Gå till innehåll

Cites?


Jaken

Rekommenderade inlägg

Jag har noterat att Blastomussa Wellsi finns med här på guiden som en av korallerna under LPS-koraller.

blastomussa_wellsi.jpg

Det är väll importförbud på denna korall, om jag inte har fel? Dåligt att det inte framgår i sådana fall av artikeln.

--------------------------------------------------------------------------------

Jag vet att butiker här i sverige haft "olagliga" koraller till försäljning, vilket jag tycker är skitdåligt.

Cites-reglerna ska respekteras.

En guldstjärna till JR som jag vet håller stenhård koll på alla citesregler och importtillstånd som krävs och en fet käftsmäll till de butiker som inte gör det!

Någon som har en länk till cites-listan som gäller? (har sökt utan att hitta rätt)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 67
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

har ej koll på alla regler men givetvis så kan jag ta bort denna korall om den är cites reggad

Jag vet inte riktigt varför du ska ta bort bilden? Cites förbjuder inte bilder av växter eller djur i något appendix. Om den nu finns på Appendix I listan så är det kanske snarare bra att akvarister vet hur den ser ut. Vid en hastig genomgång kunde jag för den delen heller inte hitta den men det kan vara för snabbt letat av mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väll importförbud på denna korall, om jag inte har fel? Dåligt att det inte framgår i sådana fall av artikeln.

--------------------------------------------------------------------------------

Jag vet att butiker här i sverige haft "olagliga" koraller till försäljning, vilket jag tycker är skitdåligt.

Cites-reglerna ska respekteras.

En guldstjärna till JR som jag vet håller stenhård koll på alla citesregler och importtillstånd som krävs och en fet käftsmäll till de butiker som inte gör det!

Någon som har en länk till cites-listan som gäller? (har sökt utan att hitta rätt)

Var hittar vilka arter som är importförbud på? Trots att det är importförbud så får man faktiskt sälja citeslistade djur. Så funkar det väl med papegojor? Där har jag för mig att de får säljas men med medföljande citesintyg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag vet ang cites e igentliugen all stenkoraller cites man måste ha det för impotera sen sälja ut i butiken gör inget men bara impotera från där dom finns e viktigt ha cites papper allså då tillstånd.

sen e det så dom sällsynta som finns få vill man ha det får man betala för det har sett några som ligger på över 10000 kr svenska pengar för 1! korall

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har ej koll på alla regler men givetvis så kan jag ta bort denna korall om den är cites reggad

Jag tycker att möjligheten att identifiera en korall ska finnas oavsett vad importregler säger. Dessutom har många blastomussa exporterats med tillstånd.

Blastomussa wellsii exporterades 3 800 stycken med tillstånd 0.03.05

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar finnas många idéer om vad Cites är och hur det fungerar. Jag är långt ifrån någon expert i ämnet men här kommer en liten sammanfattning:

Cites står för "Convention on International Trade in Endangered Species of Wild Fauna and Flora".

Cites är idag en internationell överenskommelse mellan 169 länder och består av tre olika appendix där Appendix I innehåller dom mest utrotningshotade arterna. Handel med dessa arter får bara ske under exceptionella förhållanden t.ex. för forskning som kan bidra till artens fortlevnad.

Appendix II består av arter som inte är omedelbart hotade av utrotning men kan komma att bli. Där finns även arter som mycket liknar arter från Appendix I. Export av dessa arter får endast ske med Cites exportcertifikat. Cites kräver inget importcertifikat men i Sverige måste jordbruksverket godkänna importen.

I Appendix III finns arter som länder där dom lever eller bor har begärt restriktioner. De arterna ska också åtföljas av exportcertifikat.

Jag har mest kommit i kontakt med Cites då det gäller orkidéer och där ifrågasätts Cites stelbenthet till viss del. Det förekommer orkidéer som idag är nästan utrotade i naturen. Det gör dom till rariteter för oseriösa samlare som kan betala 10-20-30 000 kr för ett exemplar, förmodligen ändå mer. Om några seriösa professionella odlare fick tillgång till några exemplar av dessa orkidéer så skulle man ganska snabbt kunna få ut mängder av odlade plantor på den "vita" marknaden, priserna skulle rasa och det skulle bli ointressant att leta efter det fåtal som finns kvar i naturen.

