Scooby_doo Postat 20 december 2006 Postat 20 december 2006 Hej Saltvänner,Jag blev medlem under Q3 2006 på SVG, och nu blir det snart paus, pga av julen firas borta samt åker juldagen på semster 1 månad och kollar fiskar på riktigt Skulle passa på att tacka för kanonbra forum 2006, samt att ge en 'julklapp' till SVG och alla medlemmar.Det är en artikel som jag skrivit på under en längre tid som handlar om Saltvattenskemi, förklarat på ett enkelt sätt utan formler mm. Den är främst avsedd för nybörjare men även andra kan förhoppningsvis ha användning av den, då ämnet dyker upp ofta som frågor i forumet.Innehållet är generell information om saltvattenskemi samt information om olika vattenparametrar och vad man kan/ska göra åt dem. Övrig information som finns med är tex. förklaring av olika förkortningar, tabeller och länkar som jag själv har valt ut.Ett STORT TACK! ska ges till Jonas (Sillen) som agerat 'testpilot' och tålmodigt granskat dokumentet i flera omgångar. Han har även bidragit med en del värdefulla tips, kommentarer mm, som gjort dokumentet bättre än det var från början.Synpunkter på dokumentet och konstruktiv kritik mottages gärna.enjoy!Wrang - kan du lägga in dokumentet här i tråden som jag skickade till dig, (då det är för stort 629kb). ~Henrik Citera
wrang Postat 20 december 2006 Postat 20 december 2006 Wow jag är imponerad av ditt arbete.Har laggt upp den nu på servenhttps://saltvattensguiden.se/index.php?app=core&module=attach§ion=attach&attach_id=114465/Moderator Citera
Niclas Postat 20 december 2006 Postat 20 december 2006 Helt grymt! Fantastiskt arbete Du har lagt ner!! -respekt Citera
TomKa Postat 20 december 2006 Postat 20 december 2006 Tack Henrik! Vilket bra jobb du har gjort. Citera
watter Postat 20 december 2006 Postat 20 december 2006 Tack Henrik! Vilket bra jobb du har gjort. Mycket bra gjort mvh Emil Citera
Sillen Postat 20 december 2006 Postat 20 december 2006 Tack Henrik!Jag har lärt mig massor av att läsa det. Nu när jag fick länken av dig hittade jag ju artikeln också. Nu får du ta och suga i dig all berömm du hinner innan semestern som du har gjort dig förtjänt av nu! Citera
andreassofus Postat 20 december 2006 Postat 20 december 2006 bra jobb måste jag säga.. den kommer jag ha glädje av. Citera
Holma Postat 20 december 2006 Postat 20 december 2006 Imponerande, hatten av. TackHåller med föregående talare..tack så mycket Citera
stigigemla Postat 20 december 2006 Postat 20 december 2006 Snyggt jobb. Synd bara att det är helt fel om redox. Citera
Scooby_doo Postat 20 december 2006 Författare Postat 20 december 2006 kan säga att redox är ett lite 'flummigt' ämne, och svåt att generalisera det på enkel nivå då effekterna är komplexa.men vad är det som är helt fel? - specifiera gärna, då allt är tydligen fel enligt dig?tycker en hel stämmer mot denna artikel från reefkeeping: http://reefkeeping.com/issues/2006-05/rhf/index.php~HenrikSnyggt jobb. Synd bara att det är helt fel om redox. Citera
stigigemla Postat 20 december 2006 Postat 20 december 2006 Redopoxtential är förhållandet mellan att oxidera ett ämne t.ex järn från +2 till +3 eller att reducera det från +3 till +2. Syre har ofta med det att göra men många andra ämnen också. Sulfit använder man t.ex för att reducera i vin eller C-vitamin i fiskmat.Syre är det vanligast att oxidera med men det går på andra sätt också.Länk: http://en.wikipedia.org/wiki/Redox Citera
drakfisk Postat 20 december 2006 Postat 20 december 2006 mycke bra text o mycke lättare att läsa inte så jobbigt skrivit . tackar nu ska den nya skrivaren testas mvh drakfisk:ler: Citera
Scooby_doo Postat 20 december 2006 Författare Postat 20 december 2006 hej Stig,jag vet att redox är ett mått på summan av all oxidativa (syregivande) och reduktiva (syreförbrukande) processer. men detta är en generalisering till för nybörjare från 'inledningen' i dokumentet:"I saltvattenshobbyn finns inga exakta regler, utan följande kan ses som generellarekommendationer istället för helt korrekta redogörelser, då en del av informationenhar generaliserats för att göra informationen mera lättförstålig."kan förstår ej varför det gör att: "det är helt fel om redox"?~Henrik Citera
