Gå till innehåll

Bjarne's Saltföljetång


adddo

Rekommenderade inlägg

ser riktigt bra ut! , skummaren glänser vackert i skåpet, hoppas du nu blir nöjd med den. känns som du bara har mm kvar till sumpkanten från ytan i skummarfacket.

mvh manne

Tack.

Ja jo där är en av anledningarna till att jag vill uppgradera sumpen framöver. Men det funkar sålänge. 3 centimeter har jag till kanten i skummarfacket.. så det funkar ju men kunde vara bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack.

Ja jo där är en av anledningarna till att jag vill uppgradera sumpen framöver. Men det funkar sålänge. 3 centimeter har jag till kanten i skummarfacket.. så det funkar ju men kunde vara bättre.

då har du satt 27cm arbetsnivå till skummaren antar jag.! känns som man bör satsa på mins 35cm hög sump i det läget.. lite stänkmarginal typ..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har du fler tankar om hur du ska göra nästa sump ? förutom 35+cm hög.

mvh mane

Japp

Kommer nog beställa ett kar på 60Lx40Dx40H och i det göra ett fack för skummaren på ca 22cm och sen bubbelfälla på ca 8cm och resterande 30 delar jag i två utrymmen på 20x30 för returen och sen ett litet fack på 10x30 som jag kan ha lite levande sten och annat krafs i om det skulle behövas. Kommer ju ha minimalt med sten i själva karet så kanske känner för att fylla på lite i sumpen.. får se.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp

Kommer nog beställa ett kar på 60Lx40Dx40H och i det göra ett fack för skummaren på ca 22cm och sen bubbelfälla på ca 8cm och resterande 30 delar jag i två utrymmen på 20x30 för returen och sen ett litet fack på 10x30 som jag kan ha lite levande sten och annat krafs i om det skulle behövas. Kommer ju ha minimalt med sten i själva karet så kanske känner för att fylla på lite i sumpen.. får se.

men tanke på bubbelfällan, kommer det mycket bubblor ur skummaren ? så att man behöver 2-3 bafflar som bubbelfälla eller kan det räcka med en baffel för att ställa in 27-29cm , dvs arbetshöjden.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med risk för att hamna OT men bör man inte ha minst 2 blaffer för att det säkerställa att blaffen inte skapar bubblor?

jag kör med 1 baffel o sen en till för ett tredje fack.. dock bara 2cm höjdskillnad.. funkat kanon för mig.. bara pga platsbrist

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men tanke på bubbelfällan, kommer det mycket bubblor ur skummaren ? så att man behöver 2-3 bafflar som bubbelfälla eller kan det räcka med en baffel för att ställa in 27-29cm , dvs arbetshöjden.

mvh manne

En bubbelfälla består ju av 3 bafflar 'över - under - över' annars är det ingen bubbelfälla ;)

Ska man ändå sätta i en för att fixa höjd till skummaren så rekommenderar jag att sätta i 2 till så det blir en riktig bubbelfälla.. Alla skummare producerar mer eller mindre bubblor.. det är ju inte helt ovanligt att det kommer ner bubblor från avrinningen också så lika bra att göra det ordentligt för att minimera bubblorna i högsta grad.

Och med endast en baffel så skapas det ju bubblor när vattnet rinner över den baffeln också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En bubbelfälla består ju av 3 bafflar 'över - under - över' annars är det ingen bubbelfälla ;)

Ska man ändå sätta i en för att fixa höjd till skummaren så rekommenderar jag att sätta i 2 till så det blir en riktig bubbelfälla.. Alla skummare producerar mer eller mindre bubblor.. det är ju inte helt ovanligt att det kommer ner bubblor från avrinningen också så lika bra att göra det ordentligt för att minimera bubblorna i högsta grad.

Och med endast en baffel så skapas det ju bubblor när vattnet rinner över den baffeln också.

sen finns det dom som förespråkar baffelmodel under - över - under.

för att man ska få bottenvattnet i facket först o främst.. inte ytvattnet..

och bästa placering för bubbelfällan är är övergången till returfacket..

då bör man eleminera alla bubblor som ev skapas oberoende var dom blir till på vägen , avriningen,skummaren osv..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sen finns det dom som förespråkar baffelmodel under - över - under.

för att man ska få bottenvattnet i facket först o främst.. inte ytvattnet..

och bästa placering för bubbelfällan är är övergången till returfacket..

då bör man eleminera alla bubblor som ev skapas oberoende var dom blir till på vägen , avriningen,skummaren osv..

mvh manne

Jo det finns ju olika varianter.. Men för att få önskad effekt behövs 3 bafflar i alla varianter.

Japp, i de fall man har mer än 2 fack i linje så är det bäst att ha den på slutet innan returen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Minns inte vem det var, men läste om någon som satt dessa i sumpskåpet när klistret på dem hade släppt efter ett tag, de hade då trillat ner i vattnet och om jag inte minns fel så var det lite levande som trillade av pinnen.

Ajdå.. Kanske kan vara idé att nubba dem också för extra fasthållning då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har också funderat på om man skulle måla insidan av sumpskåpet med Hagmans Carosol Body Elastic.

Den använder man visst för att ljudisolera i baslådor till bilstereo modell fetare. Den är övermålningsbar så oavsett vad den innehåller så går det ju.. Men frågan är om det är värt o riva ut sumpen för det..

post-1162-14468918337442_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Minns inte vem det var, men läste om någon som satt dessa i sumpskåpet när klistret på dem hade släppt efter ett tag, de hade då trillat ner i vattnet och om jag inte minns fel så var det lite levande som trillade av pinnen.

Ojdå, det låter ju illa. Vet du här länge han haft dem uppe? Jag satte upp mina första i början av 2003 och de sitter som berget, än... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...