Gå till innehåll

Slutat med Osmos vatten...?


thomas5547

Rekommenderade inlägg

Thomas, om du inte på sikt vill skapa en Öster-sjöbiotop, så är det i 95% av fallen säkrast att köra på med osmos-strulet.

Även om kranvattnet är av hög kvalitet så ackumuleras det små mängder av fosfat,silikat och tungmetaller etc. i karet som kan ställa till problem så småningom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gjorde det i förra veckan när jag hade mätt vårt kranvatten. Fann inga problem med det. Det brukar få rinna ett par minuter innan jag tar upp vatten till karen. Sen får det stå i en dunk tills det har rumstemperatur innan det kommer i påfyllningsdunken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur länge har du kört utan Capote? Har du märkt några negativa effekter? Själv skulle jag nästan behöva mer nitrater men jag är mer orolig för lagringen av tungmetaller. Är detta problem överdrivet om man gör vattenbyten? Jag har också hört att om man kör med kalkwasser tar det hårda som inte löser sig i vattnet upp en del tungmetaller bl.a. koppar. Vet ej hur mycket dock.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lösligheten för koppar minskar med hundra gånger för varje pH enhet högre.

(OM det inte är några organismer i vattnet som kan ta upp koppar = smutsig dunk).

Och på kalk kan det fälla ut. Jag skulle åtminstone sätta på en luftpump så att det går i litet CO2 som fäller kalk och "river med sig" metaller. Det borde fälla mangan också.

Fast osmosvatten + silikatfilter är naturligtvis bättre. Och framför allt om man har en blandbäddsjonbytare i silikatfiltret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gjorde det i förra veckan när jag hade mätt vårt kranvatten. Fann inga problem med det. Det brukar få rinna ett par minuter innan jag tar upp vatten till karen. Sen får det stå i en dunk tills det har rumstemperatur innan det kommer i påfyllningsdunken.

Tillägg: När vi flyttar till hus så småningom kommer jag återinföra Osmos, då den kommer stå på jobb och tanka vid behov, kommer inte ha den hemma. Så slipper man tänka på att den skulle rinna över på något vis. :) Kommer köpa en ny, en som har större kapacitet, som inte behöver stå igång lika länge åt gången.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur länge har du kört utan Capote? Har du märkt några negativa effekter? Själv skulle jag nästan behöva mer nitrater men jag är mer orolig för lagringen av tungmetaller. Är detta problem överdrivet om man gör vattenbyten? Jag har också hört att om man kör med kalkwasser tar det hårda som inte löser sig i vattnet upp en del tungmetaller bl.a. koppar. Vet ej hur mycket dock.

Jag har kört utan osmos i flera år. Jag har faktiskt en osmos-anläggning liggande som jag inte använder. Innan dess körde jag med osmos i många år och jag har inte sett några negativa förändringar sen jag slutade. Vattenkvaliten variera från ort till ort och förr i världen hade man ibland problem här i Linköping på vårarna med dåligt vatten så på vissa ställen klarar man sig absolut inte utan osmos tycker jag.

Anledningen till att jag la ned var praktiska.

1) Jag glömde alltid göra osmosvatten när jag behövde, framförallt var det vid topoff som det saknades.

2) Kalkmixern fungerade sämre hos mig med RO-vatten.

3) Rowa tar silikaterna så av den anledningen behövs det inte.

Nu har jag automatisk topp-off med magnetventil så nuförtiden faller 1:an. Jag skulle kunna köra det via osmosen lika gärna.

Det där med kalkmixern kanske var inbillning. Den var lite svår att bli kompis med.

Tungmetallerna kanske bidrar till "old tank syndrom" krascher. Vore intressant att hitta mer info om långsiktig upplagring av tungmetaller.

Så det blev ett rätt klent försvarstal, mer ett försvar av lättjan!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...