Gå till innehåll

Henriks 934L


Henrik.Å

Rekommenderade inlägg

  • Svar 113
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Lite info om tekniken som är inköpt än så här långt.

Belysning: Aqua medic NG 3x250w 4x80w t5

Returpump: Deltec 4040

Cirkulationen kommer skötas av 2st Ecotech Vortech pumpar på 10000l/h max vardera. kommer eventuellt komplettera med en nanostreamer om det inte räcker för att få bort lågflödeszoner.

Skummaren har jag inte bestämt mig än vilken jag ska välja, jag har 60cm höjd i skåpet på lägsta stället där en tvärgående balk går, och det verkar bli där skummaren kommer hamna.

Än så länge så står valet mellan en aqua care 2000v eller en Bubble Master är lite kluven där... ska kolla vilken maxhöjden är på dem så att man kan få av skummarkoppen också... någon som vet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

självklart det e bara att säga till innan så jag hinner sätta på kaffet :)

om jag inte minns helt fel så hade du en aqua care 1000v? hur tyckte du att den var att ställa in och tyckte du att det var en bra skummare? lurar själv på en 2000v och som jag fattat det så är den likadan fast kraftigare...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja detta har jag gått och dagdrömt om ett bra tag nu skönt att äntligen börja komma igång.

Bänken och akvariet är beställt från Marinakvariet i Göteborg och de har gjort ett jättefint jobb! Mycket tacksam för den hjälpen och servicen jag alltid får där.

Mvh Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

självklart det e bara att säga till innan så jag hinner sätta på kaffet :)

om jag inte minns helt fel så hade du en aqua care 1000v? hur tyckte du att den var att ställa in och tyckte du att det var en bra skummare? lurar själv på en 2000v och som jag fattat det så är den likadan fast kraftigare...

Jag har en 2000V nu. Lätt att ställa in. Förra skummaren jag hade var en 1000V. Jag valde en 2000V för jag inte får plats med skummaren jag igentligen vill ha under karet (Deltec AP-702). Men min 2000V funkar fint sen vet jag att Bengan har superpriser på Aqua Care just nu. Jag tittar förbi nångång framöver. Kaffe e aldrig fel. :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

självklart det e bara att säga till innan så jag hinner sätta på kaffet :)

om jag inte minns helt fel så hade du en aqua care 1000v? hur tyckte du att den var att ställa in och tyckte du att det var en bra skummare? lurar själv på en 2000v och som jag fattat det så är den likadan fast kraftigare...

Nja det finns bättre skummare än AquaCare tycker jag.

Deltec, ATI eller BBK

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja det finns bättre skummare än AquaCare tycker jag.

Deltec, ATI eller BBK

Bättre finns det säkert men prislappen på BBK:n är inget att skratta åt så jag har tittat på Ati:s skummare men 250 modellen är 58cm hög och ska man få av skummarkoppen så är det säkert 5cm till som behövs, ska till bengan imorgon och kolla hur mycket utrymme 2000v behöver som mest.

Valet av skummare hänger helt och hållet på vilken höjd skummaren har som absoluta max.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

aj då 70cm? ok då kan jag nog glömma en 2000v.... har tittat runt lite på olika skummare, det jag tittar efter är pump/ar som drar lite ström för jag vill minimera värmetillförseln till karet, såg en deltec modell med 3st pumpar= inget för mig.

ska snoka vidare lite, mycket nyfiken på ati:n.....

Mvh Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja jag är överlycklig! har legat i soffan och tittat på karet i över 1timme ikväll och då är det ändå inget i det :) fantasierna om hur jag ska bygga revet, vilka koraller jag vill ha placering osv osv blir nästan för mycket på en gång för min skalle att hantera :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst är torktid på silikon samma som tortyr ?.. Hade blivit tokig att vara så när men ändå så förbjuden.. Får nog bli en resa för min del när det är dags.. Lider med dig Henrik. Kommer dock troligen att bli vackert när det är klart.. Viss våldgästningsrisk föreligger dock eftersom man har turen att bo i samma världsdel.. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst är torktid på silikon samma som tortyr ?.. Hade blivit tokig att vara så när men ändå så förbjuden.. Får nog bli en resa för min del när det är dags.. Lider med dig Henrik. Kommer dock troligen att bli vackert när det är klart.. Viss våldgästningsrisk föreligger dock eftersom man har turen att bo i samma världsdel.. :)

några timmars sömn blev det iallafall... det är som om man vore 4år gammal och det är natten till julafton, fast i detta fall är tomten gjord av glas och inte full hmmm...

Det är bara att ramla in och våldgästa på!

Spännande projekt! :)

Tänkte på en sak dock. Är det några mittstag monterade i akvariet?

De kommer monteras ikväll, det blir 4stag... 2 i kanterna och två i "mitten"

det hamnar en Mh i mitten så det fick bli två stag istället för ett

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Och här kommer en bild på hur möbeln kommer se ut när de sista luckorna är på plats

Sen har jag tänkt ha ett refugium (burken i mitten) med macroalger och eventuellt kommer jag ha wurdemanni räkor där också om det visar sig vara möjligt, ska lura lite mer på det.

Hoppas kunna utnyttja refugiumet till att ha räkor som släpper rom ut till resten av karet, har fått en hel del inspiration från Capote:s sätt att sköta matningen, får se hur det går....

Burken till höger är osmosvattenbehållaren

Måtten

Sump 56B 65D 40H= 145L

Refugium 30B 65D 60H= 117L

Osmos 30B 65D 50H= 97L

post-1811-14468913264548_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...