Gå till innehåll

Bjarne's Saltföljetång


adddo

Rekommenderade inlägg

Nästa steg blir att ljudisolera sumpskåpet.

Tänkte använda biltemas ljuddämpningsplattor.

Nån som använder dem idag som kan ge ett utlåtande?

Jag kör sådan i "garderoben där jag har min skummare. Dock bara "halvhögt", en bit över höjden på skummaren sedan är det öppet ovanför. Som jag har den gör det något skillnad men inte så väldigt mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas:

Jag tryckte helt enkelt upp pumpen längre i siliconslangen och sedan tryckte jag upp siliconslangen längre på returröret, det skapade en knapp centimeter fritt under pumpen.

Säkrade det med buntband.

Smart!

Tackar!

Har prövat något liknande men min slang töjde sig och det blev nästan mer ljud. Jag funderar vidare och rätt som det är hittar jag en lösning!

__________________

MvH Jonas

Ska pröva att klistra lite med silicon direkt på fästplattan på pumpen. Tänkte att man klistrat på en klutt så det blir som en "silicon-istapp" sedan skär man av det allra spetsigaste biten, borde bli som fulingvariant av Grotech fötter. FÅr se om det fungerar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Smart!

Ska pröva att klistra lite med silicon direkt på fästplattan på pumpen. Tänkte att man klistrat på en klutt så det blir som en "silicon-istapp" sedan skär man av det allra spetsigaste biten, borde bli som fulingvariant av Grotech fötter. FÅr se om det fungerar.

Mmm det var nån här på guiden som skrev att de hade klämt ur en hel tub svart silicon och format den till en matta som sen fått härda och då fungerar som vibrationsdämpare till returpumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"plattan" borde blivit för mycket 'fast' form.. och då ändå fört vibrationenrna vidare, tror lagom feta klickar som inte är stora nog för att föra vibrationerna vidare är bäst..

kollar du på din bm skummare adddo, dom fötterna fast kankse lite större.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"plattan" borde blivit för mycket 'fast' form.. och då ändå fört vibrationenrna vidare, tror lagom feta klickar som inte är stora nog för att föra vibrationerna vidare är bäst..

kollar du på din bm skummare adddo, dom fötterna fast kankse lite större.

mvh manne

Japp, är med på vad du menar. Kan vara värt att testa det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

In med en bild så jag får avgöra om det ser bra ut.Patrik

Snabbilder på första försöket.. Den stora klunsen bak till höger passar inte in och ska ner i sumpen och bytas ut mot en annan LS konstruktion.

Sand ska in.. ser konstigt ut på bilderna med så mycket fri bottenyta utan sand.

Sladdar och sånt ska in i kabelkanaler mot väggen sen.. överrinningen ska också ordnas.

post-1162-14468918481953_thumb.jpg

post-1162-14468918482087_thumb.jpg

post-1162-14468918482228_thumb.jpg

post-1162-14468918482329_thumb.jpg

post-1162-14468918482413_thumb.jpg

post-1162-14468918482484_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fint Bjarne tänk bara på att inte bygga revet för högt så korallerna nuddar ytan på 1 år.

Ska du köra med sand eller utan?

Patrik

Nej precis har lämnat gott om rymd på höjden så det ska nog funka.

Känns lite som ett måste att köra med sand i det här karet med tanke på den stora öppna bottenyta som kommer finnas.. Jag har ju som du vet alltid gillat barebottom annars.. Men det blir nog att se konstigt ut i detta.

adddo: vad för inriktning ska du satsa på nu då ? din avatar bild är ju gigantiskt fin..

mvh manne

Jag har väl tänkt att ha förutsättningar för SPS men kommer inte snöa in på det endast utan kommer införskaffa det som jag tycker ser bra ut och funkar ihop. Kommer bli en blandning av SPS, LPS, Musslor, knappar och känner jag mig själv rätt så slinker det in ett par mjukisar oxå. En grön eller gul Sarco skulle inte vara fel om jag får tag i en tillexempel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har väl tänkt att ha förutsättningar för SPS men kommer inte snöa in på det endast utan kommer införskaffa det som jag tycker ser bra ut och funkar ihop. Kommer bli en blandning av SPS, LPS, Musslor, knappar och känner jag mig själv rätt så slinker det in ett par mjukisar oxå. En grön eller gul Sarco skulle inte vara fel om jag får tag i en tillexempel

låter precis som min smak kan jag säga.! :) gott

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

De första levande sakerna har flyttat in för ett tag sen.

En Euphyllia som jag fick av Calle som ett huvud för ett par år sen som han sen snällt tog hand om medans jag var "mellan kar" och frugans gamla Fungia som också stått hos Calle. Det är de enda jag hade kvar sen förra karet. Fick en Caulastrea av Calle också.

Frugan köpte en sten Zoanthus på Triton sist vi var där också.. En clownstackare har fått irra runt ensam i karet ett par veckor nu också, snart dags för sällskap kanske. Den flyttade in i Euphyllian nästan på direkten.

Har lagt i sand också.

post-1162-14468918645935_thumb.jpg

post-1162-14468918646121_thumb.jpg

post-1162-14468918646355_thumb.jpg

post-1162-14468918646552_thumb.jpg

post-1162-14468918646724_thumb.jpg

post-1162-14468918646881_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ser riktigt bra ut adddo!

mvh manne

Tack :)

Fan va snyggt det blev med all sand och de öppna ytorna, I LIKE!

Vad ska du ha för firrar i burken. Vore läckert med någon mindre stimfisk som kryssar mellan stenarna och som utnyttjar simytorna.

Jo jag har alltid gillat stimfisk och framförallt anthias, förmodligen blir det nåt åt det hållet framöver.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...