Gå till innehåll

Mitt nystartade nano kar!


cutekid

Rekommenderade inlägg

  • Svar 180
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Varför inte köpa ett "riktigt" akvarium istället för att kasta pengarna i sjön på ett litet skitkar som du måste modifiera för x antal kronor? Det kostar ju inte speciellt mycket mer att gå upp till ett 200 liters och både du och dina fiskar kommer uppskatta de extra literna.

Och det är ju knappast heller lättare att ha ett nano än ett 200 liters.

(Enligt mig, vissa hävdar säkerligen det motsatta.)

Jag vill först och främst ha ett mindre kar pga utrymmes skäl. Tycker även om utmaningar så ett nano passar mig som handsken. Kommer säkerligen dra igång ett större kar framöver men just nu passar ett nano bra. Det är i stort sett ljudlöst och tar ingen plats och det smälter bra in i lägenheten. Om jag ska ha ett större saltkar framöver så måste dte vara lagom tyst, både jag och tjejen har svårt att somna om det puttrar och låter för mkt.

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu var dte roliga slut. Vaknade i morse och putsarfisken var död. Clownerna såg medtagna ut, jävlar tänkte jag. Kollade salthalten och den var på tok för hög. Ur med vatten och i med osmosvatten. Nu ligger värdena på detsamma som de alltid har varit. Passade på att mäta nitrit och nitrat.

Nitrit: 0

Nitrat 10mg/L

PH 8.2

Stjärnpolyperna är helt ihopdragna medans de andra korallerna ser fina ut. Clownerna ser fortfarande lite slitna ut och står i samma hörne och vaggar, pepparmintsräkan ser pigg och kry ut.

Vad är det för fel på karet? Några förslag?

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det för fel på karet? Några förslag?

Mvh

Ja, vart ska man börja...

Olämpliga val av fisk och djurbestånd till att börja med. Trodde du ärligt talat att en putsarfisk var ett bra fiskköp till ditt nano?

Nej ush nu ska jag inte skriva mer är för förbannad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det för fel på en liten putsarfisk och clowner?? Får ursäkta om man är en newbi i ämnet. Tycker du har tråkig attityd Jaken. Jag funderar på om det har kommit i ngn form av kemikalie i karet.

Du får tycka vad du vill. I mina ögon har du ett rött kort.

Läs på före köp!

Och min ståndpunkt i frågan om fenomenet Nano är som vanligt:

Nano är INTE för nybörjare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Clownfisken har inte stressat clownerna. Den putsar på turbosnäckorna och korallerna. Såg att vattennivån i den tredjefilterkammaren var jäkligt låg och felet var en igenkleggad filtermatta som nu är ur riven. Tror ni att detta kan ha varit felet? Nu är det bara LS i filterfacken.

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

försök köra utan filtermatta om möjligt i det akvvariet/lösningen, de måste rengöras ofta annars, om ej så kan du få problem med nitrat mm.

hög salthalt är ej bra, (beroende på hur hög den var iofs), blanda ut med osmos som du gjort men tänk på att sänka den långsammt till rätt värde med flera vattenbyten istället för ett stort.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

belastningen kan nog vara problemet, gällande hudlotion så försök tvätta händerna/armarna innan du grejar i karet. finns även handskar som går upp hela armen man kan använda.

försök ha som regel att röra så lite som möjligt i karet, är inte bara risk för få i främmande ämnen utan förutsättningarna ändra i akvariet om man möblerar om och grejar ofta. det tar tid innan allt 'hittat rätt' varje gång.

låt det var nu ett tag och låt det 'mogna' ett tag, och se till så allt i karet får vad det behöver inklusive bra vattenvärden.

~Henrik

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du en igengleggad filtermatta redan efter 4-5 veckor kör du karet alldeles för hårt. Orginal filtermatta på mitt Molly är inte rengjord eller bytt på 6 månader. Du kör skummarlöst och då tror inte jag LS är tillräckligt bra nitifikationsfilter i din sump utan jag skulle ha föreslagit den metod för filtrering som jag använder i mina nano och det äldsta har nu gått i över ett och ett halvt år utan några problem. Även de förhatade biobollarna i första facket fyller sin uppgift genom en snabb BOD nedbrytning (BOD = Biological Oxygen Demand - ett mått på organisk belastning).

