Gå till innehåll

Victoria´s AN paradise


Victoria

Rekommenderade inlägg

AN 27 är väl egentligen 35?

Victorias akvarium är som jag förstått det 27 liter i "visningsdelen" och resterande 8 liter bak i filterkamrarna? Alltså total vattenvolym 35l

Ska säga till 'na o ta en bild på sin lösning.

Vet att hon har flyttat på originalbalasten o lagt den på så sätt att det går att klämma in rören.

Ja då är det väl samma - motser tacksamt en bild.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 136
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hej

Det gick inte något vidare med lampan. Mina kar är AN som ditt men jag tror de är på 27 liter. Jag kunde inte hitta något sätt att meka in ytterligare ett rör utan att ta ut befintlig ballast och använda två Classe armaturer. Kan du lägga upp några bilder på hur du har löst problemet - fastighetsteknikern gick nämligen bet på det:ler:.

MVH Lasse

Hej Lasse

Nu ska vi se, Jo, just det, Det första jag gjorde var att flytta på ballasten, den placerade jag så som jag har ritat ringen på bilden fast lite snett inåt. Jag var tvungen att skära lite i reflektorn för att sedan kunna jämna ut den så jag skulle få plats med ljusröret. Och ett Osram 67 är ju 16 cm så det kunde jag placera längst fram bredvid ballasten som du ser på bilden. 11w lampan är ju 23 cm så den fick flytta sig snällt bak. Men det är ju bra för då försvinner ju det gula ljuset.

Det är lite snett och vint men funktionen är ju detsamma. Hoppas att det går bra.

Victoria

post-2697-14468913121096_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt

Jag tror dock att jag köper en armatur till hos Classe och tar bort orginal barlasten helt. Då får jag mindre värmeutveckling också. Skall sätta min, i jobbet, vanliga leverantör på att leta fram 11 watts osram 67 om det finns.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt

Jag tror dock att jag köper en armatur till hos Classe och tar bort orginal barlasten helt. Då får jag mindre värmeutveckling också. Skall sätta min, i jobbet, vanliga leverantör på att leta fram 11 watts osram 67 om det finns.

MVH Lasse

Hej Lasse

Jag tror det är en bra ide. Jag ska nog göra detsamma när jag tänker efter. Då kan man få in ett lysrör till.

Victoria

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse, det blir alltså 3x11=33W?

Nej, även om det kanske går, men jag slänger ut orginalet eftersom jag inte har någonstans att sätta drosseln/barlasten, I första hand 2 * 11 watt och då blir det bara 6 500 K eftersom Osram 67 inte verkar finnas i 11 watt. Vill jag ha med osram 67 så får det bli 11 + 9 watt. Classes drosslar klarar 7, 9 eller 11 watt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har beställt 2 osram 67 9 watt samt 11 watt Osram 860 PL-S idag.

En annan sak som jag kom på är att kanten mellan "sumpen" och akvariet är i lägsta laget och det har hänt mer än en gång att jag fått ta ut biobollarna för att med en sked ta upp en fisk längst ner. Har löst problemet med att trä en IKEA "kabelgömmare" (den av veckad grå plast i slangform) över kanten.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj då Lasse! Låter vanskligt. Klarade sig firren(ar)? Var med om något liknande, en av mina Ocellaris lyckades hoppa över överrinningskamen in till ytavrinningslådan (2ggr). Verkar inte som om någon skada skede. Efter det har jag täckt ytavrinningslådan med en bit plexi...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad skulle hända med dem?

Mina har suttit upp till två år i karen och det enda jag gjort är att när det blivit för mycket kalkalger på innermagneten har jag bytt skrapa med ett sötkar så ramlar de av på ett par veckor.

ja,det undrar jag med,har inte märkt nåt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack GustavF

Måste buga och bocka, tack GustavF för att vi fick komma och kika på ditt otroliga kar idag. Jag blev imponerad. Jag gillar akvariet i sig och funderar på att skaffa ett sådant med tiden. Tack för dem fina fraggarna, ska bli intressant att följa dem nu.

Tänkte lägga in lite nya bilder i morgon så kära vänner ni får stå ut tills dess!

Med vänlig hälsning

Victoria

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag startade mitt första saltvattensakvarium för drygt 10 år sedan så fick jag stora problem med vita prick, snackade med korallrevet zoo i Södertälje och vi gick igenom olika saker för att finna problemet. En av dom saker dom sa var att inga algmagneter i akvariet, dom utsöndrar metaller i akvariet då dom sakta bryts ned av saltet. Många säger att man inte ska ha akvarium med aluminiumram av samma anledning, kan naturligtvis inte säga att detta är korrekt till 100% men jag tror att det ligger någonting i det och varför chansa?