stigigemla Postat 20 december 2006 Postat 20 december 2006 Du kan t.ex höja redoxpotentialen i ett kar med ozon och ändå ha syrebrist. Citera
Scooby_doo Postat 20 december 2006 Författare Postat 20 december 2006 Hej igen Stig,Kan fortfarande ej förstå varför du hävdar att det är "helt fel om redox"?Har som sagt tidigare gjort en generalisering, där jag skrivit om syremättnaden för att gör det lättare att förstår för nybörjaren. "REDOX-POTENTIAL - Ett mått på balansen mellan oxiderande och reducerande ämnen. Vid utsläpp av syreförbrukande ämnen sjunker syrehalten i vattnet och därmed också redoxpotentialen.""SYREMÄTTNAD anger hur stor andel av den syrebindande kapaciteten somär tagen i anspråk. Eftersom syrets löslighet i vatten beror på temperaturen ärdet praktiskt att vid jämförelse använda syremättnaden."Att det syremättnad ej är helt samma sak som redox kan hända, men för nybörjaren är det irrelevant i detta avseendet tycker jag.~Henrik Citera
Scooby_doo Postat 20 december 2006 Författare Postat 20 december 2006 Kul med alla som gillar artikeln. Hoppas den kommer till bra nytta och kan hjälpa fler 'komma igång' med saltvattenshobbyn!~Henrik Citera
Sillen Postat 20 december 2006 Postat 20 december 2006 ...Synpunkter på dokumentet och konstruktiv kritik mottages gärna.enjoy!...Jag är inte tillräckligt kunnig för att säga vad som är rätt eller fel i texten om Redox. Vad jag tycker är synd är att det kommer kommentarer om att det är helt fel när någon som lagt ner stor energi på att få till något lättläst och dessutom ber om konstruktiva kritik. Om det nu är fel föreslår jag att synpunkter kommer in med förslag på förändring där saker blir rätt!Stig jag vet att du kan massor. Skriv förslag på ny text som förklarar Redox. Är det så att den är bättre och mer korrekt för att fylla artikelns syfte kommer säkert förändringen införas. Jag har pratat med Henrik om sådan sedan tidigare och då har han varit positiv till att uppdatera.Henrik!Du har skrivit en toppen artikel som jag hoppas får efterföljare om något annat. Vill du ställer jag upp som testpilot. Citera
Scooby_doo Postat 20 december 2006 Författare Postat 20 december 2006 tack Sillen!ja det kanske kommer ngn uppföljare nästa år om ngt annat ämne, vi får se ~Henrik Citera
jonasroman Postat 20 december 2006 Postat 20 december 2006 Hej Saltvänner,Jag blev medlem under Q3 2006 på SVG, och nu blir det snart paus, pga av julen firas borta samt åker juldagen på semster 1 månad och kollar fiskar på riktigt Skulle passa på att tacka för kanonbra forum 2006, samt att ge en 'julklapp' till SVG och alla medlemmar.Det är en artikel som jag skrivit på under en längre tid som handlar om Saltvattenskemi, förklarat på ett enkelt sätt utan formler mm. Den är främst avsedd för nybörjare men även andra kan förhoppningsvis ha användning av den, då ämnet dyker upp ofta som frågor i forumet.Innehållet är generell information om saltvattenskemi samt information om olika vattenparametrar och vad man kan/ska göra åt dem. Övrig information som finns med är tex. förklaring av olika förkortningar, tabeller och länkar som jag själv har valt ut.Ett STORT TACK! ska ges till Jonas (Sillen) som agerat 'testpilot' och tålmodigt granskat dokumentet i flera omgångar. Han har även bidragit med en del värdefulla tips, kommentarer mm, som gjort dokumentet bättre än det var från början.Synpunkter på dokumentet och konstruktiv kritik mottages gärna.enjoy!Wrang - kan du lägga in dokumentet här i tråden som jag skickade till dig, (då det är för stort 629kb). ~HenrikDe va en fin julklapp! Bra jobbat! Ska läsa dokumentet o kommer gärna med feedback sen.MvhJonas Roman Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.