Gå till innehåll

Jörgens 540 liters rev.


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

  • Svar 415
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hm lyckades fiska upp en krabba, och den var då en hel krabba.. så av nån anledning mår inte mina små krabbor bra.. nu villa jag inte ha dessa i akvariet, så på det sättet var det väl bra att den strukit med, men frågan är varför?

och varför igår natt alla djur varpå väg ut akvariet? :P

I övrigt börjar mer och mer djur komma fram och bli synliga.

Har haft en del rörmaskar modell mindre som jag oberverat på kvällarna, men igår så tittade det ut en stooor jävla rörmask ur sitt rör.. kronan var säkert 3-4 cm, så nästan lika stor som sånna rörmaskar man kan köpa på affären =)

Sen så i ett hörn av akvariet där det är liten cirkulation så såg jag igå med ficklampan massor av små djur 1 mm stor som simmade omkring i ett litet "stimm". några satt på rutan i samma område, vad detta är har jag ingen aning om :P

Sen så har jag sett från flera stenar att det konnit ut en lång "snabel" som "nosat" runt på stenen, men när jag lyser på den så åker den sakta tillbaka i stenen igen.. :P

Men sen till en funderingar.. det knackar då och då på glaset, som om nån knackade med nått hårt.

Antingen har jag en pistolräka som jag inte lyckats se än, eller så är det en liten sten som pga av cirkulationen cirkulerar runt bland levande stenen och knackar in i bakrutan eller liknande... får magsår varje gång för det känns som karet kommer spricka :P

*tar en till cola och studerar vidare* :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Många snäckarter betar vid vattenlinjen för att det är där det blir mest alger.

De små grå sjöstjärnorna som äter kalkalger är mest igång på natten hemma hos mig.

1 mm djuren som simmar omkring är nästan säkert copepoder.

Är det en pistolräka som smäller är det inte mot glaset även om det låter så. De brukar vara igång som mest när man just släckt ljuset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter lite som om du kan ha en mantis i ditt kar ? för det var precis likadant i mitt hörde en massa höggljudda knäppningar me jämta mellanrum o sen ett antal krabblik inte skal utan hela krabbor o iblan ddelar men inget uppätet..trodde också att det var en pistolräka men det visade sig vara en liten sötmantis :) även om de nu må vara ovanliga så finns det npg hcans att du fått med en liten sån i all den mängden sten du köpt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det låter precis som nån tar ett mynt och knackar på rutan.. kan va tyst flera timmar sen tvärknackar det 5-6 gånger och sen är det tyst ett tag igen...

Så det kan altså vara en mantis som smugit sig in?

Och du menar att det kan va den som dräpt krabborna :o

Låter som en ond jävel :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sök lite på mantis och pistolräka så hittar du lite läsvärt. Jag tyckte det lät spännande med pistolräkor.

Ett av de tips jag fått var att om det knäpper 1-3 ggr vid varje tillfälle är det en pistolräka och om det är 3- många är det en mantis. Dock stämmer nog inte detta riktigt för då har jag båda delarna.

Lycka till i mantis jakten och se lite på filmsnuttarna du får fram när du söker!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sök lite på mantis och pistolräka så hittar du lite läsvärt. Jag tyckte det lät spännande med pistolräkor.

Ett av de tips jag fått var att om det knäpper 1-3 ggr vid varje tillfälle är det en pistolräka och om det är 3- många är det en mantis. Dock stämmer nog inte detta riktigt för då har jag båda delarna.

Lycka till i mantis jakten och se lite på filmsnuttarna du får fram när du söker!

oki det skall jag göra, tack för tipset..

Menar du här på sg,eller google?

Får man se om man lyckas fånga upp vad det nu må vara.. mig stör det inte mer än att jag rycker till varje gång och tror akvariet skall spricka :P men man vänker sig väl.. men om dom kan vara och käka upp andra djur så tror jag inte riktigt jag vill ha "det" där :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oki det skall jag göra, tack för tipset..

Menar du här på sg,eller google?

Får man se om man lyckas fånga upp vad det nu må vara.. mig stör det inte mer än att jag rycker till varje gång och tror akvariet skall spricka :P men man vänker sig väl.. men om dom kan vara och käka upp andra djur så tror jag inte riktigt jag vill ha "det" där :P

Jag menade du skulle bnörja söka här och sen på google. Finns mer där men än bra början här.

När du sen kommer på hur du ska fånga din mantis så säger du till mig hur du gör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad jag förstått så kan man göra en fälla av en petflaska där man stoppar in halsen i flaskan och gör som en mjärde..