Den som vill läsa mer om Cites kan göra det på: http://www.cites.org/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag vet har Europa ett undantag från Cites för handel med odlade koraller inom EU.

All handel med koraller odlade inom EU är fri. Vad det gäller import av odlade koraller till EU är jag osäker.

Papegojor och större reptiler kan plantera in chips i och tatuera men det går inte med koraller. Dessutom ansåg man att genom att släppa handeln fri av odlade koraller skulle efterfrågan på vilda minska på motsvarande sätt som med orkideerna ovan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

problemet gäller väl i första hand "viltfångade" koraller och utav dom så har jag för mej att bl,a blastomussa, plerogyra, alveophora ,catalaphyllia, symphyllia , C.lacrymalis är eller har varit import eller exportförbud på om det inte ändrats i nyligen.

Men jag är som sagt inte 100 - för det är inte helt solklart vad och vilka det gäller, och informationen är lite snårig eftersom vissa av dom odlas och får tas från vissa ställen etc etc

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick ett mail av någon som är aktiv här där jag blev ombedd att skriva ett svar i denna fråga – anledningen till att jag blev kontaktad är väl att jag är relativt insatt i ”CITES” och ”Myndighets”-frågor.

Nu skall dock direkt sägas att jag inte är alls är insatt i saltvattensfrågor – däremot rätt hyfsat vad gäller sötvatten, men eftersom lagarna gäller lika så har jag försökt att skriva ihop ett allmänt svar.

<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p>

1/ Man brukar tala om CITES-listade djur (finns i appendix 1, 2 och 3) samt A och B-listade djur. A-B listningen är EUs egen lista och man kan säga att A-listade djur motsvarar ungefär appendix 1 djuren på CITES-listan och att B-listade djur innehåller ungefär de djur som finns i appendix 2 och 3.

Att jag skriver ungefär beror på att till CITES lista kan EU lägga till djur (dock inte ta bort) eller klassificera upp djur (dock inte lista ner).

Så EUs lista innehåller därför fler djur än vad CITES-listan gör och det är också EU-listan som gäller för oss.

2/ Listningen gäller oavsett om det handlar om ett vildfångat djur eller inte. Är ett djur en korsning mellan två arter där t.ex. den ena arten är A-listad och den andra helt så blir korsningen per automatik ett A-listat. Så hela regelverket gäller oavsett om djuret är vildfångat eller inte

3/ Att importera A-listade djur ställer mycket stora krav, att sälja A-listade djur är inte heller lätt. Det krävs en massa papper och tillstånd och man måste kunna bevisa ursprung osv (t.ex. så märks vissa odlade djur med datachips pga detta). Dessa regler gäller också för alla – att t.ex. annonsera ut eller sälja en 30 årig papegoja som är A-listad (även om denna listning inte existerade när djuret importerades för 30 år sedan) är olagligt och straffbart (om man inte har klara CITES-papper vilket självklart är omöjligt att skaffa i efterhand). Det är faktiskt t.o.m. olagligt att annonsera om att man vill köpa sådana djur (folk har fällts för detta och det ger höga böter). Reglerna gäller också för privatpersoner.

Så i praktiken avstå helt från A-listade djur (oavsett om de är vildfångade eller odlade) om du nu inte älskar problem.

4/ B-listade djur däremot är betydligt enklare att handla med. Det finns i huvudsak 2 krav.

a) CITES-intyg krävs vid import (sådant införskaffar i regel exportören från sina myndigheter) och sedan krävs det lite tillstånd från svenska myndigheter (brukar inte vara så krångligt).

B)För att sälja CITES-listade djur krävs det att man registrerar sig hos Länsstyrelsen. Detta kostar några hundra och sedan innebär det en del pappersarbete (registrering av varje djur etc.). Vad gäller just detta så vet jag inte om detta gäller för att få sälja invertebrater men jag tror det.

5/ Jag gick in på CITES-hemsida (länk anges i ett tidigare inlägg) och kollade vilken listning som gäller för koraller. Det visade sig att inte några koraller fanns med i appendix 1 medan det därmot finns med mängder i appendix 2 (bl.a. samtliga stenkoraller).

