Gå till innehåll

Bjarne's Saltföljetång


adddo

Rekommenderade inlägg

  • 1 år senare...
  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Tja.. Det är ingen speciell inriktning eller så som eftersträvas egentligen..

Bakgrunden är att jag hade lovat frugan att vänta med att skaffa nytt tills vi har flyttat till nästa hus (om drygt ett år) men hon tyckte väl synd om mig och tyckte att jag kunde ha ett ”litet så länge” (vet inte om nya golv, nytt vardagsrum, delvis nytt kök och en ny katt spelade in i hennes givmildhet :D men men) Jag tänkte då att jag ställer ett 60x60x30 på ett köksskåp så blir det nog lagom men hon menade på att ”såå litet behöver det ju inte vara” så jag gav henne måttband, penna och papper och bad henne fixa de mått som hon kunde gå med på.

Hon kom fram till att 100x80 fick golvytan ta upp, sen fick jag leka med höjden bäst jag ville. Jag gillar utseendet på det fåtal ”shallow reefs” som börjat poppa upp på RC bland andra ”Leonardos lagoon” och ”Ed Reefs shallow”. Så jag bestämde mig för att prova det genom att begränsa höjden till 30cm. Karet är då 100x80x30, ca 240 liter ”Rimless” inga kanter eller stag runtom alltså. 3 borrade hål, ett för durso, ett för retur och ett i backup avrinning.

Det kommer vara väldigt sparsamt med sten i det för att få en så öppen aquascape som möjligt, skulle gissa på att jag kommer använda ca 10kg.

För att balansera den förlust i naturlig filtrering som den lilla mängden sten innebär så kommer jag ha en överdimensionerad skummare till detta. Har införskaffat en Bubble Magus 150 som drivs av en Aquabee 2000/I med nålhjul. Denna skummare står just nu och skummar hos Triton då de ville testa den. Där har den tydligen imponerat både vad gäller byggkvalité och prestanda.

Ett citat från Leffe angående den som jag tyckte var kul. ”Det enda man kanske kan anmärka på är att kranen till skummarkoppens tömning kan vara lite seg, men å andra sidan så finns det inte ens nån tömningsfunktion på skummaren som står bredvid och den kostar väl typ tio gånger så mycket”

Bänken som karet står på är ca 115cm hög, jag ville ha den lite högre än normalt så man kan stå upp och titta in i karet då det är så grunt. Bänken är fruktansvärt överdrivet robust då den i grunden består av 34x70 reglar och sen har 19mm MDF utanpå det. Jag har lackat MDF:en även på insidan för att skydda mot fukt. Inspirationen till bänken fick jag av Jakobs (JAKEN) otroligt snygga bänk men jag valde IKEAS halvblanka köksluckor (Applåd eller Rubrik, minns inte) istället för ABSTRAKT luckorna som är extremt högblanka. Frugan ville att den skulle gå i samma stil som övriga vardagsrumsmöbler. Sump 60 liter som jag silikonat in en bubbelfälla i så det är ett fack för skummare och ett för returen. Ett gammalt AN evolution 37l står bredvid sumpen och det tänkte jag använda som osmosreservoar.

Belysning har jag inte fått tag på nåt vettigt ännu. Skulle gärna prova på T5 då jag alltid tidigare kört med MH, men verkar svårt att få tag i ramper till vettiga priser och besparingen är väl minimal om man bygger själv har jag förstått.. Kanske blir en 150w + 2x24w T5. Har inte så bråttom med det ännu.

Kort och gott.

100x80x30cm, 240 liter ”rimless”

Bänk 115cm, med kar 145cm med IKEA köksluckor för ett stilrent utseende.

Skummare Bubble Magus 150, max 1000l, rekommenderad för 600-800l beroende på belastning.

Returpump Eheim 1262 alternativt Aquabee 2000/I

Belysning, 6x39w T5 alternativt MH 150w + 2x24w T5.

Cirkulation, 2xTunze 6045 planerat.

Tillsatser, CA, KH, MG osv för hand till en början men går nog över till balling efterhand som karet fylls på med koraller.