Frågan är vad man kan lägga i för byte som mantisar kan tänkas gilla? =)

Tänkte lika bra att försöka fiska upp "det" innan jag börjar stoppa in annat levande som kan fara in i fällan. pluss att då kommer man ju börja mata.. så då kanske den inte är lika benägen att gå in i fällan för då får den mat ändå :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där med fällor har nog varit uppe tidigare, men här har ni en länk ivf :-)

http://www.seahorse.org/library/articles/DIY/diyMantisTrap.shtml

Vanliga räkor som du kan köpa i livsmedelsaffärer funkar oftast alldeles utmärkt som bete.

Jag skall placera den där jag vet att mantisen bor.. men jag har ingen aning om vilken sten den bor i.. det är ca 50 stenar i akvariet :P man får hålla på och flytta runt fällan då....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Annars kan du bygga flera fällor ;-)

Kanske tre stycken, med ett avstånd på ca 50 cm mellan varje?

Men du ska väl inte släppa ner något levande ännu, så det är väl ingen brådska.

/Danne

nej då ingen brådka.. bara jag fåt tupp den innan jag släpper ner nått levande så det inte blir uppätet det första som händer.. =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då hade jag tur för idag var jag o hämta nyimporterad sten från Micronesien hos Marinakvariet, när jag lagt i all sten i karet så ser jag nåt sprattlande på golvet....en Mantis minsann. Det är ganska vanligt att man får med nån eller några med färsk Ls. Oftast svälter dom ihjäl även om det tar ett bra tag, men bra är ju om man kan få ut dom!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm lyckades fiska upp en krabba, och den var då en hel krabba.. så av nån anledning mår inte mina små krabbor bra.. nu villa jag inte ha dessa i akvariet, så på det sättet var det väl bra att den strukit med, men frågan är varför?

Jag tar glatt emot alla djur du plockar upp från ditt kar, om du inte vill ha dom.

Förutom maskar då kanske... =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så nu har jag mätt alla vattenvärden för andra gången. Nu är det 2 veckor sen jag stoppade i levande sten.

Förra veckans värden innom parantec

Nitrit 0.1 (0.1)

Nitrat 10 (15)

Fosfat 0.35 (0.50)

Ph 8.20 (8.30)

Kh 8.1 (9.5)

Ja är det nån som kan läsa ut nått av det här? är det bra eller dåligt?

Nitriten är oförändrat knappt läsbart rosa.

Och nitrat börjar gå neråt.

Vet inte om avsaknad på nitrit beror på Nollnitratpåsen?

Fosfaten börjar äntligen gå neråt :D

Det ända jag reagerade över var att Kh har gått ner hyfsat mycket.

Vad kan detta bero på? eller är det jag som kanske var ett arsle på att mäta idag, kanske borde mäta om? Nån föresten som vet vad som menas med lower och upper end på den svarta gummibiten?.. vilken sida är upper? :P

Calsium och Magnecium har jag inte mätat än eftersom jag inte kommer slunga ner nå koraller än.

Har förövrigt observerat fler och fler djur som går lös i burken.

Har sett säkert 10-12 st krabbor i karet, vilket känns lite oroanden med tanke på att folk säger att dom kan va på koraller om dom har håriga ben vilket jag tycker dom verkar ha. har gjort ett par försök att fiska upp dom, men har bara lyckats få upp en.

Såg en krabba igår på en levande sten ätandes alger som var runt 5-6 cm stor.. höll på skita på mig :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När du fyller din 1 ml spruta med regans ex.Ca-3 så fyller du tills den svarta gummiringens nedre del är i exakt hjöd med 1 ml markeringen.

När du sedan sprutat i regansen och vill avläsa mätvärde, avläses värdet vid den övre delen på den svarta gummiringen.

Hoppas du förstår...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det står ju i beskrivningen att man skall titta på olika sidor.. när man fyller den skall ena sidan av gummigrejjen vara vid 1.0 och man skall senare läsa av på den andra sidan.

Det jag funderade på är vilken som är övre, resp nedre änden.. är den övre änden den dom är mot spetsen? =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den svarta gummiringen har ju en över och en undersida, vad ska vi säga att den är ca 1mm hög. Du fyller upp vätska tills nederkant på ringen är i höjd med 1.0ml markeringen.

Efter du droppat i regansen fått färgskiftning, avläses värdet på sprutan med den svarta gummringens övre kant.

Så står det iaf enligt Saliferts Manual.

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...