Gå till innehåll

Victoria´s AN paradise


Victoria

Rekommenderade inlägg

Hej kära ni

Tänkte börja skriva ner lite om mitt nanokar. Mitt namn är Victoria och jag är 31 år gammal och bor norr om Stockholm. Min kära make började med sitt saltkar för ett par år sedan efter mycket tjat. Visst det var trevligt att titta på tyckte jag men mer än så var det inte. Efter några "roundtrips" runt om i salt-affärer började mitt intresse att stiga. Helt plötsligt var jag med på saltvattensträffar och började dona och bestämma vilka fiskar han skulle ha och vart korallerna skulle placeras. Så nu har han köpt mig ett litet "pluttigt" nano-kar. Aqua Nature Paradise på 35l. Överlycklig var jag att äntligen få ett eget kar att bestämma över men insåg ganska snabbt att det inte räcker till riktigt - vill ha ett större med den teknik som behövs. Men det får bli en senare fråga - Nu får jag koncentrera mig på mitt lilla kar som jag börjar att gilla mer och mer.

Tänkte att jag skulle försöka att beskriva min väg . Men jag måste poängtera kära vänner att bilderna som läggs ut här inte är tagen med någon bra kamera och inte med någon vidare bra fotograf heller. Dem första bilderna har jag inte ens kommit underfund med inställningarna så ni får stå ut.

Victoria

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 136
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Då ska vi se..

Det var ungefär 6-7 veckor sedan jag fick mitt nano. Började med att klaga över ljuset, "suck" tyckte karl här hemma. 11w lampan skulle väl duga ett tag iallafall. Jag bytte ut orginalpumpen mot en micro jet 430l/h och fyllde karet med vatten - fick låna makens osmosblandare. Lät saltvattnet stå och cirkulera några dagar innan jag bestämde mig för att köpa lite sten. Åkte till favoriten JR och inhandlade helt ny sten som han packade upp ur lådorna när vi kom. Stenen var från Bali och och jag hittade två fina stenar med ett trevligt utformande.

Bilderna blir bättre...

post-2697-14468913109762_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag beställde en till pump - mini jet 600l/h som jag placerade i karet bakom stenen, så den skjuter mot ena rutan. Vilket gav i resultat att det blev riktigt bra med cirkulation. Jag glömde nog nämna i det förra inlägget att jag stoppade även ner fler biobollar så det är fullt hela vägen upp. Iallafall så lät jag karet vara - förrutom vattenbyten var 5 dag och rengjorde filtret. Det handlade inte om många liter vatten ca 5.

Några dagar senare kom maken hem med en liten sten på 2 kg som passade mitt kar alldeles perfekt. Så nu hade jag min ranson med sten ca 5 kg om jag kan räkna rätt. Jag tycker det är lagom mängd för mig men Bjarne tycker det är alldeles för mycket.

post-2697-14468913109944_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Usch ....

Ljuset irriterar mig som sjutton. Ska ordna det på något sätt.

Nu fick mitt nano stå så här i 4 veckor..trist kan man tycka men jag måste säga det att den levande stenen som jag köpte fanns det så mycket liv i att man kunde ändå sitta och stirra in i karet som en annan fåne. Jag måste säga att mini-räkor hade jag gott om. Två krabbor har jag sett och massor av roliga filtrerare. Och så dem icke omtyckta (av mig)borstmaskar i mängder. Ja det fanns ett och annat smått och gott. Jag gick igenom processen .. brunalger, grönalger.

Men så äntligen tänkte jag efter 4 veckor införskaffa mig några krabater som fick rensa lite. Köpte några turbo sniglar och blåbenta eremitisar ( den mindre sorten såklart). och helt plötsligt var mitt nano bemannat. Jätteskoj.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag lät det fortsätta någon vecka till med ständiga vattenbyten. Alla värden verkade vara som dem skulle. Jag vet inte hur exakta dessa tester är men enligt dem så var det bra. Vi fick för oss att åka ner till Örebro över dagen och kika in en salt-affär där och jag hittade en skivanemon (röd) som jag gillar så mycket. Dem skulle visst kunna trivas i mitt kar. När vi kom hem och jag la ner den i karet såg vi att det satt något annat på den levande stenen som skivanemonen bodde på. Hmm jo visst det var en Porites. Gissa om Bjarne blev exalterad.. Han lät den vara nån dag men sedan var han där och knipsade bort den och lade det i sitt kar. hmm visst den skulle aldrig ha klarat sig hos mig, men han fick helt klart veta att när jag uppgraderar så ska jag ha den tillbaka

:)

Här är den.

post-2697-14468913110156_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glömde

Resan till Örebro gav mig också en till liten invånare i fiskform - Pseudochromis paccagnellae. Han kommer att vara den enda fisken i mitt kar.

