Gå till innehåll

Kallsvett... :/


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

O gud ge mig styrka...

Jag tror just att jag han uppleva den värsta ångest jag känt :P

Satt här vid min dator och hade just skrivit ett inlägg här på guiden och tänkte gå och laga mat..

När jag sätter ner fötterna på golvet... så... känner... jag... att det är en stoooor vattenpöl på hela parketten...

hjärtat börjar dunka i 110 slag i sekunden och kallsvetten rann efter pannan..

Jag kastar mig mot akvariet och försöker känna mig fram till vars läckaget är, känner runt hela kavriet, sumpen och ser hela tiden framför mig hur jag får stå och hävra ut 500 liter vatten och rasera hala mitt kar.. skakar av ångest...

Tills jag inser vad som hänt.. Tidigare idag var jag och råtade i spumen och råkade då tydligen råta upp påfyllningslangen från osmoshinken på golvet.. så i 3-4 timmars tid så har allt påfyllningsvatten pumpats ut på golvet.. tur att jag använder en doserinspump och inte en vanlig pump :D

oooooj så skönt.. trodde verkligen att akvariet hade spruckit eller nått sånt.. nu behövde jag bara skura upp parketten och fylla på lite osmosvatten :D

Lyckligt slut.. men hjärtat har inte rikitgt gått ner på rätt takt :P

Nu saknar man att kunna ta en grogg, så tar min cola istället :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag känner igen det där med att akvariet passerar revy... vaknade en morgon klockan 5 ungefär, av att man hör nåt som inte låter som det brukar... man hör nåt som liksom porlar... Och man funderar på vad det är för nåt... Så slår man upp de små blå, och ser att det är blött på hela golvet. Man kollar karet, är det trasigt? Hjälp vad ska jag göra nu?? AAAh pust, det var bara pumpen till osmospåfyllningen (den där som mäter att det är rätt mängd vatten i karet) som hakat upp sig, för att vi råkat koppla bort den från tajmern...

Fast jag har ju å andra sidan inget eget kar... utan har ju ett "tillsammans med" Datate...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oavsett om det är salt eller ej, så letar det sig ner in under och kan orsaka bekymmer större än man tror, speciellt om det har fått rinna på i flera timmar... Jag har själv haft ett akvarieläckage där ca 500 liter rann ut och även ner till grannen, men som tur var så klarade sig storarummet och därmed parketten. I en dryg månad bodde jag med möbler till 2 RoK i 1RuK. =)

Hoppas du slipper dra upp parketten nu bara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tur att det inte var karet...

gjorde en egen tabbe igår,då jag skulle städa sumpen + teknik och la ner en hävert slang i en hink å satte igång, bar ut en del teknik i badrummet. Kom tillbax och slangen låg utanför och spolade under karet, dum som jag är så har jag lecablock underst.....

var nog inte mer än 1-3 liter men vill vara på den säkra sidan....

Så jag fick kasta ut sötfiskarna (till växtkaret i den lokala butiken)

o ta deras 100liters,

2 dagars slit för lite slarv.....

nu får fisk o koraller gå där ett tag så de får lugna ner sig,

mitt nästa kar ska vara lätt att komma åt under (!)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Äääh Jurgonh, jag har precis svept mitt tredje glas vin såhär på fredagskvällen, så du får min fulla(!) tillåtelse att ta dig en lugnande grogg. =D

Faktiskt hade jag mitt 720L Malawikar i "extrarummet" i lägenheten och där skulle vi till att fara iväg på semester i 2 veckor. Naturligtvis fick jag för mig att göra ett vattenbyte på c:a 50 liter. Sagt och gjort, tappade ur vatten, bytte slangen och monterade på blandaren, hittade rätt temperatur (man blir van efter 10+ år att känna vad som är 26 grader) och bara köra på...

Jajemen. Köra på ja.

Naturligtvis glömde jag bort den medans vi stressade och packade sista-minuten-sakerna och vi sitter i köket och försöker komma underfund med om det är något vi glömt. Tills jag hör ett skvalande ljud.

Cirka 50L vatten på golvet, så det var bara att svabba!

Tur var väl att det är linoleum matta i det rummet, så det mesta klarade sig. Det enda som fick stryk var golvlisten som färgen flagat lite på, men det tror jag hyresvärden har överseende med nu i December då vi flyttar till villan. :-)

Däremot har golvet "satt sig" eller golvlisten krökt sig uppåt, för det är en glipa på c:a 1-1,5cm.

Likaså i vardagsrummet där 375L stog misstänker jag att parketten verkligen har satt sig då det är samma fenomen...

Nåja.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

JAG SKULLE FÅ PANIK!!! SKit det får inte hända, att akvariumet börjar läcka! Jag har bara haft begagnade akvarier hitills men sedan jag sålde ett akvarium som jag trodde (blivit tillsagd) var 2år gammalt till en kille och det började läcka två dagar efteråt fick jag panik! Från och med nu ska jag bara ha akvarier som jag köpt nya själv.

Nu har jag ett one of a kind ek golv och om det skulle läcka på det i framtiden tar jag självmord med bums. Gör jag inte det tar nog flickvännen livet av mig.

Tur att de inte va saltvatten, otur att det hände :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

känner verkligen igen din ångestattack Jörgen, det blir som en utomkroppslig upplevelse allting man gör sker med en slags automatik.

Det är nog den saken som akvarister är mest rädda för...

På fredagen håller jag och tjejen på att flyttar in alla hennes grejer i våran nya lägenhet blir helt färdiga på fredagen, på lördagen börjar vi flytta in alla mina grejer från min förra lägenhet.

