Gå till innehåll

Bjarne's Saltföljetång


adddo

Rekommenderade inlägg

Gör dem jobbet? Hur tjocka har du? Räcker det med 10mm tro?

Jag har dom tjocka. Svårt att säga hur mycket de dämpar. Lite oljud läcker ju tex alltid ut genom ventilationen. Man skall nog se till att prylarna är så tysta som möjligt från början och sedan komplettera med mattorna för att ta bort resterande ljud från porlande vatten mm...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Returpumpen.. brummar o brummar.. du vet hur alla 50hzpumpar låter.

jo tyvärr vet man ju det.!

ser på sump bilden i tidigare inlägg att du har siliconslang för att stoppa resonans o väsen den vägen.. men står returpumpen på botten i sumpen, eller hänger den i siliconslangen ?

tycker helt klart du ska prova med mattorna faktiskt, ingen större utgift direkt dock lite meck.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo tyvärr vet man ju det.!

ser på sump bilden i tidigare inlägg att du har siliconslang för att stoppa resonans o väsen den vägen.. men står returpumpen på botten i sumpen, eller hänger den i siliconslangen ?

tycker helt klart du ska prova med mattorna faktiskt, ingen större utgift direkt dock lite meck.

mvh manne

Japp den står på botten, tänkte att gummifötterna skulle hålla vibrationsljudet borta den vägen. Kanske ska testa o dra upp den så den hänger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kör med sådanna ljuddämpningsmattor.

fungerar kalas tycker jag. lite jobbiga o arbeta med, svårkapade då det förbannade klistret fastnar i allt.

mina sitter fortfarande uppe, utan hjälp i form av nubb eller extra tejp.

o finns ingen tendens att dom skall släppa heller, sitter som berget. har suttut på plats sen i februari nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade problem med en brummande pump (retur pump), visade sig att det var sugkopparna som blivit gamla och hårda och det gjorde att pumpens vibrationer förökade sig i sumpen. Sumpen blev lite som en resonanslåda. Gjorde egna fötter av filtervadd och den blev betydligt tystare.

Vet att Eric Borneman förespråkar suspension, att man hänger upp pumparna i nylonlinor eller siliconslang, så kan inte vibrationerna föröka sig lika lätt. Gjorde ett test en gång och det fungerar faktiskt. Kanske kan va en lösning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade problem med en brummande pump (retur pump), visade sig att det var sugkopparna som blivit gamla och hårda och det gjorde att pumpens vibrationer förökade sig i sumpen. Sumpen blev lite som en resonanslåda. Gjorde egna fötter av filtervadd och den blev betydligt tystare.

Vet att Eric Borneman förespråkar suspension, att man hänger upp pumparna i nylonlinor eller siliconslang, så kan inte vibrationerna föröka sig lika lätt. Gjorde ett test en gång och det fungerar faktiskt. Kanske kan va en lösning?

Japp, får prova det ikväll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hände upp min Eheim 1262 returpump i silikonslangen på 720L-akvariets sump och det gjorde underverk. Dock är Eheim av den dimensionen rent generellt allt annat än tyst.

För min egen del har jag bara lovord att säga om Deltecs HLP, som dock har nackdelen att dom inte är dränkbara. Någon som vet hur Laguna pumparna beter sig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hände upp min Eheim 1262 returpump i silikonslangen på 720L-akvariets sump och det gjorde underverk. Dock är Eheim av den dimensionen rent generellt allt annat än tyst.

För min egen del har jag bara lovord att säga om Deltecs HLP, som dock har nackdelen att dom inte är dränkbara. Någon som vet hur Laguna pumparna beter sig?

ligger en laguna på min inköpslista faktiskt.. kan återkomma senare.

(den storleken jag skulle ha fanns inte i lager för tillfället)

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hände upp min Eheim 1262 returpump i silikonslangen på 720L-akvariets sump och det gjorde underverk. Dock är Eheim av den dimensionen rent generellt allt annat än tyst.

För min egen del har jag bara lovord att säga om Deltecs HLP, som dock har nackdelen att dom inte är dränkbara. Någon som vet hur Laguna pumparna beter sig?

Körde med Deltec HLP 4040 till förra karet och kan inte annat än hålla med, den var kanon ljudmässigt.

Ska prova att ha pumpen hängande så får vi se.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ljuddämpningsmattor är inköpta och uppsatta, har även hängt upp returpumpen så den 'svävar' fritt i sumpen.

Eldosa inköpt. Hittade denna på Clas Olsson.. Hade väl varit optimalt med en knapp för varje uttag.. Men detta duger gott och väl.

post-1162-14468918395664_thumb.jpg

post-1162-14468918395752_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ljuddämpningsmattor är inköpta och uppsatta, har även hängt upp returpumpen så den 'svävar' fritt i sumpen.

Eldosa inköpt. Hittade denna på Clas Olsson.. Hade väl varit optimalt med en knapp för varje uttag.. Men detta duger gott och väl.

hur blev det nu med upphängning o mattorna , funkar det som planerat , ljudlöst från skåpet ?

har en likadan eldosa som dig.. man får bara planera lite vad man placerar ihop 2 o 2 , tycker den är grymt smidig.. men kommer dt att räcka med en sådan dosa när du kommit igång på allvar ?

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena

Jo det blev betydligt tystare med mattor och upphängd returpump. Inte för att det var speciellt mycket ljud innan.. Men allt för att sänka ljudnivån så mycket det bara går.

Japp jag kommer att behöva mer el vad det lider.. Just nu räcker detta men när mer teknik kommer till så kommer jag att beställa en sån som Illustratören har hittat med en strömbrytare per uttag.

http://conrad.se/?ref=adwords&subref...FYeB3godyHyLlQ

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...