Gå till innehåll

Cites?


Jaken

Rekommenderade inlägg

Håller med till fullo om allt du skriver. Blev själv lite chockad när en sådan leverantör som TMC blev MAC certifierad först förra året. Men tycker att de hade varit något att anamma för alla butiker inte bara i Sverige.

Vet inget om TMC som du nämner men kan i alla fall nämna att det tar ett par år att bli MAC-certifierad eftersom det krävs strikta kontroller under en lång tid för att få sitt certifikat.

Vad jag vet (kan dock vara fler) så är det bara en affär i Norden (ligger i Norge) som utreds för ett eventuellt godkännande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 67
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Det kanske är på sin plats att butikerna får mer information om MAC? Jag vet inte hur många här som visste om detta?

Jag håller ju i akvaristikdelen av ZOORFs utbildning för zoohandlare. Där informerar jag om MAC - vilket innebär att åtminstone runt 400 "elever" i Sverige har fått denna info.

Så jag tror inte att anledningen till det låga intresset från affärernas sida är bristande information utan snarare bristande intresse från konsumenterna (dvs vi är inte beredda att betala för det).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så jag tror inte att anledningen till det låga intresset från affärernas sida är bristande information utan snarare bristande intresse från konsumenterna (dvs vi är inte beredda att betala för det).

Jag märker att jag formulerade mig lite klumpigt; vi konsumenter får lite information om just detta. Jag själv visste inte ens vad det var förrän du postade en länk om just detta...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag märker att jag formulerade mig lite klumpigt; vi konsumenter får lite information om just detta. Jag själv visste inte ens vad det var förrän du postade en länk om just detta...

OK - då missförstod jag lite.

Man bör ju då ha i åtanke att MAC är en relativt liten organisation och därmed jobbar med rätt knappa resurser och därför inte har tid eller möjlighet att trycka en massa infomaterial på olika språk eller skicka ut föredragshållare (det var dock en i Norge i förra veckan som höll föerdrag på en konferens (som dock främst var riktad mot branchfolk)).

Så i slutändan krävs det nog att vi som aktiva konsumenter uppmärksammar sådant som detta och även driver miljöfrågor.

Själv är jag ju inte aktiv saltvattensakvarist (även om jag haft saltvattensakvarier några gånger - dock för rätt länge sen och även har tänkt att köra igång ett mindre till vintern) så därför har jag själv inte varit aktiv i detta forum (man hinner inte riktigt allt och jag har i all fall haft uppe MAC på Zoopet flera gånger (där jag skriver mycket) samt några gånger på ciklid.se (där jag skriver någon enstaka gång). Jag var också rätt övertygad om att sådant som MAC redan diskuterades flitigt här på saltvattensguiden eftersom detta ju är en renodlad saltvattenhemsida - men så är kanske inte fallet?

Kanske skulle ansvariga på saltvattensguiden skicka ett mail till MAC och be om lite infomaterial - kanske framförallt lite infotext som ni kan översätta och lägga upp här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske skulle ansvariga på saltvattensguiden skicka ett mail till MAC och be om lite infomaterial - kanske framförallt lite infotext som ni kan översätta och lägga upp här.

Hejsan Kjell. Kul att se dig på detta forum :)

Vart kan man få tag på adressen till MAC för att fråga eller få info vad som kan gälla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

What You Can Do as a Hobbyist Club or Aquarium Society

Educate your members about MAC Certification and encourage them to “buy Certified.”

Have your next meeting focus on what the certification is and how it is beneficial to you as a hobbyist. For information on presentation materials or a speaker for your meeting, send a request to info@aquariumcouncil.org.

Have your club or society join the MAC Network database.

Add a link to the MAC home page on your organization's Web site.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj, vad denna tråden tog fart.

Kjell. MAC har inte varit upp på tal tidigare här på forumet.

Vet du vad det kostar i runda slängar att få en butik i Sverige MAC-certifierad?

En massa frågor till mig men de flesta fick ju svara av andra innan jag hann se dom utom din fråga om vad det kostar då och den vet jag typiskt nog inte svaret på.

Jag är dock rätt övertygad om att en bit över 100.000 får man definitivt räkna med - det ställs ju stora krav och en rätt omfattande kontroll.

Men om det bara blir så att vi konsumenter accepterar att miljön får kosta lite för oss så är det självklart en investering som lönar sig krasst ekonomiskt för den affär/grossist i Sverige som gör denna investering.

Den stotra vinnaren kommer i längden att bli miljön och vår hobby - tycker för övrigt att det är förbaskat synd att den inte finns något liknande inom sötvattensdelen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad vi kan göra till en början är att fråga affärerna om fisken kommer från en MAC-certifierad grossist eller fångststation. Och affärerna kan ha en liten märkning på det som har sitt ursprung från MAC-certifierade handlare.

Oj, vad denna tråden tog fart.

