att kapa det. Orkar inte göra om hela revpelaren tyvärr. Så det får bli som det blir.

har några förpackningar med biltemas lim som jag kan använda, men det gör jag inte förrän jag är nöjd med hur revet ska se ut :D

Ska fortsätta formge lite nu ikväll hade jag tänkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 854
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Kul att du är igång igen Fredrik! Verkligen! Säger som Draedon ang höjden men det kommer du märka när acroporor och annat smuttismutt får fart, då behövs space runt och framför allt ovan revet. Men än en gång, kul att du är igång! Vilken temp. försöker du nå?

mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Najs! Inte riktigt min stil med att ha stenhögar i mitten av karet, men känner jag dig rätt med planeringen så lär det bli jättebra!

Nu väntar vi alla med spänning på att vattnet skall klarna...

Hur går det förresten med belysningen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jadu, jag ville inte ha stenarna efter rutorna så då blev det sådär istället :D

Vill kunna komma åt att skrapa alla rutorna.

Då blir det inte mkt val kvar :(

Tyvärr så gjorde ytavringsboxen det lite begränsat rent designmässigt..

Belysningen kommer jag börja med 8 st T5rör på 120cm.. det får räcka medan jag kör i början. Sedan blir det MH för hela slanten.. (dyrt alltså) =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var mest MH:n jag tänkte på. Du tänker fortfarande köra lampor+reflektor från Fastlight i UK och semi-elektroniska från SGS?

Japp, det är planerna iaf :)

Har du något annat förslag?

Jörgen2 här i Umeå säljer ju sina (mina gamla) 2x250W MH-armaturer, men då måste jag slakta dem och då är dem inte semielektroniska

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funkar det nu då??

skönt att du är på G igen. En svacka måste man nog räkna med för att få upp ångan igen

Skall bli intressant hur det ser ut med klarare vatten

Tyvärr inte.

Jag fick varken mail om ditt eller Björns inlägg :(

Eller några inlägg före det.

Senaste jag fått var detta:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?threadid=12550&goto=newpost

4 st totala mail (på alla prenumerationer) från och med i tisdags.

Får konstant prenumerationsmailen från minhemmabio.com

Skönt att svackan med sjukdom och jul och nyårshysterin är klar.

Nu håller jag på med hemmabion också. Ska ha visning av diverse akvariefilmer hemma hos mig för akvaristerna i föreningen :)

Mvh Fredrik

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådärja. Då har jag gjort lite småjusteringar för ljudnivån =) Och sen har jag kikat in skummaren. Den verkar göra sitt jobb. Mycket klegg och smet i koppen nu. Ska bli intressant se hur mkt den får ut!

Ska göra lite vattentester sen ikväll.

Temp ligger på 26 grader. Saltet ligger på 1.024 - 1.025 ungefär.

Har tagit ur en doppvärmare.

Återkommer nog med lite mer bilder eller tankar sen ikväll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ah.. Vet precis vilka armaturer du menar. Det är "norska lightline", tror det är Tungsram som tillverkat dom. Är för övrigt jäkligt fina armaturer!

Det kliar i fingrarna på att komplettera upp dom två jag har... 4x250W vore najs över mitt 720L, inte sant? =)

Se till att köra c:a 26 grader med alla pumpar på 24/7 så kommer du att få en fingervisning om hur det blir med MH:n senare. Tror det är i yttersta extremfall man verkligen behöver kylare.

Saltnivån är klart trivsam för koraller, men se till att inte överskrida långt utöver det om du ska hålla fisk, speciellt känsligare arter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just nu håller jag på att tillverka mig ett fosfat-filter av en petflaska och en maxi-jet. Kan ju säga att det är fart som sjutton på en maxijet 1000.

Har någon en bra lösning på hur man ska modda det så att maxijeten inte skjuter ut all min rowaphos i karet om jag väl startar den? Hmm.

Som det är i dagsläget så har jag borrat ett hål i korken, vänt pet-flaskan uppochned och sedan borrat 2 hål i toppen. Just nu så är det en fontän ut genom flaskan av min maxijet =/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Två saker:

* Rowaphos är nog så finkorningt för en sån här lösning. Du får justera rätt hårt för att få den att "sväva" som det är tänkt.

* Maxijet 1000 är som att elda åt kråkorna i det här ändamålet. Du hade kanske klarat dig med en 750 eller 500. Prova strypa den med en slangbit mellan petflaskan och pumpen.

MJ1000 tycker jag är perfekt att "gödsla" med på kortsidorna på akvariet för att rikt-styra vattenströmmar dit jag vill ha dom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just nu håller jag på att tillverka mig ett fosfat-filter av en petflaska och en maxi-jet. Kan ju säga att det är fart som sjutton på en maxijet 1000.

Har någon en bra lösning på hur man ska modda det så att maxijeten inte skjuter ut all min rowaphos i karet om jag väl startar den? Hmm.

Som det är i dagsläget så har jag borrat ett hål i korken, vänt pet-flaskan uppochned och sedan borrat 2 hål i toppen. Just nu så är det en fontän ut genom flaskan av min maxijet =/

Mitt mindre smarta/ganska onödiga förslag:

Om du har gott om maxiJet kan du plocka bort ngr blad på impellern. Det är att slösa men om du nu vill ha just den så.

Mitt premiumförslag:

De som tillverkar MaxiJet gör en model som heter MicroJet. Den pumpar 50-400l/h och jag har den för vattenpåfyllning mm. Den är perfekt för det du nu gör. Kostar 100-150:- beroende på var du köper. Testar att lägga upp en bild så du får se'n.

Vattennivån är 5cm.

dsc05564322mr.jpg

Skålen är en vanlig pizzasalladsskål som töms fort! Säger en hel del om hur smidig denna lilla manick är!

filtergavelalamini0086dw.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett Eheim proffessional II 2028 som är "över" just nu. Kanske man kan använda det? Hmm.. :)

Eller så kör jag mitt 2026 och kopplar på den större behållaren på den.

Tror du ett Deltec FR509 räcker för framtiden också?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...