Gå till innehåll

Skräpsugare


Ahab

Rekommenderade inlägg

finns ju batteridrivna "dammsugare". Har själv inte testat dessa men ibland dammsuger jag botten och låter vattnet stå några timmar i en spann tills det mesta har lagt sig på botten och jag häller tillbaka det rena vattnet. Korallerna gillar ju detrius så det som finns kvar gynnar nog bara korallerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

finns ju batteridrivna "dammsugare". Har själv inte testat dessa men ibland dammsuger jag botten och låter vattnet stå några timmar i en spann tills det mesta har lagt sig på botten och jag häller tillbaka det rena vattnet. Korallerna gillar ju detrius så det som finns kvar gynnar nog bara korallerna.

Jag har en dammsugare och just den jag har är jag mindre imponerad av. Ytterfilter tycker jag lät som en utomrdentlig ide, men kräver ju ett ytterfilter.

Man kanske kan ta ett "quick-filter" och köra det hela baklänges? Dvs slang till insuget på circ-pump, och quick-filter på utblåset. Fast då går skiten genom impellern, och det är nog ingen höjdare. Men någon variant på en sådan lösning kanske går att komma på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skär av en 1,5 liters Pet flaska (den kraftiga) i botten. Sätt på en 3/4" eller 1" slang där kapsylen skall vara. Sug ner i en hink och låt det stå och sedimentera. Häll tillbaks det sedan som Clownen sa. Stöt flaskan mot gruset. Gruset går upp en bit men faller tillbaka. Fint skit går iväg - Gammal sötvattensknep!

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

för 8 år sen när jag höll på med salt så sa dom i den lokala butieken att man INTE skulle suga gruset i saltvatten som man gör i söt, för man skulle rubba balansen på nått sätt.. utan man kunde ha en sandvändade fisk som håll sanden vit, men man fick inte råta omkring hela sanden på en gång det blev lixom för mycket för karet... ligger nån sanning i detta? verkar ju vara många som suger gruset här så..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har iosf aldrig suget gruset varken i sött eller salt! (av lathet)

Beror väl annars på vilket system man kör. Jag vill ha en tjock botten med biologisk aktivitet så därför rör jag inte botten. Har en plogbil till snäcka istället. De som har bare bottom vill ju absolut inte ha ngn biologisk aktivitet där så de suger nog ganska friskt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

annars bränner man av 100 spänn på en färdig slamsugare på den lokala djuraffären om man inte orkar kapa en petflaska ;)

jag kör den metoden varje gång jag byter vatten, då håller sig gruset rent o fint.

Vadå, 100 spänn varje gång du suger grus? - då blir det ju billigare med nytt grus :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha.. varje gång springer han på djuraffären och köper en slamsug.. ja då blir det dyrt, och vad gör han med alla gamla som han köpt tidigare.. :P lol...

dom har jag byggt en fåtölj av så jag kan sitta och njuta av akvariet.

man kan ju, om man är sniken, använda dom flera gånger.

har man som jag, och du jörgen, bara ett tunt lager (0.5-1cm i mitt fall) grus så tror jag det bara är bra att suga rent.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För er som har sump så kan man suga botten och filtrera genom filtervadd i en stor tratt eller liknande och sedan leda tillbaka det filtrerade vattnet genom slang kopplat på tratten och sen ner i sumpen... Blir som en loop Så slipper man tänka på vattennivåer och slabba med spänner och man kan hålla på tills man är klar utan avbrott...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte precis föreslå samma sak som Jens gjorde ovan.

Själv har jag gruset bara för att jag tycker att det blir mycket snyggare. Jag använder en slamsugare för att göra rent gruset. Vattnet leder jag ned till sumpen där den rengörs. Har man inget grus kan man ju helt enkelt använda en slang, förutsatt att man har en sump.

/Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dule´s förslag låter inte heller helt fel (kanske t.o.m bättre, beroende på hur sumpen är uppbyggd och vad som används i det för att filtrera vattnet). Men att endast använda ett ytterfilter skulle aldrig falla mig in. Själv tycker jag att vattnet måste passera en skummare...

/Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade tidigare en polva med en kran. Polvan vände jag upp och ner och skar bort bottnen på. Monterade sedan på en plastkorg (en sån där svart växtkorg för utomhusväxter) som jag klämde fast tyg över. Kopplade en slang på kranen som jag sedan lät gå ner i sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp en slamsug eller gör en av ett 25mm pvc rör och sätt dit en 100 micron påse på slangen som vattnet kommer ut ifrån.

ha slangen och filter påsen i sumpen under tiden som du suger.

Funkar mycket bra.

Inte specielt dyrt och ingen pump som kan paja.

Är det ingen risk att det vattnet som sedan kommer tillbaka i sumpen efter filtret är fullt med nitrat mm ?

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp en slamsug eller gör en av ett 25mm pvc rör och sätt dit en 100 micron påse på slangen som vattnet kommer ut ifrån.

ha slangen och filter påsen i sumpen under tiden som du suger.

Funkar mycket bra.

Inte specielt dyrt och ingen pump som kan paja.

Var hittar du dessa påsar? Jag har inte hittat några

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det ingen risk att det vattnet som sedan kommer tillbaka i sumpen efter filtret är fullt med nitrat mm ?

mvh Emil

Inte mer än vad det redan är i vattnet. Däremot om skiten legat så länge så det blivit syrefritt under kan fosfat frisläppas. Suger ni era bottnar (tunna) så fortsätt med det regelbundet annars är det bättre att det ligger.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...