Ja det är klart - ropar man på kavalleriet och der råkar vara Kjell Fohrman - då blir det fart. Jag bad honom om ett inlägg eftersom jag visste att han kunde mycket om detta.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med en sådan investeringskostnad så lär det inte hända i denna minimala bransch.

Såg förövrigt en affär i Sverige som för några år sedan i sin annonsering körde med att de sålde enbart MAC-certifierad saltvattensfisk och invertebrater. De har nu plockat bort detta ur sin annonsering och jag frågade varför och svaret var kort och gott - ingen bryr sig om det här i Sverige i alla fall.

Att påstå sig enbart sälja MAC-certifierad fisk är i och för sig inte så mycket att hänga i granen tycker jag. Det säger ju ingenting om hur butiken sköter djuren sedan de fått den.

Om tex en Ica-butik köper in KRAV-märkt vara och sedan besprutar den så är den knappast KRAV-märkt längre.

rent hypotetiskt om en icke-certifierad butik köper in all sin fisk från TMC (vilka är MAC-certifierade) och skriver i reklamen att de anbart säljer MAC-certifierade fiskar. Sedan missköter butiken sina akvarier så att de är helt bruna av alger, vattenvärdena är katastrofala och hälften av all fisk blir sjuk och dör kort tid efter det att de kommit i akvarierna i butiken.

Är det då en rättvis bild att skryta med att fisken är MAC-certifierad?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

MAC certifiering innebär bland annat att ingen cyanid är använd, väldig liten dödlighet i transporter och en massa annat. Om vi nu förutsätter att en affär som bemödar sig att i första hand ta in MAC-certifierad fisk så tror jag att den också bemödar sig att hålla en hög klass i akvarierna. Det finns mer MAC-certifierade exportörer än TMC och jag tycker faktiskt att de handlare som tar in fisk från sådana också skall kunna sätta ut detta även om de själva inte är certifierade.

Ditt "sämsta läge argument" Jaken tycker jag inte håller. Om man skall dra det vidare så är det ingen idé överhuvudtaget att MAC-certifiera för fisken kan hamna hos en kund som missköter fisken och då är det enligt dig "inte så mycket att hänga i granen".

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är dock rätt övertygad om att en bit över 100.000 får man definitivt räkna med - det ställs ju stora krav och en rätt omfattande kontroll.

Men om det bara blir så att vi konsumenter accepterar att miljön får kosta lite för oss så är det självklart en investering som lönar sig krasst ekonomiskt för den affär/grossist i Sverige som gör denna investering.

Den stotra vinnaren kommer i längden att bli miljön och vår hobby - tycker för övrigt att det är förbaskat synd att den inte finns något liknande inom sötvattensdelen.

Gör inte detta att alt fler handlar utomlands? Visst är det bra med miljötänkade för att behålla de arter som finns, men detta gör ju dels att det blir färre innom vår hobby både sött och salt om allt blir mycket dyrare.

Det som borde ske är att certet borde bli billigare o skaffa, så skulle fler butiker/Grossister nappa.

Men vad läggs penagrna på som myndigheten får in av certen? Jag hoppas att de läggs på forskning o bevaring av dessa arter som riskerar att försvinna av utfiskning.

Finns många som bryr sej och många som inte gör det, jag bryr mej, men dock så skulle jag säkert få trappa ner min hobby om det skulle bli mycket dyrare än vad det är i dagsläget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om vi nu förutsätter att en affär som bemödar sig att i första hand ta in MAC-certifierad fisk så tror jag att den också bemödar sig att hålla en hög klass i akvarierna.

Man kan ju önska det, men så är inte alltid fallet.

Håller för övrigt med dig Ricke. 100.000 :- är en fantasisumma

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

100.000:- en fantasisumma varför enligt en tråd här på guiden så har flera som bara ägnar sej åt slatvattensakvarie som hobby lagt ut sådan summor varför skulle inte någon som tjänar pengar på det kunna det.

länk till tråden

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=6970

Tror tillomed att de skulle vara avdragsgillt med ett sådant cert för en handlare eller borde vara iallafall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror den här nöten är lite svår att knäcka i lilla Sverige med tanke på hur liten den här hobbyn är, speciellt om cert. kostnaden är i närheten av Kjells uppskattning

Dra bara en parallelfråga: hur många köper rättvisemärkt kaffe?

(Och då menar jag inte att alla som inte dricker kaffe ska posta och säga det)

Om jag funderar lite kring tidigare debatt om webbhandel, så är det rätt snabbt att inse att viljan att betala några kronor mer, inte är sådär extremt intensiv tyvärr.

För nåt år sen var det en tråd om ett nordiskt grannland som sålde, jag tror det var P.hepatus j-t billigt, rapporter därifrån förtalte att fiskarna var i extremt dåligt skick - det låg döda firrar i karen och resten hyperventilerade...

