Gå till innehåll

Bjarne's Saltföljetång


adddo

Rekommenderade inlägg

  • 2 veckor senare...

Fått lite fina fraggar av Stefan (Broderisak) för nån vecka sen (Tack för fikat Stefan) :)

Var även över till Jakob (Jaken) och Patrik (Salar) förra helgen o kikade på deras kar. Kanon snygga bägge två! Fick med mig lite Stjärnpolyper och annat smått o gott från Jakob.

Skulle sen efter det till JR o köpa salt.. men vafan.. inte går man in i en saltbutik o köper bara salt.. näe.. blev en Montipora till mig o en Euphyllia till frugan. Stod i butiken o funderade hur fan jag skulle smuggla hem koraller förbi Victoria när Leffe kom på den briljanta idén att köpa en till henne oxå så e hon nog tyst hehe ;) Sagt o gjort kom hem med dem bägge o det va inga problem alls! Tackar Leffe!

Nu idag va jag iväg till JR igen för att kika lite, träffade Karro och Anders (Karro Barro) som var där o shoppade Tunzegodis!

Ska nog prova Ultralith metoden snart. Kommer modda mitt NF509 som står o samlar damm till Ulthralith-reaktor.

Kom iaf hem från JR med en Lobophyllia till mig o en Favites till Victoria.

Ska ta lite fler halvkassa bilder senare ikväll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tryckarna mår jättebra, hanen har alltid från första dagen varit ute o simmat o ätit bra, de första dagarna låg honan mest inne bland stenen o gömde sig, hon kom bara ut när det vankades mat, men efter några dagar kom hon oxå ut o simmade runt. De är väldigt gulliga då dom sällan är mer en två centimeter från varandra, simmar alltid sida vid sida.

De äter vad jag än stoppar i karet, Fryst artemia, Pellets, Nori, Min hemmagjorda frysmat.

Dom spottas ganska mycket oxå, riktigt kul o se.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De simmar upp mot ytan o spottar helt enkelt. Tydligen en hobby denna sort har.

Nja, mina e mer blåa än gråa. Hanen har den kännetecknande blåa fläcken på hakan (därav namnet Bluechin Trigger). Både honan o hanen har gula stjärtfenor. Men hanens är något starkare.

Tycker väl inte heller att denna variant är den snyggaste bland tryckare, men de besitter hela den "personlighet" som jag verkligen gillar tryckarsläktet för. Dessa ska ju vara mer elr mindre revsäkra o blir ju inte speciellt stora därför är det så kul att ha fått tag i detta par.

Ska försöka ta lite bilder på dem oxå ikväll.. tyvärr e jag ju så kass på det.. Men jag ska försöka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanonfint Bjarne! Kul att Du kör med Tryckare! Jag själv köpte en liten Clowntryckare idag efter att ha levt utan sen min Odunus fick för sig att hoppa över kanten. Tryckarfiskar är enligt mig bland det roligaste man kan ha, de är smarta och underhållande fiskar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okey spottar de högt så de kan träffa skyddsglaset på lampan

Njae, man ska nog inte ha elprylar oskyddat över karet, men jag tror inte de klarar o spotta hela vägen upp till skyddsglaset, beror väl iofs hur högt upp det sitter, men som sagt man bör nog vara försiktig med vad man har ovanför ytan :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanonfint Bjarne! Kul att Du kör med Tryckare! Jag själv köpte en liten Clowntryckare idag efter att ha levt utan sen min Odunus fick för sig att hoppa över kanten. Tryckarfiskar är enligt mig bland det roligaste man kan ha, de är smarta och underhållande fiskar!

Tack Niclas!

Ja jag gillar verkligen tryckarsläktet!

En clown tryckare!? Härligt dem e riktigt fina, en klar favorit, hoppas den håller sig ifrån korallerna :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har en hane,av denna tryckare. kul fisk som alltid är igång,jag har läst att förutom spottandet,så har den något ljud för sig,detta har jag dock inte hört ännu.

väldigt snygg kub addo,blir härlig höjd i det.

Det ljudet hör jag ofta i samband med att dem e upp o spottar :)

Tack, ska fylla ut med lite mer sten osv. Men såsmåningom kanske det blir fint. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ljudet hör jag ofta i samband med att dem e upp o spottar :)

Tack, ska fylla ut med lite mer sten osv. Men såsmåningom kanske det blir fint. :)

jo,men man ser potentialen,och nöjd blir man ju aldrig själv.men det är bra när man har hållt på innan,för man vet fallgroparna,sen är det nog bra att inte lägga i all sten i

början,för man får nya idder hela tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett par till. Man kan se på en av bilderna en rejäl svamp eller vad det nu är på stenen som Lobophyllian sitter på, om nån har ID på den skulle det vara kul

På ovansidan av samma sten sitter det även en 'encrusting' SPS av nåt slag, hittade dock ingen vinkel att ta kort på den men får se om den växer vad det kan vara.

post-1162-14468913201986_thumb.jpg

post-1162-14468913202236_thumb.jpg

post-1162-14468913202363_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för bilderna är dina tryckare stora?

Skiter/bajsar de mycket i vattnet

Hanen är ca 5cm, honan kanske 6cm. Nja.. jo de skiter väl rätt normalt för fiskar i deras storlek.. Inte i närheten så mycket som Flavescensen iallafall.

:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...