Han är en rolig rackare. Eftersom min sten har så många hål och grottor så har han ganska roligt. Han har varit ute sedan första stund han kom in i karet och börjat äta på mina miniräkor, fast dem finns det miljonvis av så han har att göra.

post-2697-144689131104_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så iallafall så var vi iväg i onsdags igen till JR bara för att titta ( som vanligt) men när man väl är där är det svårt att hålla i plånboken. Känns nästan lite pinsamt att man är där någon gång nästan varje vecka men den här gången behövde vi iallafall salt så vi tog oss dit. Alltid lika trevligt som vanligt. Vi strosade runt och kikade, Bjarne hittade ett par knapp polyper som var jättefina och jag hittade en Fungia. Dess färger var så otroliga, den ville jag ha men jag visste att den inte skulle vara lika fin hemma hos mig eftersom min belysning inte är den bästa. Måste göra något åt det. Det har jag sagt länge nu.

Här är min Fungia

post-2697-14468913110455_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen

Idag har det hänt ganska mycket i mitt lilla paradis. Ett planerat vattenbyte var på gång och jag bestämde mig för att göra om uppbyggnaden på levande stenen och jag måste säga att det är mycket svårt när man har mycket sten och litet kar:) Men det gick iallafall. Jag satte även i en strumpa med Ultrafos - fosfat remover 15ml. Jag kanske inte behövde det men det skadar inte.

Och så mina kära vänner ordnade jag min belysning - inte klart ännu men det blev mycket bättre!!

Blev av med den där gula färgen jag har så svårt för.

Jag satte in en osram 67 delux-S. Måste säga att det var svårt att hitta den där "armaturen" kablarna och "lådan" . Ni ser jag vet inte ens vad dem kallas för så jag kan förstå att alla affärer jag har ringt runt till inte förstod vad jag var ute efter. Fick rådet att köpa en skrivbordslampa från Clasan för 198 kronor som jag sedan demolerade. Japp det fungerade alldeles utmärkt. Så nu har jag min 11w (orginallampan) och min Osram 67

delux-S på 9w. Men jag ska nog kunna klämma in ytterligare en till.

Man blev lite av en elektriker på köpet. Men bättre blev det.

Här är bilderna från idag. Vad tycker ni? Blev det någon förbättring?

post-2697-14468913110624_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Lasse

Och tack, jag har följt din tråd väldigt intensivt så det känns bra att få ett "godkännande" från just dig.

Jo du, Osram 67 hade jag tur att hitta här på guiden till salu. Har faktist inte sett dem någon annanstans nu när jag har varit ute efter den där "armaturen". Jag hade väl tur.

Victoria

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkomen!!

Fungian mår bäst av att stå i sanden så den kan flytta sig om den vill..

Och ljuset är knappt till en fungia tyvärr........

Pröva att mata den ibland oxå med nån räk eller musselbit.

Lycka till med akvariet..

Hej Jens

Tack för välkomnandet. Du har ju såklart rätt i det du skriver. Visst är belysningen i minsta laget men olika källor säger olika saker så jag tänkte iallfall försöka. Om det inte fungerar så blir i allafall min make glad att få en vacker Fungia i sitt kar. Och anledningen till att jag inte placerade den i sanden var för att jag ville att den skulle komma lite närmare ljuset. Jag kanske tänker fel, kan det vara så att den trivs bättre i sanden även om den inte får lika mycket ljus? Det är ju en korall som lever på havsbotten ändå!

Tack för tipset om matningen.

Victoria

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilket matvrak

Har just matat min Fungia för första gången, det var riktigt häftigt att titta på. Kanske var räkbiten en aning stor kunde jag tycka men han slukade den ganska snabbt. Ska ta en bild nästa gång. Under tiden han åt så kom dem nedersta polyperna ut som man inte ser annars. Riktigt imponerande.

Victoria

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Victoria, 35l => ca.35W ljus (enl 1W per liter regeln) för att driva NÄSTAN alla koraller. Har du ljus i fullspektra lär det nog gå jättebra!

Varför inte satsa på 2st Interpet 18W armaturer? => 36W ljus. De rör är på 217mm + ca 50mm till sockeln, DET borde du kunna klämma in i rampen på en AN Paradaise väl?

Investeringen är då på ca. 800:- iofs...(armaturer ca 250:-/st + rör 150/st) + några minuters GDS.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Victoria, 35l => ca.35W ljus (enl 1W per liter regeln) för att driva NÄSTAN alla koraller. Har du ljus i fullspektra lär det nog gå jättebra!

Varför inte satsa på 2st Interpet 18W armaturer? => 36W ljus. De rör är på 217mm + ca 50mm till sockeln, DET borde du kunna klämma in i rampen på en AN Paradaise väl?

Investeringen är då på ca. 800:- iofs...(armaturer ca 250:-/st + rör 150/st) + några minuters GDS.

Hejsan Dule

Tack för tipset, ska kika på dem amaturerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...