Vad jag vet så har det inte heller skett någon uppgradering i EUs listning vad gäller koraller vilket då innebär att inga koraller är A.-listade – utan att det i stort sett gäller samma regler för de flesta koraller (dvs det som anges för B-listade djur ovan.

6/ Däremot så är det så att andra länder också har sin egen listning (på samma sätt som EU har sin A och B-lista) och dessa länder kan då t.ex. införa exportförbud för vissa arter. Ett djur kan då vara tillåtet att exportera från ett land men inte från ett annat. Råder det exportförbud på ett djur från ett land blir det då per automatik olagligt att importera dessa djur till EU. Enligt uppgift (pers. com. Svein Fossa) lär det t.ex. vara förbjudet att exportera vissa stenkoraller från Indonesien.

Vad gäller stenkorallen som omnämns ovan så OM denna art kommer från Indonesien och OM den tillhör de arter som det där råder exportförbud på (jag har inte en aning vad som gäller) så är dessa alltså olagligt insmugglade i landet. Däremot så gäller vanlig B-listning om den kommer från något annat land eller är odlad

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja du Christian då blir det nog rätt tomt här på Saltvattensguiden vad gäller koraller eftersom som sagt de flesta koraller (t.ex. alla stenkoraller) är CITES-listade

Sant, skulle man plocka bort information om korall så man inte kan identifiera dom av den anledningen så e de väl bara att börja riva sidor i korallböckerna man har med HEHE

Nä jag tror att vad Jaken var ute efter från början var i all välmening endast att där skulle finnas ännu mer information om korallen i fråga och de har vi ju klarat ut ganska fint.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä jag tror att vad Jaken var ute efter från början var i all välmening endast att där skulle finnas ännu mer information om korallen i fråga och de har vi ju klarat ut ganska fint.

Tycker dock att det helt fel att skriva

Jag vet att butiker här i sverige haft "olagliga" koraller till försäljning, vilket jag tycker är skitdåligt.

Cites-reglerna ska respekteras.

utan att ha något på fötterna och dessutom sedan i nästa mening lyfta fram en viss affär (antar att det rör sig om en affär)

En guldstjärna till JR som jag vet håller stenhård koll på alla citesregler och importtillstånd som krävs och en fet käftsmäll till de butiker som inte gör det!

Bryter någon affär mot gällande lagstiftning så anmäl dom istället för att sprida ut luddiga rykten på forum som detta.

Vad jag vet så finns det för övright än så länge inte en enda affär i Sverige som tar sitt miljöansvar genom att se till att de blir MAC-certifierade http://www.aquariumcouncil.org/ eller ens se till att enbart sälja MAC-certifierad fisk. Anledningen till att de inte är detta är självklart att konsumenten i Sverige inte bryr sig om miljön så länge det drabbar ens egen plånbok.

Så än så länge finns det inte en enda saltvattensaffär i Sverige som förtjänar epitet miljövänlig eller skall ha någon "guldstjärna"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj. Det var glädjande att se Kjell F här på forumet, som jag annars bara haft bekantskap med på NCS! Konvertering på gång? :-)

Det kanske är på sin plats att butikerna får mer information om MAC? Jag vet inte hur många här som visste om detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker dock att det helt fel att skriva

Jag vet att butiker här i sverige haft "olagliga" koraller till försäljning, vilket jag tycker är skitdåligt.

Cites-reglerna ska respekteras.

utan att ha något på fötterna och dessutom sedan i nästa mening lyfta fram en viss affär (antar att det rör sig om en affär)

En guldstjärna till JR som jag vet håller stenhård koll på alla citesregler och importtillstånd som krävs och en fet käftsmäll till de butiker som inte gör det!

Bryter någon affär mot gällande lagstiftning så anmäl dom istället för att sprida ut luddiga rykten på forum som detta.

Vad jag vet så finns det för övright än så länge inte en enda affär i Sverige som tar sitt miljöansvar genom att se till att de blir MAC-certifierade

http://www.aquariumcouncil.org/'>

http://www.aquariumcouncil.org/ eller ens se till att enbart sälja MAC-certifierad fisk. Anledningen till att de inte är detta är självklart att konsumenten i Sverige inte bryr sig om miljön så länge det drabbar ens egen plånbok.

