Gå till innehåll

Bjarne's Saltföljetång


adddo

Rekommenderade inlägg

Trodde det var ditt kar och Victoria hade ett nano!:ler: Du skickade med en helhetsbild på karet innan ni målat om det. Hur ser det ut nu?

Välkommen åter och lycka till!

Här är en bild med blixten på för att kunna se färgen på möbeln nu. Den lilla IKEA pallen/lådan som står nere i högra hörnet ska även den målas likadan, den innehåller kylaren.

post-1162-14468913118496_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ahh

Problemet är att min Durso är ca 15cm 'bred' och dessutom sitter returutblåset i princip ihop med det. kanske 1 cm mellan de två rören, så det blir svårt o få till den lösningen.

Får prova med Fluvals verkar som det funkade bra för Halogen https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=12979&page=2

:) Man tackar för tipset ändå :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är en bild med blixten på för att kunna se färgen på möbeln nu. Den lilla IKEA pallen/lådan som står nere i högra hörnet ska även den målas likadan, den innehåller kylaren.

Får börja med att be om ursäkt för mina tankar när ni skrev att den var ommålad. Jag tycker det blev bra även om jag först tyckte det verkade vansinningt då möbeln var snygg från början.:smiley20:

Har du köpt detta kar beg? Tror jag sett en annons med detta kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får börja med att be om ursäkt för mina tankar när ni skrev att den var ommålad. Jag tycker det blev bra även om jag först tyckte det verkade vansinningt då möbeln var snygg från början.:smiley20:

Har du köpt detta kar beg? Tror jag sett en annons med detta kar.

Tack Jonas

Jo denna färgen på träet passar sig bättre mot våra övriga möbler så vi är nöjda :)

Jo de e beggat.

Får inte till det riktigt med kameran, men här är nån bild med moonlight på. En vanlig sexdiodslampa från Kjell & co för 79kr kopplad till en gammal mobilladdare.

post-1162-14468913120834_thumb.jpg

post-1162-14468913120965_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle vilja ha lite förslag till hur jag ska bygga upp stenen. Är inte helt nöjd med upplägget såsom jag har det idag. Slängde mest ner allt i ett försök att dölja PVC rören, Men har hellre en snyggare "möblering" då rören ju kommer att täckas av kalkalger såsmåningom ändå hoppas jag.

Kommer att få ca 10kg sten till så därför drar jag ut på det, ingen större idé att möblera om nu innan jag får dem.

Men har ni förslag eller bilder på hur man skulle kunna få till det så skulle det vara kul o spåna lite.

Tänkte att man kanske skulle kunna få till två "berg" med en liten klyfta/dal mellan eller något. Vad tror ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp måste göra något åt pumparna, funderar på att superlimma dem på en varsin stor Mag-Float och placera i varsit bakre hörn. Men som du säger skulle det vara bra om det gick att få till ett flöde genom en eventuell klyfta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser lovande ut. Var själv lite sugen på att köpa detta kar då det känns som att ett större akvarium inte kan skada samt att jag gillar kubliknande format. Du kan få några olika Zoanthus av mig så får du återgälda tjänsten när du samlat på dig några flera och de du har nu fått växa till sig lite :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Gustav! Ja kubar är lite speciellt, jag gillar formen :)

Vore kanon med lite utbyte av Zoa's! Har ju som sagt inte så mkt nu men som du säger så återgäldar jag gärna det isåfall när jag har mer !

Skickar dig ett PM.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ingen sand planerad?nyfiken bara..

Hej!

Jag har haft mig fram o tillbaka över detta med om jag ska ha sand eller inte...

Tycker ju såklart att en fin vit sandbotten är kanonsnygg.

Men tänkte prova utan nu för att prova denna "Berlin 2.0" eller vad det nu ska kallas med kraftig överskumning (APF 600 för 750 liter hårt belastat, 1000 liter låg belastning om jag minns rätt.) och mycket cirkulation. ( just nu ca 12000 l/h på 280 liter vatten, ska in med 4-6000l/h till snart.) För att se om det funkar bra.

Men jag har absolut inte uteslutit att ha i ett tunt sandlager i framtiden då det är överlägset snyggast.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bjarne det ser skitbra ut.

Vet inte vad du har för planer för karet i korallväg. Men vill du ha mjukkoraller är det bara att komma förbi och hämta ett gäng. Jag är hemma hela dagarna nu.

Tjena!!

Tackar tackar så mycket. Inte så mycket nu eftersom det i princip bara är sten i karet och jag är inte helt nöjd med "möbleringen". Men det ska ordnas inom en snar framtid :) Men det är ju en bra början, och jag är nöjd med hur allt har funkat hittills.

Planen var SPS som du minns av vårat senaste samtal. Men har nog dragit ner lite på det då jag kommer att söka en varierad (sågott det går) befolkning i korallväg. Kommer att ha en del LPS o förhoppningsvis massor av knappolyper när jag får tag i dem.

Kommer med största sannolikhet att böja mig för ett par mjukisar oxå då jag tycker att en hel del av dem har fantastiska färger och rörelsemönster. Även om jag är lite orolig för att dem ska släppa ifrån sig av sina "kemiska stridsmedel". Hur är det med detta tro? Har du några SPS/LPS i ditt kar? Tänkte om du märkt av detta isåfall?

Kommer gärna på besök o kollar in dit kar o "fraggar" lite ;) !! Tack.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Bjarne. Får tacka fär besöket och allt beröm. Hur har det gått med fraggarna? Det finns mer om de inte klarar sig. Lustigt att ni kom mitt i mitt korallmissöde, men det var inte så farligt. Hade de vart större hade jag dock fått en tår i ögat.

Ser lovande ut iaf och planen med mycket skumning och kraftig cirkulation tror jag stenhårt på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Bjarne. Får tacka fär besöket och allt beröm. Hur har det gått med fraggarna? Det finns mer om de inte klarar sig. Lustigt att ni kom mitt i mitt korallmissöde, men det var inte så farligt. Hade de vart större hade jag dock fått en tår i ögat.

Ser lovande ut iaf och planen med mycket skumning och kraftig cirkulation tror jag stenhårt på.

Hej!

Tack ska DU ha för att vi fick komma.. hela familjen med barn o allting hehe :)

Knapparna öppnade sig på nån timma :) Xenian sitter o pulserar på en sten med gummisnodd på så det ser lovande ut!

Jadu ditt kar var verkligen ett litet paradis i miniatyr! Hoppas på att kunna få mitt i liknande form. Gillar verkligen blandningen av koraller o din lösning med "Closed loop"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite halvtaskiga bilder men ni kanske ser ungefär hur jag möblerat om lite. ska ta lite bättre om jag kan sen, inget MH på på dessa.

En del hål i bygget (PVC som syns) som ska fyllas i med mindre stenar framöver och eller koraller.

post-1162-14468913140845_thumb.jpg

post-1162-14468913140996_thumb.jpg

post-1162-14468913141167_thumb.jpg

post-1162-14468913141357_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror det blir skitsnyggt om du kan dölja mer av PVC:n. Borde gå att spänna fast stenen med buntband!

Vad är det gröna som speglar i sidrutan till höger?

Tack :)

Jo det är en del som skall fyllas i fortfarande med koraller eller LS.

Om du menar det jag tror så är det en av stenarna som är lite grön som speglar där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...