Vodka, Zeo, fosfatremover och liknande har jag inte bestämt ännu men nåt blir det väl.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

”Det enda man kanske kan anmärka på är att kranen till skummarkoppens tömning kan vara lite seg”

Tips från coachen: Eheims silikonspray fixar detta galant! Revsäkert och bra. :smiley20:

I övrigt - spännande! Ser verkligen fram emot detta.

Kanske LED är något att testa?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tips från coachen: Eheims silikonspray fixar detta galant! Revsäkert och bra. :smiley20:

I övrigt - spännande! Ser verkligen fram emot detta.

Kanske LED är något att testa?

Tack för tipset, provar det om jag upplever det. LED ja, jo det skulle vara kul, men tror inte jag lägger ner dom pengarna med tanke på att jag med största sannolikhet uppgraderar inom 1-2 år.. Men nästa kar kanske.

Det här kommer att bli läckert designat, känner jag på mig :)

Kul att du gillar formen :) Du får komma förbi sen nån dag när det är igång och inspektera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt Bjarne!

Gillar den annorlunda formen på burken.

Har inte förstått om du ska behålla det gamla eller ha två burkar?

Om du ska "lägga" ner den gamla burken, ska du ha kvar fiskarna eller kommer du starta med nya?

Är ju själv igång med ny start och ska ha ett stort stim ca6-10st Pseudanthias squamipinnis. Så om du ska byta fiskinriktning....... hör av dig =-)

Bommie va ett nytt ord för mig. Tror de blir riktigt snyggt, gillar det rena.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt Bjarne!

Gillar den annorlunda formen på burken.

Har inte förstått om du ska behålla det gamla eller ha två burkar?

Om du ska "lägga" ner den gamla burken, ska du ha kvar fiskarna eller kommer du starta med nya?

Är ju själv igång med ny start och ska ha ett stort stim ca6-10st Pseudanthias squamipinnis. Så om du ska byta fiskinriktning....... hör av dig =-)

Bommie va ett nytt ord för mig. Tror de blir riktigt snyggt, gillar det rena.

Hehe det gamla akvariet avvecklade jag inför husrenovering förra våren. Så detta är det enda jag har just nu.

Igår testfyllde jag karet och upptäckte då att min avrinningsbox är för hög. Det blev lite föör nära ett "zero edge" akvarium :)

Så jag har plockat ur boxen och kortat av den en centimeter så får vi se om det går bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe det gamla akvariet avvecklade jag inför husrenovering förra våren. Så detta är det enda jag har just nu.

Igår testfyllde jag karet och upptäckte då att min avrinningsbox är för hög. Det blev lite föör nära ett "zero edge" akvarium :)

Så jag har plockat ur boxen och kortat av den en centimeter så får vi se om det går bättre.

Zero edge!!!:skrattar:

Våga vinn! -Tummen upp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu är det vatten i karet och min skummare har jag hämtat tillbaka från Triton efter deras tester (de har fått in sin beställning från Bubble-Magus nu för er som har PM:at) De är väldigt nöjda med hur den har presterat så det känns kul.

Sumpen kommer jag nog att uppgradera framöver men denna får duga att starta upp med. beskåda den otroligt nogranna och snygga limmningen av bubbelfällan! ;)

Ljuset.. Jag köpte en Aquastyle 8x39w för en tusenlapp inkl rören beggad men oanvänd så får vi se hur länge det håller med ljusstyrka osv. Kommer ju uppgradera hela karet när vi flyttar om dryga året eller så därför kände jag inte för att spendera allt för mycket..

Kortade ju som sagt ner avrinningsboxen nån centimeter så nu känns det bättre. Fortfarande hög nivå på vattnet, det är ca en centimeter till kanten nu. Det gillar jag.

Sladdar och sånt ska bort, har inte tagit tag i den biten än bara.

post-1162-14468918329602_thumb.jpg

post-1162-14468918329726_thumb.jpg

post-1162-14468918329855_thumb.jpg

post-1162-14468918329974_thumb.jpg

post-1162-1446891833009_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...