Gå till innehåll

Jörgens 540 liters rev.


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

  • Svar 415
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Nu har jag klätt min bänk i ett svart tyg som döljer all utrustning.

har även följt rådet att ta bort några stnenar i toppen för att få plats med stenkoraller.. funderar på att ta bort ett par stenar till, får su hur jag gör.

här kommer ett bildbevis..

post-2407-14468913041996_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar =)

Lägger in 2 bilde rtill.

en bild på nånting som kanske kan vara en stenkorall? eller är det bara nå skelett som det växer alger på eller är jag ute och cyklar? :P

Bild 2 är på nå alger eller nånting som sitter på flertalet av stanarna som jag tycker är mindre vackra, är detta nånting som tex kirurgerna kommer äta upp sen eller kommer det dö bort eller?

Visst bild ett är på en stenkorall, vilken sort vet jag ej(men säkert nån annan som vet). Grattis!

Hur länge hade stenen legat, och var kommer den ifrån?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag klätt min bänk i ett svart tyg som döljer all utrustning. har även följt rådet att ta bort några stnenar i toppen för att få plats med stenkoraller.. funderar på att ta bort ett par stenar till, får su hur jag gör.

Mmm.. Jag tycker du ska ge bort alla stenarna till mig så jag kan fylla upp mitt nya 720L. =D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur funkar de där maera pumparna? Annars ser din uppbyggnad jeevligt bra ut!

Rock on!

Dave

Mja, dom känns lite klena faktiskt.. dom har ju ett väldig brett utblås så det är iofs svårare att känna på strålen.

dock så är det turbulsne si hela akvariet, inga fickoir vad jag sett och så.. men känns lite under specefikationerna...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe vill ju ha mycket yta att ställa koraller på sen då kan man inte snåla med stenen :P

Nu till en fråga, har hört och läst på ett par ställen att man skall mata bakterierna så dom kommer igång, och sätter igång skumming osv osv...

Vad skall jag mata med?

Jag fick en liten ampull med nå bakterier från JR som jag hälde ner i karet första dagen.

Men är det nått mer jag kan/bör tillsätta eller stoppa i akvariet för att få igåg allt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

han på JR sa till mig att mata som om jag hade fisk i akvariet... fast man inte hade det... och på så sätt få igång nedbrytningen. Jag försökte i början att fånga min mantis i en fälla med räkbitar så det blev mitt sätt att börja belasta karet!

Måste även instämma med de andra och säga att ditt akvarium ser ut att bli toppenbra!! Tänk på att inte ha så branta väggar med sten om du ska ha i mycket koraller sen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack igen =)

hmm har inte hunnit köpa nån fiskmat än.. finns det nått i ett vanligt hushåll man kan mata med istället bara föra tt få igång det? annars får jag väl cyklaiväg och köpa lite fiskmat =)

Idag är det en vecka sedan stenen stoppades i.. mätte för första gången dom flesta av mina vattenvärden och det blev som följer:

Ph: 8.3

KH: 9,5

Nitrit: mindre än 0.1 (knappt synligt rosa)

Nitrat: ca 15

Fosfat 0.50 (helt orubligt sen dag 1)

Jag filtrerar på Zeosand nollnitrat, rowaphos (dubbel dos) & aktivt kol.

Tillsatte dag 1 en sån ampull med bakterier i akvariet.

Nån feedback på värdena? =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jurgonh, du kör med NollNitrat, men zeolit är ju en jonväxlare (iofs begränsad sådan i saltvatten) som "binder" ammoniak. Under uppstarten VILL du ha ammoniaken för att få igång nitrifikationen. Kan vara värt att ta ut den tills du har fått din nitrittopp, eller vad säger dem andra kloka? Lasse?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jurgonh, du kör med NollNitrat, men zeolit är ju en jonväxlare (iofs begränsad sådan i saltvatten) som "binder" ammoniak. Under uppstarten VILL du ha ammoniaken för att få igång nitrifikationen. Kan vara värt att ta ut den tills du har fått din nitrittopp, eller vad säger dem andra kloka? Lasse?

ok.. för jag blev rekomenderad ATT just ha den ända från dag 1, men är det så att den kan va dålig att ha i från början så... vad säger alla andra som sagt? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror du kan lugna dig med fiskmaten, då det ruttnar rätt hårt i karet utan någon städpatrull.

Jag tror du helt enkelt får låta karet "gro in sig" tills du åtminstonde har fått ner nitriten som är det verkligen giftiga. Har du inte allt för mycket nitrat så kan du placera in lite lägre djur redan inom en kort tid.

Du lär knappast få problemer med några fosfater såhär i uppstarten, så några trådalger lär du väl knappast på uppleva.

...vilket innebär att någon "städpatrull" lär knappast vara aktuell.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oki, har hört så olika om det där.. vissa har rekomenderat att man skall stoppa ner en död fisk i akvariet, och när den är helt uppruttnad då är akvariet "färdigt"

Vissa säger man skall mata med fiskmat för att sparka igång allting, och vissa säger att jag inte skall stoppa i nått alls.. så man vet inte riktigt vad man skall gå efter :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nu startat två burkar och jag har inte kört nånting. Jag kan inte tala för andras erfarenhet, så jag tror du får helt enkelt prova dig fram...

En sak är bombsäker; Skynda långsamt.

Sätt dig ner några veckor och studera vilka djur du vill satsa på, smygkika på lite olika koraller och så. Fundera på lite mer teknik, leta lite material för bänkbygge osv... och ta en cola. :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...