Den sorgliga slutklämmen i tråden kom när nån postade den logiska tanken : visst, fiskarna var risiga - men jag köpte 3 ifall nån av dom överlever!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

100.000:- en fantasisumma varför enligt en tråd här på guiden så har flera som bara ägnar sej åt slatvattensakvarie som hobby lagt ut sådan summor varför skulle inte någon som tjänar pengar på det kunna det.

länk till tråden

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=6970

Tror tillomed att de skulle vara avdragsgillt med ett sådant cert för en handlare eller borde vara iallafall.

*S* jag tror inte dom som haft råd att lägga ut över 100 papp på sitt akvarie försörjer sig som saltvattenshandlare! det finns t.ex. en handlare utanför Sthlm som inte ens har råd med ett par hela långbyxor (förlåt, jag kunde inte låta bli :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

bland annat du greger:

Min gamla 1250 burk låg skrämmande nära ett sexsiffrigt belopp,

hmm hade lite svårt å hålla mej jag med

killen med taskigt klädkonto kanske hade sålt fler fisk om den inte hade vart cyanid fångad (obs ett skämt) kunde kanske lönat sej att handlat från MAC certifierade. Hade du å några till lagt sina slantar där så e de snabbt lite klirr i kassan. Dom som lägger 100 papp på sitt akvarie försörjer ju akvariehandlare eller hur är det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör inte detta att alt fler handlar utomlands? Visst är det bra med miljötänkade för att behålla de arter som finns, men detta gör ju dels att det blir färre innom vår hobby både sött och salt om allt blir mycket dyrare.

Det som borde ske är att certet borde bli billigare o skaffa, så skulle fler butiker/Grossister nappa.

Men vad läggs penagrna på som myndigheten får in av certen? Jag hoppas att de läggs på forskning o bevaring av dessa arter som riskerar att försvinna av utfiskning.

Finns många som bryr sej och många som inte gör det, jag bryr mej, men dock så skulle jag säkert få trappa ner min hobby om det skulle bli mycket dyrare än vad det är i dagsläget.

Det är ingen myndighet - det är en liten frivillig organisation som både vurmar för hobbyn och för miljön. Deras tanke är vi rika västerlänningar åtminstone skall se till att vi inte utarmar varken korallreven eller levnadsbetingelserna för de som lever där. Tanken är också att genom vi tar ansvar så kommer inte myndigheterna att behöva ingripa med förbud.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men om myndigheterna hjälper denna frivilliga organisationen, så skulle det bli bättre o kanske inte så dyrt för butikerna heller, De får ju ändå igen pengarna genom våra höga skatter, Men va har en frivillig org med Cites reglerna att göra, de är väl ändå myndigheter i olika länder som bestämmer dem?

Är inte så insatt i MAC certet så jag ska inte säga mer om det, men tycker det borde ordnas så det blir billigare för butiker o fixa det, det gynnar ju vår värld o vår underbara hobby!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

bland annat du greger:

Min gamla 1250 burk låg skrämmande nära ett sexsiffrigt belopp,

hmm hade lite svårt å hålla mej jag med

killen med taskigt klädkonto kanske hade sålt fler fisk om den inte hade vart cyanid fångad (obs ett skämt) kunde kanske lönat sej att handlat från MAC certifierade. Hade du å några till lagt sina slantar där så e de snabbt lite klirr i kassan. Dom som lägger 100 papp på sitt akvarie försörjer ju akvariehandlare eller hur är det.

Då har väl du och jag dragit vårt strå till stacken för att handlarna ska ha råd att certifiera sig, eller hur Ted?

Så då är det bara för resten att "komma upp till bevis" *S*

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst är drygt 100.000 kronor mycket pengar men det är faktiskt ändå inte vansinnigt mycket om man ser till ett normalföretags omsättning.

Räknar man dessutom med att man i viss mån kan kompensera detta med ett några procent högre pris samt att man får sålt mer genom denna konkurrensfördel samt att försäljningen totalt ökar genom en positivare inställning till saltvattensakvaristiken genom att branschen äntligen börjar visa miljöhänsyn.

Visst de mindre hobbykällaraaffärerna kanske inte klarar av en MAC-certifiering, men de kan ju i alla fall se till att bara ta in MAC-certifierade fiskar så är de ju också en bit på väg. För övrigt kommer det ändå inom de närmaste åren (3-10 år - svårt att säga) att komma väldigt mycket regler vad gäller framförallt import (med krav på godkända karantänstationer) och krav på alla djurtransporter (gäller enbart fisk - ej invertebrater) vilka i praktiken ändå kommer att leda till att det bara blir ett fåtal importörer kvar i Sverige.

Jag tror inte att det kommer att bli billigare i framtiden att bli MAC-certifierad. Skall kontrollen kunna ske på ett fackmannamässigt sätt så måste det kosta.

Jag har faktiskt också lite svårt att se att svenska eller några andra myndigheter skulle ha någon anledning till att pumpa in pengar i denna bransch - vi får nog själva se till att ta vårt eget miljöansvar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...