Mvh Rille,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag startade mitt första saltvattensakvarium för drygt 10 år sedan så fick jag stora problem med vita prick, snackade med korallrevet zoo i Södertälje och vi gick igenom olika saker för att finna problemet. En av dom saker dom sa var att inga algmagneter i akvariet, dom utsöndrar metaller i akvariet då dom sakta bryts ned av saltet. Många säger att man inte ska ha akvarium med aluminiumram av samma anledning, kan naturligtvis inte säga att detta är korrekt till 100% men jag tror att det ligger någonting i det och varför chansa?

Mvh Rille,

Dagens magneter är nog bättre förseglade än de som tillverkades för 10-20 år sedan. Om det skulle vara så att de rostade i karen skulle vi nog ha märkt det. Har haft mina i karet i över 6 år och själv tror jag inte det är någon som helst fara med tex. Magfloat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jo jag kan hålla med, har sett att dom under åren har blivit mycket bättre.

Men jag kan bara undra över följande.

  • Varför chansa?
  • Varför ha en magnet med kalkalger, gruskorn, olika andra alger på när man alltid kan ha en ren och fräsch som den blir om man tar ut den.

Mvh Rille.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för berömmet Victoria och tack för besöket. Det är alltid kul att prata av sig lite med folk som är insnöade på samma sak :)

Ditt ljus fick sig verkligen ett lyft. Nu ser det kanon ut. Tänk på att mata fungian ganska ofta så blir den glad. Jag har läst att det också kan vara lite vanskligt att ha dem på stenar då de kan röra sig rätt bra (min gick ca 20 cm på en dag) och då kan de riva huden på vassa kanter. Därför brukar det rekommenderas att man placerar dem på botten. Men samtidigt får den ju mer ljus längre upp så det finns fördel med det också.

Ser fram emot utvecklingen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för berömmet Victoria och tack för besöket. Det är alltid kul att prata av sig lite med folk som är insnöade på samma sak :)

Ditt ljus fick sig verkligen ett lyft. Nu ser det kanon ut. Tänk på att mata fungian ganska ofta så blir den glad. Jag har läst att det också kan vara lite vanskligt att ha dem på stenar då de kan röra sig rätt bra (min gick ca 20 cm på en dag) och då kan de riva huden på vassa kanter. Därför brukar det rekommenderas att man placerar dem på botten. Men samtidigt får den ju mer ljus längre upp så det finns fördel med det också.

Ser fram emot utvecklingen!

Hej Gustav

Tackar för dina ord. Jodå jag flyttade ner Fungian till sanden eftersom han flyttade sig precis som du sa och han mår bättre där kan jag tro. Men har just insett att min paccagnellae åker runt och kastar sten på honom. Vet inte hur han tar det men jag hoppas han inte tar allt för illa upp. Paccan gör det liksom med flit. Han åker in i grottan hämtar sten sen åker han till hörnan där Fungian myser så gott och släpper ner sten på honom. Så fort han har gjort det så ser Fungian till att den försvinner men efter nån minut igen så släpper han nya stenar. Fungian verkar inte reagera på det eftersom han inte drar ihop sig på något sätt men jag tycker ändå att det är oförskämt att kasta sten på det där sättet. Paccan åker även runt och knuffar på saker vilket inte är det roligaste. Får se om jag överlåter honom till Bjarne så får mina koraller det lungt och skönt!

Med vänliga hälsningar

Victoria

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan

Ja inget nytt har hänt i mitt paradis dem senaste dagarna, har funnit glasrosor som jag på något sätt måste ha väck. Min Paccagnellae är lite konstig, han har definitivt en personlighet. Åker och knuffar undan mina fraggar och kastar sten på min Fungia.

Jag är så sugen på att skaffa mig ett större kar. Visst är det skoj att sitta och kika på mitt paradis men jag känner mig väldigt begränsad. Vill verkligen ha ett större. Ett hörnkar skulle passa vårt vardagsrum alldeles utmärkt. Men inget måste. Borrat och klart vill jag däremot ha!.

Om någon vet någon som har ett till salu, förrutom dem på köp & sälj här på forumet så kan ni väl tipsa mig

Med vänlig hälsning

Victoria

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...