Så än så länge finns det inte en enda saltvattensaffär i Sverige som förtjänar epitet miljövänlig eller skall ha någon "guldstjärna"

Håller med till fullo om allt du skriver. Blev själv lite chockad när en sådan leverantör som TMC blev MAC certifierad först förra året. Men tycker att de hade varit något att anamma för alla butiker inte bara i Sverige.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så du menar att butiker inte tar sitt miljöansvar och skiter i reglerna bara för att dom inte är MAC certifierade...

Jävla nys!

Precis.. man kanske följer reglerna men man hoppas över att bli certifierade föra tt det kostar en massa pengar bara för att ha ett certifikat, eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så du menar att butiker inte tar sitt miljöansvar och skiter i reglerna bara för att dom inte är MAC certifierade...

Jävla nys!

Varför tror du att någon menar det. Och vad hade det skadat dej om dom var certifierade av mac. De e just sånt här som drar ner forumet på sandlåde nivå ibland. Hade nog inte skadat att butiker o importörer fick en kravmärkning speciellt som alla enligt dej hade klarat att få det. Karantän o miljömedvetenhet är något som branchen bara mår bra av tror jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

citat :Vad jag vet så finns det för övright än så länge inte en enda affär i Sverige som tar sitt miljöansvar genom att se till att de blir MAC-certifierade http://www.aquariumcouncil.org/ eller ens se till att enbart sälja MAC-certifierad fisk. Anledningen till att de inte är detta är självklart att konsumenten i Sverige inte bryr sig om miljön så länge det drabbar ens egen plånbok.

Så än så länge finns det inte en enda saltvattensaffär i Sverige som förtjänar epitet miljövänlig eller skall ha någon "guldstjärna"

Jag tolkade detta som ett kategoriskt uttalande, jag har besökt MAC certade handlare i flera länder och dom håller inte ett skvatt bättre standard än dom "bra" ocertade svenska.

Jag tänker på Iso certade bilverkstäder - det blir dŧrt men sällan bättre - eller ekologiska grönsaker, det är många som snackar men få vill betala,tŧvärr.

Dessutom tolkade jag Jakens inlägg som en fråga - inte som spridande av luddiga rŧkten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så du menar att butiker inte tar sitt miljöansvar och skiter i reglerna bara för att dom inte är MAC certifierade...

Jävla nys!

Så skrev jag inte.

Jag skrev att de som kostar på sig att bli miljöcertifierade tar sitt miljöansvar.

Man kan inte vända på det och att därmed påstå att jag sagt att de som inte är miljöcertifierade skiter i reglerna.

En miljöcertifiering innebär att det finns kontroll i flera led alltifrån att själva fångsten sker på ett miljövänligt sätt till att fisken säljs till konsumenten i slutändan. Att alla dessa led hanteras på ett miljövänligt sätt innebär en strikt kontroll. MAC har tillkommit som ett samarbete mellan branschen, miljöorganisationer och myndigheter allt för att komma till rätta med de problem som trots allt finns i handeln vad gäller saltvattensfisk och inverterbrater. Man kan nog också påstå att om överhuvudtaget denna hobby skall ha en framtid så krävs det nog att initiativ som detta kommer att få framgång annars kommer det säkert framöver att införas mycket striktare regler.

En miljöcertifiering är dock självklart ingen 100% garanti för att allt går 100% korrekt miljömässigt till. Dock om det nu är som så att man lägger ner en massa pengar på att bli miljöcertifierad så ligger det väl inte i ens intresse att bryta mot reglerna eftersom man då blir av med sin certifiering (chansen är stor eftersom kontrollen är rätt omfattande) och därmed också förlorar alla investerade pengar.

Jag tycker dock som sagt inte att affärerna har den största skulden - utan det är vi konsumenter som inte kräver MAC-certifierad fisk. Så länge vi inte är beredda att betala för en bättre miljö - så kommer det inte att ske.

Såg förövrigt en affär i Sverige som för några år sedan i sin annonsering körde med att de sålde enbart MAC-certifierad saltvattensfisk och invertebrater. De har nu plockat bort detta ur sin annonsering och jag frågade varför och svaret var kort och gott - ingen bryr sig om det här i Sverige i alla fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...