Gå till innehåll

Hur mycket är lagom mycket?


Nizztos

Rekommenderade inlägg

I princip så verkar alla säga att man kan inte få för mycket circulation. Sedan finns någon rekomendation på 10ggr akvarievolymen som minimum circulation.

Men jag undrar hur man kan se om man har för mycket resp för lite circulation. En del koraller skall tex ha "low" cirkulation och andra "moderate". Vad innebär det? Är "moderate" allt som är lägre än att de riskerar att åka iväg i vattenströmmen? Vad är då low?

Sedan beror ju circulationen helt på hur man riktat sina pumpar, så återigen blir det svårt med riktlinjer som bara säger X * tankvolym.

Finns det saker man kan observera i karet för att se om det är lagom?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När man funderar kring cirkulation så tycker jag att man ska fundera lite mer kring förändrad cirkulation. Ofta sätter vi i några steramers som går för fullt och som sätter bra fart på vattnet. Men det är samma riktning hela tiden. Om man är intresserad av koraller är detta inte optimalt.

Det bästa är om man kan åstadkomma en motsvarighet till vågrrörelse men också alternera riktning över tiden och kunna åstakomma lägre cirkulation under natten. Detta kanske är lika viktigt som att multiplicera vattenvolymen med 10 och dividera med streamerkapaciten för att få fram antalet pumpar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte heller man får stirra sig blind på bara cirkulationen och L/h utan också överväga lösningar som en vågmaskin typ Tunze Wavebox. Det kommer alltid att finnas områden som inte rörs runt med vanliga cirkualtionspumpar (oavsett) hur måga pumpar du har. En wavebox flyttar praktiskt taget hela vattenvolymen i karet och gör så att det inte blir några deadspots ens inne i den levande stenen. De kostar en del men jag tror det är svårt att skapa en naturtrogen "cirkulation" utan dessa. Självklart måste man kombinera dessa med vanliga cirkulationspumpar.

Att alternera vattenriktningen och köra med pumpar som använder kontroller som gör att cikulationenshastigheten ökar och minskar tror jag också är viktigt att tänka på snarare än att säga att en viss total cirkulationshastighet krävs för ett kar med ett visst mått. Sedan beror det ju också på hur mycket sten och koraller du har i karet samt vilka arter du har. Därför tycker jag det är svårt att ge en tumregel för detta. Generellt tror jag vi har för lite eller en felaktig vattenrörelse i karen.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det där med cirkulationen är helt enkelt upp till vad som verkar lämpligast. I mitt 105L temporärkar kör jag 1000L/h cirkulation sedan en tid tillbaks och provade i helgen med dubbla den effekten med ytterligare en Maxijet. Slutade med att allt spolades iväg och blev rena stormen i burken, så det blev ett kortvarigt försök.

Det går att ha för mycket cirkulation.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett litet pumphuvud i mitt 105L-akvarie där jag har korallerna. Det ser nästan ut som att dem står mitt i en storm. Det svajar rejält och blir ordentlig slagsida :)

En till pump skulle tippa och lägga dem efter backen.

Men jag tror starkt att 14 000 L/h blir riktigt snålt i mitt 1400 L-akvarie

Snarare att jag skulle gå upp emot 70 000L/h för att jag ska bli nöjd med cirkulationen.

För mig kommer det att vid senare tillfälle nästan bli ett "måste" med en wavebox. Den flyttar otroliga mängder vatten.. och som clownen säger, överallt! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressanta tankar.

Inga döda zoner och varierande rörelse tycks vara målet snarare än storm.

En del av min fråga kvarstår dock. Ser man någon skillnad i ett kar med lagom resp för mycket eller för lite circulation? Jag letar helt enkelt efter något jag kan "se och ta på" för att avgöra om man gjort "rätt". Många som bytt lysen har ju tex sett att deras koraller växer mycket bättre. Skulle vilja veta om det finns liknande indikationer för circulation.

Själv har jag ju i dagsläget ett litet kar och där är man ju tämligen begränsad i hur man får till circulationen. Men man vill ju fortfarande göra det bästa av det man har.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror ju av vilka koraller du har. En korall som jag tycker är känslig för vattenrörelse och som visar tydligt om man fått till cirkulationen är Euphyllia. Trivs inte i varken för stark eller svag ström och gillar vågrörelse. Har du en sådan kan du använda den som en indikator.

Sen är det generellt svårt att isolera en parameter och säga att det beror av den. När man petar i en av ljus, vattenkvalitet och cirkulation så påverkar man ofta en av de andra. Ett stilla akvarium på natten påverkar t.ex. ph i och med att man får sämre ytrörelse.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade (och det är fortfarande) 1000 l/h i mitt 80 liters Molly och där är en euphyllia som växer så jag har aldrig sett något liknande. I detta kar och med de korallerna som fanns där tror jag 1000 liter i timmen var alldeles lagom.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade (och det är fortfarande) 1000 l/h i mitt 80 liters Molly och där är en euphyllia som växer så jag har aldrig sett något liknande. I detta kar och med de korallerna som fanns där tror jag 1000 liter i timmen var alldeles lagom.

MVH Lasse

Lite roligt att du säger det Lasse för jag märkte sama sak. När mitt kar temporärt varit i sovrummet blev korallplaceringen lidande. Jag hade en euphyllia som stod i ordentlig blåst och den verkar trivas som bara den och en stor skillnad i expansionen mot de som stod i lugnare vatten. Jag har också läst att de inte vill ha strömt men det verkar finnas undantag?

Här är en artikel "Water flow is more important for corals than light..." som kan vara intressant att läsa Martin:

http://www.advancedaquarist.com/2006/6/aafeature2

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

i amerikanska kar (åtminstone de lite större karen) verkar det ju väldigt populärt med sånnadär "oceanmotion", som väl är en sorts elektriskt driven squid som fördelar cirkulationen över flera utblås (eller är jag fel ute?), men något liknande, förrutom "squid", verkar inte finns här, eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det är fel att räkna pumpkapacitet. Det som är litet mycket för någon är lika ofta mycket litet för en annan. Jag har mindre pumpkapacitet i mina nästan oinredda 100 liters yngelkar (300 liter) än jag hade i mitt 32liters Nano (300 + 650 liter) med 9 Kg sten. Men vattnet rör sig mer.

Det är bättre att titta på vattnets rörelser. Lägg i litet levande artemia och se hur snabbt den passerar där korallerna är. Någonstans mellan 2 cm/sekund för skivanemoner och 20 för stenkoraller är en utgångspunkt. De flesta koraller vill ha växlande strömning kanske med undantag för gorgonier.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade (och det är fortfarande) 1000 l/h i mitt 80 liters Molly och där är en euphyllia som växer så jag har aldrig sett något liknande. I detta kar och med de korallerna som fanns där tror jag 1000 liter i timmen var alldeles lagom.

MVH Lasse

Lite roligt att du säger det Lasse för jag märkte sama sak. När mitt kar temporärt varit i sovrummet blev korallplaceringen lidande. Jag hade en euphyllia som stod i ordentlig blåst och den verkar trivas som bara den och en stor skillnad i expansionen mot de som stod i lugnare vatten. Jag har också läst att de inte vill ha strömt men det verkar finnas undantag?

Mvh

Peter

Är inte detta tjusningen med hela hobbyn. Två exempel på bättre tillväxt i starkare ström. Jag har mina i vågrörelse som huvudsaklig rörelse. De står som i en dal i burken och växer på rätt bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...