GustavF Postat 13 november 2006 Dela Postat 13 november 2006 Köpte min från USA. Finnsbilligt på tyska och engelska eBay. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
TomKa Postat 14 november 2006 Författare Dela Postat 14 november 2006 Då var karet köpt, kan knappt vänta tills jag får hem det... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
SkogsflickaN Postat 14 november 2006 Dela Postat 14 november 2006 Ska bli spännande att följa din uppstart av karet. Och med tanke på clowner som du vill ha, så behöver du ju inte ha anemon, de tar ju mjukkoraller istället. Det har våran ena gjort. En annan clown vi har, hade ett tag skivanemon som sin värd. Men det är helt klart intressant att se samarbetet mellan clown och anemon. Är själv sugen på en.Och du, glöm inte bilder =).//De du köpte akvariet av Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
TomKa Postat 14 november 2006 Författare Dela Postat 14 november 2006 Hej SkogsflickaN Bilder kommer... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
TomKa Postat 16 november 2006 Författare Dela Postat 16 november 2006 Hur har ni kopplat in era Osmos filter? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sillen Postat 16 november 2006 Dela Postat 16 november 2006 Hur har ni kopplat in era Osmos filter?Hur då menar du? Jag kopplade in min enligt instruktionen. Jag gissar att det inte var det svar du sökte. Kan du förtydliga dig? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
TomKa Postat 16 november 2006 Författare Dela Postat 16 november 2006 Förhastade mig lite kanske, har inte fått mitt osmos filter änJag kollade runt i badrummet och börja fundera på hur jag ska kunna ansluta filtret utan att ta ut en rörmokare och fick "panik"Återkommer när det är dags att koppla in det... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sillen Postat 16 november 2006 Dela Postat 16 november 2006 Då fattar jag. Tänk bara på att du inte ska kujnna få in varmvatten och det ska vara en koppling som klarar tryck. Alltså ska du inte koppla in dusch slangen där utan använda typ tvättmaskinskoppling. Hör av dig sen om det behövs! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
rickard81 Postat 16 november 2006 Dela Postat 16 november 2006 Lycka till med starten, kul med en saltis i närheten. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
TomKa Postat 17 november 2006 Författare Dela Postat 17 november 2006 Lycka till med starten, kul med en saltis i närheten.TackVi i Örebrotrakten får åka runt till varandra och kolla kar och hämta Inspiration...Idag borde jag få mitt osmos filter, håller tummarna Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
TomKa Postat 17 november 2006 Författare Dela Postat 17 november 2006 När ni släcker belysningen på kvällen i era kar, drar ni ner cirkulationen oxå då? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
SkogsflickaN Postat 18 november 2006 Dela Postat 18 november 2006 Vi har inte gjort det, men man kan köpa någon form av "avkännare" och när den märker att det är mörkt i karet, så drar den ner cirkulationen. Fast jag kom på att det kanske bara gäller Tunze streamers... Annars får man väl helt enkelt ha flera cirkpumpar i karet, men man stängar av streamern under natten... då bli det ju ändå lite cirk, men inte något superdrag. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
JMAONE Postat 19 november 2006 Dela Postat 19 november 2006 Vi har inte gjort det, men man kan köpa någon form av "avkännare" och när den märker att det är mörkt i karet, så drar den ner cirkulationen. Fast jag kom på att det kanske bara gäller Tunze streamers... Annars får man väl helt enkelt ha flera cirkpumpar i karet, men man stängar av streamern under natten... då bli det ju ändå lite cirk, men inte något superdrag.Precis. Tunze har en ljuscensor till kontrollenheten som reglerar pumparnas effekt till Night Mode vilket jag har för mig motsvarar 20% av maxeffekten. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
TomKa Postat 19 november 2006 Författare Dela Postat 19 november 2006 Sådär, då var karet och belysning på plats. Hoppas osmos filtret kommer imorgon... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Halogen Postat 19 november 2006 Dela Postat 19 november 2006 Ja...då är snart dags att börja fylla karet. Ser att det blir en deltec skummare. Kompletera med blåljus och autopåfyllning så blir det bra./PP Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
TomKa Postat 19 november 2006 Författare Dela Postat 19 november 2006 Yepp, det är en Deltec MCE600Belysning: 2x150W MH + 30W T8 Actinic-rör (blått ljus)Autopåfyllning är planerad med "classe" nivåvakt Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
pimo Postat 19 november 2006 Dela Postat 19 november 2006 Ser bra ut!!Föresten, varför vill man dra ner på cirkulationen under natten? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
TomKa Postat 19 november 2006 Författare Dela Postat 19 november 2006 Så firrarna får det lungt och skönt när dom ska sova Vet faktiskt inte, men tycker att det på något sätt verkar bra med mindre cirkulation på natten Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Datate Postat 21 november 2006 Dela Postat 21 november 2006 Ser bra ut!!Föresten, varför vill man dra ner på cirkulationen under natten?Det vill man för att i havet så lugnar vågorna ner sig under nattetid, de blir alltså inte lika stora under natten som de är under dagen. Och oftast så eftersträvar man ju att efterlikna deras originala hemmiljö. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
TomKa Postat 22 november 2006 Författare Dela Postat 22 november 2006 Har fått mitt osmos-filer nu, för att slippa hålla på med rör kopplingar å sånt hemma (hyreslägenhet) har jag monterat det på jobbet.Räknar med att ha fyllt karet till i morgon kväll. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
TomKa Postat 22 november 2006 Författare Dela Postat 22 november 2006 Första dunken klar Har en fråga. Märkte att det droppar lite vatten i "locket" på det stora filtret.Är det något att oroa sig för eller är det något som brukar vara? se pilen på bilden Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ramq Postat 22 november 2006 Dela Postat 22 november 2006 Det är inte normalt. Se till att du inte har något mottryck på någon av utvattenledingarna. Om inte, stäng av kranen och skruva upp locket en aning och dra åt så gott som det känns bra med handkraft. Vet inte hur mycket gängorna pallar på dom där plastcylindrarna så dra inte åt för hårt eller med verktyg...Låter som att en O-ringspackning som inte håller tätt. Kolla efter eventuella sprickor från någon fraktskada.Läcker den så kan den skicka orent vatten (=kranvatten) till utloppet och det känns väl lite onödigt att ha en osmos i så fall. Kan även vara så att du inte får full kapacitet (120l/dygn ser modellen ut som) tack vare läckaget... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
TomKa Postat 22 november 2006 Författare Dela Postat 22 november 2006 Tack ramq för det snabba svaret. Jag har nu stängt av vattnet och släppt på locket och skruvat åt det ordentligt, det verkar ha blivit tätt (håller tummarna) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
SouthernComfort Postat 22 november 2006 Dela Postat 22 november 2006 Hej Lycka till ifran en fd kumlare har också samma osmos hemma grymt bra karet ser jätte bra ut Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
TomKa Postat 22 november 2006 Författare Dela Postat 22 november 2006 Hej Lycka till ifran en fd kumlare har också samma osmos hemma grymt bra karet ser jätte bra utTack Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.