Gå till innehåll

Saltvattensstart


TomKa

Rekommenderade inlägg

  • Svar 84
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ska bli spännande att följa din uppstart av karet.

Och med tanke på clowner som du vill ha, så behöver du ju inte ha anemon, de tar ju mjukkoraller istället. Det har våran ena gjort.

En annan clown vi har, hade ett tag skivanemon som sin värd.

Men det är helt klart intressant att se samarbetet mellan clown och anemon. Är själv sugen på en.

Och du, glöm inte bilder =).

//De du köpte akvariet av :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förhastade mig lite kanske, har inte fått mitt osmos filter än

Jag kollade runt i badrummet och börja fundera på hur jag ska kunna ansluta filtret utan att ta ut en rörmokare och fick "panik"

Återkommer när det är dags att koppla in det...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har inte gjort det, men man kan köpa någon form av "avkännare" och när den märker att det är mörkt i karet, så drar den ner cirkulationen. Fast jag kom på att det kanske bara gäller Tunze streamers...

Annars får man väl helt enkelt ha flera cirkpumpar i karet, men man stängar av streamern under natten... då bli det ju ändå lite cirk, men inte något superdrag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har inte gjort det, men man kan köpa någon form av "avkännare" och när den märker att det är mörkt i karet, så drar den ner cirkulationen. Fast jag kom på att det kanske bara gäller Tunze streamers...

Annars får man väl helt enkelt ha flera cirkpumpar i karet, men man stängar av streamern under natten... då bli det ju ändå lite cirk, men inte något superdrag.

Precis. Tunze har en ljuscensor till kontrollenheten som reglerar pumparnas effekt till Night Mode vilket jag har för mig motsvarar 20% av maxeffekten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser bra ut!!

Föresten, varför vill man dra ner på cirkulationen under natten?

Det vill man för att i havet så lugnar vågorna ner sig under nattetid, de blir alltså inte lika stora under natten som de är under dagen. Och oftast så eftersträvar man ju att efterlikna deras originala hemmiljö.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte normalt. Se till att du inte har något mottryck på någon av utvattenledingarna. Om inte, stäng av kranen och skruva upp locket en aning och dra åt så gott som det känns bra med handkraft. Vet inte hur mycket gängorna pallar på dom där plastcylindrarna så dra inte åt för hårt eller med verktyg...

Låter som att en O-ringspackning som inte håller tätt. Kolla efter eventuella sprickor från någon fraktskada.

Läcker den så kan den skicka orent vatten (=kranvatten) till utloppet och det känns väl lite onödigt att ha en osmos i så fall. Kan även vara så att du inte får full kapacitet (120l/dygn ser modellen ut som) tack vare läckaget...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...