Till Jaken vill jag säga att visst går det för en nybörjare att starta ett akvarium typ Molly och få det att fungera om man (och alla andra som är pigga på att ge råd) inser att detta inte är samma sak som att starta ett 300 liters och sedan slänga ut typ 35 papp på tekniska prylar som kanske i de flesta fall förskjuter kraschen i ett halvt till ett år. Lika upprörd som du blir Jaken över de som skriver att det dödat en fisk i ett Nano blir jag när jag förstår att ett stort och dyrt akvarium brakar ihop för att ägaren inte insett de biologiska begränsningarna. Till skillnad från dig tycker jag att ett Mollyhotell (med med lite moddning) är något för en nybörjare om de bara följer några viktiga råd. Se till att ha en effektiv nitrifiering, överbefolka inte, övermata inte, se uppbygget på minst 3-4 månader då man från den lilla intiala lasten av att föda en till två tåliga fiskar och tillräckligt med snäckor succesivt bygger ut sin population av olika organismer och sköt vattenbytena med ca 25 % i veckan efter de första tre veckorna samt använd någon form av bakteriekultur de första tre veckorna.

Jag har inget trollspö och min erfarenhet och kunskap har jag haft till att inse ovanstående och jag har inte följt något annat recept än detta. De senaste ett och ett halvt åren har jag tagit död på 5 fisk och en korall på grund av ett misstag - det är mitt ekologiska avtryck av min saltvattenshobby. Jag tycker jag sett större avtryck i vissa av trådarna i forumet utan att alltför många reagerat.

De som tagit över mitt Molly är totala nybölrjare vad gäller salt och de har fått fem råd av mig som de följer - övermata inte - berika fodret då och då - skölj ur svampen då och då i akvariet, fyll på dunstat vatten en gång om dagen och byt 20 liter vatten i veckan. Enligt uppgift från en 3:dje person som såg karet i lördags så såg det inte så bra ut hemma hos mig ens.

Sen betecknar jag inte du är någon nybörjare Carl vad gäller akvarier och akvariefisk även om du inte sysslat med salt förut. Jag tycker dock att du kör karet för hårt och har vid flera tillfällen påpekat detta men det är ingen idé att bli upprörd över detta bara för det råkar vara ett nano.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Common Cleaner Wrasse - Labroides dimidiatus

General Size Specifications: The small size will come to you generally 1½ to 3 inches; the medium generally 3 to 4 inches; the large generally 4 to 6 inches; the XL generally 6 to 9 inches.

Minimum Tank Size: The Common Cleaner Wrasse prefers a tank of at least 30 gallons with plenty of places to hide & swim.

Diet: The Labroides dimidiatus is a carnivore and likes to eat variety of meaty treats, Mysis Shrimp, worms.

Level of Care: The Common Cleaner Wrasse is a high maintenance fish.

Behavior: The Common Cleaner Wrasse may act peacefully toward other fish.

Water Conditions: Keep water quality high (SG 1.020 - 1.025, pH 8.1 - 8.4, Temp. 72 - 78° F).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till Jaken vill jag säga att visst går det för en nybörjare att starta ett akvarium typ Molly och få det att fungera om man (och alla andra som är pigga på att ge råd) inser att detta inte är samma sak som att starta ett 300 liters och sedan slänga ut typ 35 papp på tekniska prylar som kanske i de flesta fall förskjuter kraschen i ett halvt till ett år. Lika upprörd som du blir Jaken över de som skriver att det dödat en fisk i ett Nano blir jag när jag förstår att ett stort och dyrt akvarium brakar ihop för att ägaren inte insett de biologiska begränsningarna. Till skillnad från dig tycker jag att ett Mollyhotell (med med lite moddning) är något för en nybörjare om de bara följer några viktiga råd. Se till att ha en effektiv nitrifiering, överbefolka inte, övermata inte, se uppbygget på minst 3-4 månader då man från den lilla intiala lasten av att föda en till två tåliga fiskar och tillräckligt med snäckor succesivt bygger ut sin population av olika organismer och sköt vattenbytena med ca 25 % i veckan efter de första tre veckorna samt använd någon form av bakteriekultur de första tre veckorna.

MVH Lasse

Du och jag her redan haft våra duster Lasse i denna fråga. Tror inte att någon av oss kommer vika sig. Jag tycker bara att jag får tråd efter tråd som stödjer min åsikt. Denna är en av dom. Sedan kan du argumentera hur du vill.

Vad jag som gör mig uppretad är att folk inte tänker efter och läser på. Du kan inte påstå att putsarfisk och anemon var ett bra val av invånare i ett nybörjarkar eller hur Lasse? Att sedan killen jobbar i butiken han köpt sakerna från höjer inte dirrekt anseendet på den butiken. Då borde han verkligen haft tid att fråga ordentligt och de borde varit väldigt insatta i hans kunskapsnivå och akvariestorlek. Denna butiken har för övrigt redan fått sig en hel del ris tidigare beträffande försäljning av en Hepatus i till ett miniakvarium. Den butiken är på min personliga svarta lista.

Att sedan göra en panikpåfyllning av sötvatten för att korrigera en "onormalt" hög salthalt är inte heller en speciellt bra. Ska man ha Nano ska man anpassa invånarna efter begränsingarna som detta kar sätter.

Nej mitt röda kort kvarstår för att inte läst på före köp.

Läs denna, Sötnosen.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=11407

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...