När klockan blir typ 7 på kvällen sätter jag mig ner i soffan i vardagsrummet bland alla flyttkartonger och pustar ut och tittar på mitt 540L som jag startade upp tidigare i veckan och tänker.... gött vi kommer hinna tills på söndagkväll då jag åker till skottland en vecka.

Säger till tjejen att vi lägger ner för dagen, så hon går ner till bilen medans jag sitter och tittar på mitt fina nya 540... när hela botten på akvariet spricker från ena änden till det andra. Tjejen kommer uppspringande för hon undrar vem det är som svär och gapar i lägenheten, när hon ser mig stå på knä på den blöta parketten med hinkar i nävarna, säger hon "åååhh neeeej, vad kan jag göra" jag svarar "RING ALLA!!

vi fick upp kanske 300 liter i hinkarna resten tog vi med handdukar och lakan.

2st som stog inne på toaletten och vred ur medans 2st svabbade upp det som var på golvet och jag sprang mellan dasset och akvariet för att tömma hinkarna.

Det tog ca 25min för akvariet att tömmas helt. 4 timmar senare pustar vi ut, då kunde vi inte göra mer.

fiskarna och korallerna la vi över i hinkar och golvet klarade vi hyfsat med 6 st fläktar och 3st kupevärmare som stod i en vecka för att torka golvet.

nästa inköp blir troligen en vattendammsugare eller något som kan suga bort vatten från golv. som min flickvän sa när vi gick och la oss på lördagskvällen

"ja... då har man varit med om det också...."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det verkar som att det blev så pga punktbelastning från den levande stenen.

Ställde en fråga här på forumet angående aluramakvarium och om man behövde ha en skiva under detta för att stötta upp... men jag kände mig nästan dumförklarad efteråt när ca 5st förklarade att de hade haft aluramakvarium med tillhörande aluramsbänk i si och så många år utan problem.

Glad och med för många projekt i huvudet tänkte jag inte mer på det utan körde på utan att lägga någonting under.

Det är möjligt att det går för andra men jag kommer aldrig igen göra om detta... mitt nästa kar som kommer denna eller nästa vecka kommer ha vara av 11 eller 13mm glas runtom och med en plexiglasskiva i bottnen och det kommer att stå på en stabil skiva av marinplyfa med frigolit emellan.

Den lätta vägen blev den svåra vägen, men jag lärde mig iallafall nånting på vägen.

synd på mina fina anemoner och några av mina koraller som jag var stolt över som inte klarade sig.

Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det verkar som att det blev så pga punktbelastning från den levande stenen.

Ställde en fråga här på forumet angående aluramakvarium och om man behövde ha en skiva under detta för att stötta upp... men jag kände mig nästan dumförklarad efteråt när ca 5st förklarade att de hade haft aluramakvarium med tillhörande aluramsbänk i si och så många år utan problem.

Glad och med för många projekt i huvudet tänkte jag inte mer på det utan körde på utan att lägga någonting under.

Det är möjligt att det går för andra men jag kommer aldrig igen göra om detta... mitt nästa kar som kommer denna eller nästa vecka kommer ha vara av 11 eller 13mm glas runtom och med en plexiglasskiva i bottnen och det kommer att stå på en stabil skiva av marinplyfa med frigolit emellan.

Den lätta vägen blev den svåra vägen, men jag lärde mig iallafall nånting på vägen.

synd på mina fina anemoner och några av mina koraller som jag var stolt över som inte klarade sig.

Henrik

Tror inte detta rörde sig om en punkbelastning. Du kan se detta om det har uppstått en stjärna någonstans på bottenrutan och rutan spruckit utifrån detta. Hur gick sprickan? Diagonalt hörn frön hörn?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tre större sprickor på vänster sida, den ena sprickan gick kanske 90% av vägen från vänster till höger det var den största, sen gick två lite mindre sprickor, den ena mot framrutan och den andra mer mot bakrutan, ungefär som ett kors med den vågräta pinnen lite lutande, ja bättre kan jag inte förklara det.... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

japp alla kom från samma punkt, när jag lyfte på stenen som låg mot glaset såg jag att den hade en utbuktning som var där sprickorna i glaset började, där korset var.

Akvariet köpte jag begagnat men det har aldrig varit använt plasten runt om var kvar och han jag köpte det av sa att han haft det ståendes 5år i garaget och aldrig använt det. så ja det var nytt men ändå 5år gammalt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det måste vara en krosskada - jag tror inte det hade inte hjälpt med ett stöd på utsidan under, däremot tror jag att frigolit eller plast på insidan hade hjälpt. Du har fått en punktbelastning eller så har stenen rört på sig. Varför jag frågade om åldern var att om sprickorna utgått från samma punkt vid kanten så var det en solklar garantiskada. Jag tillhörde säkert de som med erfarenhetens rätt sa det inte behövs någon skiva under på ett ramakvarium och det vill jag nog fortsätta att hävda.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

japp tror också på en punktbelastning... ja det hade varit skönt med garanti på karet, men det som smärtade mest var att mina skyddslingar tog skada, kan ju alltid köpa nytt akvarium eller ett nytt golv.

Nu är det iallafall över och mina fiskar och koraller går hos en handlare jag litar på,

snart blir det en ny uppstart och någon erfarenhet rikare.

Kan tilläggas att jag är väldigt tacksam att handlaren stöttade mig med husrum för djuren och utlåning av bland annat en 200L spann? att ha stenen i så länge,

det är vad jag kallar service.

Mvh Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som sagt, det krävs alltid att man ser till att alla hörn på karet är uppvägda så belastningen delas mellan dom, annars spricker karet även om det är ett ramakvarium. Nummer två är att skydda insidan av akvariet mot just punktbelastning från stenar, själv har jag i 15 års tid kört med 10mm frigolit i botten. Idag hade jag nog valt plexi eller liknande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...